ZÁKON
ze dne … ..2006
o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících
činnostech a o změně některých souvisejících zákonů
Parlament
se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST
PRVNÍ
ZÁSADY NAKLÁDÁNÍ
S LIDSKÝMI EMBRYONÁLNÍMI KMENOVÝMI BUňKAMI
Hlava I
Obecná
ustanovení
§
1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje
a)
podmínky výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách,
b)
povolování výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách,
c)
podmínky pro provádění činností souvisejících
s výzkumem na lidských embryonálních kmenových buňkách,
d)
působnost správních a poradních orgánů ve stanovených
oblastech,
e)
kontrolu výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách a souvisejících činností,
f)
registraci linií lidských embryonálních kmenových buněk a
podmínky vedení jejich registru,
g)
sankce za porušení tohoto zákona.
§ 2
Vymezení pojmů
V tomto zákoně se
rozumí
a)
výzkumem na lidských embryonálních kmenových buňkách
systematická tvůrčí činnost konaná za účelem získání nových znalostí nebo
jejich využití prováděná na liniích lidských embryonálních kmenových buněk,
b)
lidskými embryonálními kmenovými buňkami všechny pluripotentní kmenové buňky pocházející z lidských preimplantačních embryí vytvořených mimotělně,
c)
liniemi lidských embryonálních kmenových buněk (dále jen
„linie“) všechny lidské embryonální kmenové buňky, které jsou uchovávané
v kulturách nebo jsou v návaznosti na ně skladovány v kryokonzervované formě,
d)
lidským embryem totipotentní
buňka nebo seskupení takových buněk, které jsou schopny se vyvinout
v lidské individuum,
e)
nadbytečným lidským embryem takové lidské embryo, které
bylo vytvořeno metodou mimotělního oplodnění pro účely asistované reprodukce a
nebylo pro tyto účely využito,
f)
souvisejícími činnostmi dovoz, vývoz, průvoz, jakož i
získávání lidských embryonálních kmenových buněk a jejich linií; tyto činnosti
nejsou součástí výzkumu,
g)
registrem linií seznam základních identifikačních údajů
zřízený za účelem identifikace a sledování původu linií lidských embryonálních
kmenových buněk,
h)
registrací zapsání do registru linií,
i)
dovozem lidských embryonálních kmenových buněk (dále jen
„dovoz“) vstup lidských embryonálních kmenových buněk na území České republiky,
j)
vývozem lidských embryonálních kmenových buněk (dále jen
„vývoz“) výstup lidských embryonálních kmenových buněk z území České republiky.
Hlava II
Podmínky výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
a povolování tohoto výzkumu
§ 3
(1) Výzkum na lidských
embryonálních kmenových buňkách lze provádět pouze na základě povolení, které
vydá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“).
Tento výzkum může být prováděn pouze na pracovištích, která jsou uvedena
v povolení k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách.
(2) Výzkum na lidských embryonálních kmenových
buňkách lze provádět pouze
a)
na dovezených liniích, pokud byly získány z lidských
embryí způsobem, který neodporuje právním předpisům České republiky a země
původu, jejich dovoz byl povolen ministerstvem a jediným důvodem dovozu do
České republiky je jejich využití pro výzkumné účely podle tohoto zákona, nebo
b)
na liniích získaných z nadbytečných lidských embryí ve
zdravotnických zařízeních v České republice, ve kterých se provádí
asistovaná reprodukce podle zvláštního právního předpisu[1]) (dále jen „centrum asistované
reprodukce“).
(3) Během výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách nesmí
dojít k manipulacím s těmito buňkami, které by vedly k vytvoření
nového jedince (reprodukční klonování).
(4) Linie i lidská embrya
určená k získání lidských embryonálních kmenových buněk musí být chráněny před
odcizením nebo před jejich použitím k činnostem, které jsou v rozporu
s právními předpisy.
§ 4
Podmínky pro vydání povolení k výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách
(1) Výzkum na lidských
embryonálních kmenových buňkách lze provádět pouze na základě povolení vydaného
ministerstvem označeného číslem povolení.
