II.

 

Předkládací zpráva

 

 

Národní program výzkumu I (NPV I), který byl zahájen 1. ledna  2004, tematicky vycházel z návrhu Národního programu orientovaného výzkumu. Tento původní návrh programu, který realizoval tematické a průřezové priority Národní politiky výzkumu a vývoje z roku 2000 (schválené usnesením vlády č. 16/2000), vzala vláda pouze na vědomí svým usnesením č. 517/2002 jako Národní program orientovaného výzkumu a vývoje (NPOVaV) a uložila návrh programu vyhlásit po sladění s právě přijatým zákonem č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, a jeho prováděcími předpisy jako NPV I. Uvedený zákon definuje Národní program výzkumu jako program realizující priority národní  politiky v oblasti VaV projekty základního a aplikovaného výzkumu, nikoliv tedy vývoje.

 

Na základě usnesení vlády č. 517/2002 byl připraven návrh NPV I na léta 2004-2009, který tematicky vycházel z NPOVaV a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v něm prostřednictvím Rady Národního programu výzkumu (I) koordinovalo 8 poskytovatelů, kterými byly: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (toto ministerstvo vystupuje rovněž v roli jednoho z poskytovatelů), Ministerstvo průmyslu a obchodu, Akademie věd České republiky, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo zdravotnictví. Obtížnou koordinovatelnost NPV I a překrývání výzkumných aktivit vyplývajících z velkého počtu poskytovatelů kritizovali někteří zástupci odborné veřejnosti v Radě NPV I. To vedlo k výraznému snížení počtu poskytovatelů již v následujícím národním programu v oblasti výzkumu (Národní program výzkumu II).

 

Návrh Národního programu výzkumu I byl schválen usnesením vlády č. 417/2003 s tím, že veřejné soutěže budou vyhlášeny pouze pro zahájení projektů v jeho prvních dvou letech, a s celkovými náklady na program ve výši 19, 575 mld. Kč. Z této výše prostředků mělo být hrazeno téměř 17 mld. Kč z veřejných zdrojů. Zahájení NPV I se však časově krylo s obdobím reformy veřejných financí, která se vyznačovala značným omezením výdajů ze státního rozpočtu. To se odrazilo na nižších výdajích na NPV I, uvedených v zákonu č. 457/2003 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2004, než se kterými se počítalo v usnesení vlády č. 417/2002. Je pochopitelné, že snížení veřejných prostředků určených na NPV I vedlo při podílovém financování části tohoto národního programu i k poklesu soukromých ( a potažmo i celkových) výdajů na NPV I. Nejistota ohledně finančního zajištění vedla k tomu, že v prvním roce někteří poskytovatelé vyhlásili veřejné soutěže později, než se očekávalo a že v některých případech bylo využito i méně prostředků, než státní rozpočet na tento národní  program vyčlenil. Tyto počáteční problémy však byly během prvního roku NPV I odstraněny a v roce 2005 se již prakticky nevyskytly.

 

Jak v zákoně č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, tak i v původním návrhu NPV I se vyskytuje název programu „Národní program výzkumu“.  Příprava a zahájení dalších národních programů, realizujících priority Národní politiky výzkumu a vývoje na léta 2004 – 2008 schválené usnesením vlády č. 5/2004 a dlouhodobé základní směry výzkumu schválené usnesením vlády č. 661/2005, si vynutila číslování těchto národních programů výzkumu. Po zahájení Národního programu výzkumu I (2004 – 2009) byl letos zahájen Národní program výzkumu II (2006 - 2011) a připravuje se Národní program výzkumu III (od r. 2009).

Předkládaný materiál nemá žádný dopad na veřejné rozpočty, ani na otázku rovnosti mužů a žen a netýká se postavení fyzických osob.

Návrh Zprávy o dosavadním průběhu Národního programu výzkumu I byl předložen do vnějšího připomínkového řízení dopisem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 11. května 2006 se žádostí o zaslání připomínek do 26. května 2006. Z celkem 36 obeslaných připomínkových míst došlo ve stanoveném termínu 12 připomínek ze 4  připomínkových míst; vyjádření dalších  26 připomínkových míst byla bez připomínek. K materiálu byly uplatněny 4 zásadní připomínky, které byly po projednání se zástupci příslušných institucí v Radě Národního programu výzkumu dne 24. května 2006 akceptovány. Materiál je v souladu s Jednacím řádem vlády a je předkládán vládě bez rozporu.