Od 1. září začne platit novelizovaná vyhláška o základním vzdělávání, která přináší úpravu několika témat:
Školy budou moci využívat jako jednu z forem slovního hodnocení takzvané kriteriální hodnocení – jedná se o hodnocení dovedností nebo znalostí žáka na základě předem definovaných kritérií. V současné době mohou školy hodnotit žáky známkami, slovním hodnocením či kombinací obojího. Nově stanovená kritéria mají za cíl slovní hodnocení zpřehlednit. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení. Ministerstvo školství zároveň připravuje nové vzory vysvědčení, které jsou určeny přímo pro využití kriteriálního hodnocení. Využít je bude možné již pro hodnocení na konci ledna 2025.
Nově také školy budou moci zařazovat do jedné třídy žáky z různých ročníků i na 2. stupni základních škol. Dosud to bylo možné pouze na 1. stupni.
Pro žáky-cizince, kteří plní povinnou školní docházku, jsou upraveny podmínky pro jejich jazykovou přípravu v českém jazyce. Dosud měli nárok na 200 hodin jazykové přípravy, nově je to 400 hodin v průběhu 20 měsíců školního vyučování. Upravuje se i velikost skupin, ve kterých se žáci-cizinci budou učit česky.
V září 2024 bude vyhlášena II. vlna šablon v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský. Mateřské a základní školy včetně školních družin a školních klubů, střediska volného času a základní umělecké školy a také střední a vyšší odborné školy, domovy mládeže a internáty budou moci díky prostředkům z EU opět hradit náklady na školní asistenty, školní psychology, speciální i sociální pedagogy, dvojjazyčné asistenty, kariérové poradce či koordinátory spolupráce škol a zaměstnavatelů.
Už od července 2024 platí novela tzv. hygienické vyhlášky Ministerstva zdravotnictví, která přináší mírnější hygienické požadavky pro stavby, které doposud sloužily k jinému účelu a které by nově bylo možné po příslušné rekonstrukci využít jako školy. To by mělo napomoci řešit problém nedostatečných kapacit škol v některých regionech.