(2)
Ministerstvo vydá povolení k výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách pouze tehdy, je-li doloženo, že
a)
výzkum slouží k získávání zásadních
vědeckých poznatků nebo k rozšíření lékařských poznatků při vývoji
diagnostických, preventivních nebo terapeutických postupů, které lze aplikovat
na člověka,
b) podle současných poznatků
vědy a techniky řeší výzkum otázky, které nelze řešit pouze na in vitro
modelech se zvířecími buňkami nebo při pokusech na zvířatech,
c) předpokládaného vědeckého
přínosu nelze dosáhnout žádným jiným způsobem,
d)
je zaručena odborná úroveň výzkumu, zejména
odbornou publikační činností, patenty nebo přihláškami patentů a výročními
zprávami,
e)
výzkumný projekt je eticky přijatelný a
f)
jsou splněny ostatní podmínky uvedené v §
3 a 5.
§ 5
Žádost o povolení k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
(1) Žádost o povolení k výzkumu
může být podána pouze písemně v listinné nebo v elektronické podobě
podepsané zaručeným elektronickým podpisem.[2])
Žadatelem může být pouze právnická osoba se sídlem v České republice,
popřípadě právnická osoba, která má sídlo, ústřední správu nebo hlavní místo
své podnikatelské činnosti na území jiného členského státu Evropské unie[3])
a která má na území České republiky umístěnu organizační složku, která má jako předmět
činnosti uveden výzkum, s tím, že tato činnost je uvedena ve zřizovací
nebo zakládací listině, společenské smlouvě, stanovách nebo v jiném
zakladatelském dokumentu žadatele vyžadovaném zákonem nebo je stanovena
zvláštním zákonem, pokud je jím žadatel zřízen.
(2) V žádosti o povolení k výzkumu žadatel uvede
a) obchodní firmu nebo název,
sídlo a identifikační číslo žadatele a adresy pracovišť, na kterých bude výzkum
prováděn,
b) jméno, popřípadě jména a příjmení a adresy
místa trvalého pobytu, popřípadě adresy místa pobytu osob, které vykonávají
funkci statutárního orgánu žadatele nebo jeho člena,
c) podrobný popis výzkumné činnosti
s uvedením výzkumných cílů a metod.
(3) Žádost o povolení k výzkumu žadatel
doloží
a) dokumentací o předchozí
výzkumné práci žadatele v oblastech výzkumu a vývoje využitelné při
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách,
b) dokladem prokazujícím
bezúhonnost osob vykonávajících funkci statutárního orgánu žadatele nebo jeho
člena podle § 7,
c) dokumentací osvědčující
splnění podmínek uvedených v § 4 odst. 2.
(4)
Po doručení žádosti ministerstvo bez zbytečného odkladu
požádá Radu pro výzkum a vývoj4)
(dále jen „Rada“) o odborné stanovisko, které Rada vypracuje na základě posouzení
žádosti Bioetickou komisí. Rada zašle toto odborné
stanovisko ministerstvu do 8 týdnů ode dne doručení žádosti o toto stanovisko.
(5)
V případech, kdy žádost o povolení výzkumu nebo oznámení
změn jeho zaměření podle §6 odst. 4 bezprostředně souvisí s léčebnými
postupy, vyzve ministerstvo k vypracování odborného stanoviska také Ministerstvo
zdravotnictví, které ho zašle do 8 týdnů od doručení žádosti o toto stanovisko.
(6)
Odborné stanovisko Rady nebo Ministerstva zdravotnictví
jednoznačně doporučí nebo nedoporučí udělení povolení a uvede důvody,
které k doporučení nebo nedoporučení vedly. Stanovisko rovněž zhodnotí,
zda žádost po odborné a etické stránce splňuje podmínky uvedené v § 4
odst. 2.
(7)
Pokud se ministerstvo v rozhodnutí odchýlí od odborného stanoviska
Rady nebo Ministerstva zdravotnictví vypracovaného podle odstavce 5 anebo pokud
s takovým stanoviskem nesouhlasí, uvede v rozhodnutí důvody pro tuto
skutečnost.
