Akce se zúčastní i náměstkyně ministryně školství Jana Matesová, Jakub Fischer, vedoucí týmu projektu Reforma terciárního vzdělávání, či Tony Martínek, emeritní děkan Fakulty inženýrské technologie, Conestoga Institute of Technology and Advanced Learning (Kanada).
Seminář pořádá MŠMT (projekt Q-Ram) ve spolupráci s Vysokou školou technicko-ekonomickou v Českých Budějovicích, Vysokou školou polytechnickou v Jihlavě, Sdružením škol vyššího studia a s podporou Pracovní komise pro vzdělávací činnost Rady vysokých škol. Jeho cílem je představit přínosy zavedení kvalifikačního rámec na úrovni celého systému terciárního vzdělávání, ale také ukázat příklady jeho odrazu v konkrétních metodách a organizaci studia na vysokých i vyšších odborných školách.
Jednou z priorit reformy terciárního vzdělávání je rozrůznění sektoru vysokoškolského vzdělávání podpořené jasným vymezením požadavků na znalosti a dovednosti absolventů. Obecnou definici těchto výstupů si klade za cíl projekt Q-Ram, takto formulovaná očekávání se poté promítnou do konkrétních vzdělávacích aktivit na jednotlivých školách. Reformní kroky dále počítají s koncepcí bakalářského studia jako úrovně vzdělávání poskytující dostatečnou kvalifikaci pro uplatnění v praxi. Větší roli při formulování výstupů z učení musí hrát i požadavky trhu práce a zaměstnavatelů. Proto na semináři vystoupí kromě zástupců MŠMT a jeho reformních projektů i zástupci podnikové sféry.
Výše zmíněné změny se projeví mj. větším důrazem na formulaci výstupů z učení a hledáním takových metod výuky a učení se, které pomohou jejich naplnění a prokázání nabytých znalostí a dovedností v praxi. Jednou z možností je např. využití projektově orientovaného studia, během něhož získávají studenti prostřednictvím práce na projektech nejen požadované profesní znalosti, dovednosti a způsobilosti, ale také související znalosti teoretické.
Základním předpokladem pro využití tohoto přístupu je dobře specifikovaný projekt. Preferovány jsou projekty definované průmyslovým podnikem, které odrážejí realitu vnějšího světa. I přesto, že je projektově zaměřená výuka poměrně náročná na přípravu, přináší všem stranám mnohé výhody. Absolventi se naučí efektivně aplikovat široký teoretický základ, rozpoznat podstatu problému a strukturovat jej, porozumí i problematice oboru v praxi. V průběhu práce na projektu získají schopnost pracovat v týmu a efektivně komunikovat. Spoluprací s konkrétním podnikem se rovněž zvyšuje jejich šance na uplatnění.
Pro podniky přináší projektově orientované studium příležitost k vyřešení konkrétních projektů, ale i lepší výchozí podmínky pro získání nových odborníků a zvýšení vlastního tvůrčího potenciálu. Pro školu pak využití tohoto přístupu znamená okamžitou zpětnou vazbu ze strany průmyslu, možnost využívání zdrojů a kapacit podniků v podobě laboratoří, výrobních zařízení atd. Především ale zvyšuje uplatnitelnost absolventů a tím i prestiž celé instituce.
Pictures for this article:
(Click on the thumbnail to see the picture in full size)
Files for download
Projektová výuka v kontextu reformy TV