§
6
Vydání povolení k výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách
(1)
Povolení výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách se vydává na dobu 6 let, a to pouze na konkrétní a v žádosti
podrobně popsanou výzkumnou činnost. Ministerstvo rozhodne do 3 měsíců ode dne
doručení posledního odborného stanoviska podle § 5 odst. 4 až 6; pokud odborné
stanovisko Rady, popřípadě též Ministerstva zdravotnictví, udělení povolení
jednoznačně doporučí a žadatel splní ostatní podmínky podle tohoto zákona,
ministerstvo povolení k výzkumu vydá.
(2)
Ministerstvo v povolení uvede
a)
obchodní firmu nebo název, sídlo a
identifikační číslo žadatele,
b)
jméno, popřípadě jména a příjmení a
adresy místa trvalého pobytu, popřípadě adresy místa pobytu osob, které
vykonávají funkci statutárního orgánu žadatele nebo jeho člena,
c)
adresy pracovišť, ve kterých lze tento
výzkum provádět,
d)
popis nebo vymezení výzkumné činnosti,
která je povolena, a
e)
datum, do kdy je výzkum povolen,
f)
číslo povolení výzkumu.
(3)
Právnická osoba oprávněná k výzkumu podle tohoto
zákona může požádat o prodloužení povolení k výzkumu. Povolení lze prodloužit
nejvýše jednou, a to o 4 roky. O žádosti o prodloužení rozhodne ministerstvo do
3 měsíců ode dne doručení žádosti. Žádost o prodloužení povolení výzkumu nelze
podat dříve než 18 měsíců před uplynutím doby jeho platnosti, nejpozději však
12 měsíců před tímto datem.
(4)
Právnická osoba oprávněná k výzkumu podle tohoto
zákona doručí ministerstvu bez zbytečného odkladu žádost o povolení změny
zaměření výzkumu, zejména změny výzkumných cílů a metod. Na základě takových
informací může ministerstvo rozhodnutí o povolení změnit nebo zrušit. Za tím
účelem může ministerstvo požádat Radu o nové stanovisko, která ho zašle
ministerstvu do 8 týdnů ode dne doručení žádosti. Ministerstvo rozhodně do 3
měsíců ode dne doručení odborného stanoviska Rady podle §5 odst. 4 a 5. Žádost
o změnu povolení výzkumu lze podat nejpozději 12 měsíců před uplynutím doby
jeho platnosti.
(5)
Právnická osoba oprávněná k výzkumu podle tohoto
zákona bez zbytečného odkladu oznámí ministerstvu předčasné ukončení tohoto
výzkumu.
(6)
Ministerstvo rozhodne o zrušení povolení k výzkumu
podle tohoto zákona v případě, ze právnická osoba oprávněná k výzkumu
přestala splňovat podmínky podle § 3 až 6, nebo se v posledních dvou
letech dopustila správního deliktu podle § 16 odst.1. V rozhodnutí o
zrušení povolení k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
uvede ministerstvo i datum ukončení tohoto výzkumu.
§
7
Prokázání bezúhonnosti
(1) Za bezúhonnou se pro účely
tohoto zákona považuje osoba, která nebyla pravomocně odsouzena za úmyslný
trestný čin nebo za trestný čin nedbalostní spáchaný v souvislosti
s výkonem činnosti podle tohoto zákona, pokud se na ni nehledí, jako by
nebyla odsouzena.
(2) Občan České republiky
prokáže bezúhonnost výpisem z evidence Rejstříku trestů5) ne starším než 3 měsíce.
(3) Státní příslušník členského
státu Evropské unie prokáže bezúhonnost výpisem z evidence trestů nebo
rovnocenným dokladem vydaným příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto
státu nebo členského státu posledního pobytu. Nevydává-li tento stát výpis
z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží osoba vykonávající
funkci statutárního orgánu žadatele nebo jeho člena prohlášení o bezúhonnosti
ve smyslu zvláštního právního předpisu6)
učiněné před notářem nebo orgánem členského státu, jehož je občanem, nebo před
notářem nebo orgánem členského státu posledního pobytu. Tyto doklady nesmí být
starší než 3 měsíce a musí být opatřené úředně ověřeným překladem do českého
jazyka. Doklad podle tohoto odstavce může být nahrazen dokladem o uznání
kvalifikace, pokud prokazuje i splnění podmínky bezúhonnosti podle odstavců 1
až 4.
(4) Občan jiného státu než států
uvedených v odstavcích 2 nebo 3 prokáže bezúhonnost výpisem
z evidence trestů a odpovídajícími doklady vydanými státem, jehož je
občanem, nebo státy, ve kterých se déle než 3 měsíce nepřetržitě zdržoval
v posledních 3 letech; tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce a musí
být opatřené úředně ověřeným překladem do českého jazyka.
Hlava III
Související činnosti
§ 8
Získávání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné
účely z nadbytečných lidských
embryí
(1) (1) Získávání
lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely z nadbytečných
embryí je možné, jestliže
a) žena,
od níž bylo embryo získáno (dále jen „žena“), a je-li provdána, též její
manžel, a dárce nebo dárkyně zárodečných buněk, pokud nejsou anonymní (dále jen
„dárce“), dali k tomu písemný souhlas podle § 9,
b) nadbytečné lidské embryo bylo poskytnuto centrem
asistované reprodukce.
(2)
Lidská embrya pro získání lidských embryonálních kmenových buněk za
účelem výzkumu mohou být poskytnuta pouze právnické osobě provádějící povolený
výzkum podle tohoto zákona.
(3)
K získávání
lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely lze použít jen taková
nadbytečná lidská embrya, která nejsou starší než 7 dnů, s tím, že do
stáří embrya se nezapočítává doba jeho kryokonzervace.
§ 9
Písemný souhlas s použitím nadbytečného lidského embrya
k získání lidských embryonálních kmenových buněk
(1)
Písemný souhlas podle § 8 odst. 1 písm.
a) je možné udělit, je-li zřejmé, že jde o nadbytečné lidské embryo a zároveň
dříve, než dojde k jeho použití k získání lidských embryonálních kmenových
buněk. Osoby podle § 8 odst. 1 písm. a) musí být před udělením souhlasu podle
věty první ústně i písemně srozumitelně a dostatečným způsobem poučeny
o účelu, ke kterému má být nadbytečné lidské embryo použito.
(2)
Písemný
souhlas podle § 8 odst. 1 písm. a) dále obsahuje výslovný souhlas
s využitím nadbytečného lidského embrya k vytvoření lidských embryonálních
kmenových buněk pro výzkumné účely a prohlášení, že byli seznámeni s
účelem, k jakému bude nadbytečné embryo použito. Písemný souhlas musí
obsahovat rovněž jméno, popřípadě jména a příjmení, adresu místa trvalého
pobytu a podpis osob podle věty první, datum udělení souhlasu a obchodní firmu nebo
název a sídlo centra asistované reprodukce, ve kterém poučení proběhlo. Písemný
souhlas podle tohoto odstavce uchovává centrum asistované reprodukce po dobu
nejméně 30 let od dne jeho udělení.
(3)
Na údaje uvedené v písemném souhlasu podle § 8
odst. 1 písm. a) se vztahuje ochrana podle zvláštního právního předpisu.7)
(4)
Písemný souhlas podle § 8 odst. 1 písm a) může každý jednotlivě i bez udání důvodu písemně
odvolat do 3 měsíců od data jeho
udělení, pokud embryo již nebylo využito k získání lidských embryonálních
kmenových buněk.
(5)
Za souhlas s využitím nadbytečného embrya
pro výzkumné účely nesmí být poskytnuta ženě, a je-li provdána, ani jejímu
manželovi, a ani dárci, odměna.
(6)
Náklady spojené se získáním souhlasu
s využitím embrya na lidské embryonální kmenové buňky uhradí centru
asistované reprodukce právnická osoba oprávněná k výzkumu podle tohoto
zákona, která zamýšlí tyto buňky použít k získání lidských embryonálních
kmenových buněk.
§ 10
Dovoz
lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely
(1) Lidské embryonální kmenové
buňky mohou být do České republiky dovezeny pro výzkumné účely pouze ve formě
jejich linie. Dovoz linií podléhá povolení ministerstva. Dovážené linie nesmí
být zdrojem infekční nákazy.
(2) Povolení k dovozu
lidských embryonálních kmenových buněk udělí ministerstvo právnické osobě,
která žádá o povolení k výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách, nebo které bylo vydáno povolení k výzkumu podle tohoto zákona, a
současně jsou-li splněny ostatní podmínky podle odstavců 3 až 6.
(3)
O povolení k dovozu lidských
embryonálních kmenových buněk lze žádat nejpozději 9 měsíců před ukončením
platnosti povolení výzkumu.
(4)
Dovoz lidských embryonálních kmenových
buněk povolí ministerstvo pouze tehdy, je-li to nutné k zajištění potřeb
výzkumu a vývoje nebo mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji.
V povolení určí i dobu jeho platnosti, která nesmí být delší než 1 rok a nesmí
přesáhnout dobu platnosti povolení k výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách.
(5) V žádosti o povolení k dovozu
žadatel uvede
a) obchodní
firmu nebo název, sídlo a identifikační číslo právnické osoby provádějící dovoz
linií,
b) názvy
zemí, kde je linie registrována, včetně registračních čísel a názvů registrů a
uvedení názvu země původu,
c)
při dovozu linií pro již probíhající
výzkum identifikační číslo povolení výzkumu a dále název a sídlo právnické
osoby, která výzkum provádí,
d) stručné
odůvodnění žádosti.
(6) K žádosti o
povolení dovozu žadatel připojí
a) úředně
ověřené potvrzení opatřené úředně ověřeným překladem do českého jazyka vydané
příslušným úřadem země původu o tom, že dovážené linie nemohou být zdrojem
infekční nákazy,
b) úředně
ověřené potvrzení opatřené úředně ověřeným překladem do českého jazyka vydané
příslušným úřadem země původu o tom, že linie byly získány v souladu s
právním řádem země původu.
(7) Ministerstvo
rozhodne o žádosti o povolení k dovozu do 3 měsíců ode dne jejího
doručení. V případě žádosti podané v době, kdy právnická osoba podle
odstavce 2 o povolení výzkumu teprve žádá, nelze vydat povolení dovozu dříve,
než nabude rozhodnutí o povolení výzkumu právní moci.
§ 11
Vývoz
a průvoz lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely
(1)
Vývoz může provést pouze právnická osoba,
která má platné povolení k výzkumu podle tohoto zákona.
(2)
Nejpozději 7 dní před vývozem oznámí
písemně osoba podle odstavce 1 ministerstvu
a)
registrační číslo linie přidělené ministerstvem podle tohoto zákona,
b)
datum, kdy linie opustí území České republiky,
c)
název a adresu příjemce linií.
(3)
Vyvážet lze pouze linie registrované na
území České republiky, které byly již podrobeny výzkumu, a to jen za účelem
dalšího výzkumu.
(4)
Ministerstvo zařadí bez prodlení údaje o
vývozu linií do registru.
(5)
Průvoz linií musí být ministerstvu
písemně oznámen přepravcem nejpozději 7 dní přede dnem, kdy budou linie
dopraveny na území České republiky. V oznámení o průvozu se kromě jednoznačné
identifikace přepravce uvede trasa, po které se budou linie na území České
republiky pohybovat a den, kdy linie opustí území České republiky. Průvoz linií
se do registru nezaznamenává.
(6)
Průvoz podle odstavce 5 může trvat
nejdéle 3 dny.
(7)
Vyvážet embrya je zakázáno.
Hlava IV
Správa výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách
§
12
Ministerstvo
Ministerstvo
vykonává při správě výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách tyto
činnosti:
a)
vydává, mění nebo ruší povolení k výzkumu
na lidských embryonálních kmenových buňkách a k dovozu lidských embryonálních kmenových buněk podle
tohoto zákona,
b)
zabezpečuje úlohu správce a provozovatele
registru linií,
c)
provádí kontrolu výzkumných pracovišť; v
rámci této činnosti sleduje, zda nedochází k provádění výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách v rozporu se zákonem a ukládá sankce za
správní delikty podle § 15 až 17 a
d)
vede registr linií; tento registr je informačním systémem
veřejné správy8) .
§
13
Registr linií
(1)
Výzkum na lidských embryonálních
kmenových buňkách lze provádět pouze na liniích registrovaných ministerstvem.
Registraci podléhají i linie vzniklé oddělením od již registrovaných linií.
(2) Registr
linií obsahuje následující údaje
a) označení a adresu pracoviště,
kde byla linie vytvořena,
b) označení a adresu
pracoviště, kde se linie používá k výzkumu,
c) obchodní firmu nebo název,
sídlo a identifikační číslo právnické osoby, která linie používá,
d) název země původu,
e) číslo povolení výzkumu,
f)
identifikační nebo jiná registrační čísla linií v zahraničních
registracích, pokud byla přidělena nebo jinou jednoznačnou identifikaci linie,
g) u dovezených linií datum
dovozu,
h) u linií vytvořených
v České republice obchodní firmu nebo název a sídlo centra asistované
reprodukce, které poskytlo embryo, z něhož byla linie vytvořena,
i)
den vydání potvrzení o registraci,
j)
u zanikajících linií datum zániku linie.
(3)
Údaje uvedené v registru
ministerstva jsou každému veřejně přístupné, a to i prostřednictvím
dálkového přístupu; na požádání vydá ministerstvo výpis z registru.
(4)
Žádost o registraci linií podá
ministerstvu právnická osoba, která je oprávněna k výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách podle tohoto zákona, a tyto linie vytvořila
nebo bude na těchto liniích provádět výzkum, a to do 30 pracovních dnů ode dne
jejich vytvoření. V žádosti uvede údaje podle odstavce 2 písm. a) až h).
Ministerstvo rozhodne o registraci linií do 4 týdnů ode dne doručení žádosti;
splňuje-li žadatel podmínky pro registraci linií podle tohoto zákona,
ministerstvo registraci provede.
(5)
Je-li žádost o registraci neúplná nebo
obsahuje-li nepravdivé údaje, ministerstvo ji vrátí žadateli do 4 týdnů ode dne
jejího doručení spolu s uvedením vad podání a s výzvou a lhůtou
k jejich odstranění. Nedojde-li k odstranění vad žádosti do stanovené
lhůty, ministerstvo řízení zastaví.
(6)
U dovezených linií poskytuje do registru
údaje uvedené v odstavci 2 písm. a) až g) právnická osoba oprávněná k výzkumu
na lidských embryonálních kmenových buňkách, pro jejíž výzkum se tyto linie
dovážejí, a to do 10 pracovních dnů ode dne, kdy tyto linie získala.
(7)
Změny v údajích o liniích a doplnění
údajů o liniích, které jsou registrovány podle odstavce 1, oznámí právnická
osoba provádějící výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách
ministerstvu do 10 pracovních dnů ode dne, kdy změna nastala.
§ 14
Kontrola
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících činností
(1)
Ministerstvo je oprávněno provádět, a to i bez ohlášení,
kontrolu na výzkumném pracovišti provádějícím výzkum v oboru biologie a
medicíny za účelem kontroly plnění podmínek, za kterých je výzkum prováděn,
zejména, zda byl výzkum povolen, a za účelem kontroly využití embryí na lidské
embryonální kmenové buňky a prevence provádění nepovoleného výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách.
(2)
Kontrolu podle odstavce 1 vykonává ministerstvo
prostřednictvím pověřených zaměstnanců (dále jen „kontrolní pracovníci“).
Kontrolní pracovníci se prokazují
písemným pověřením. Vzor písemného pověření stanoví ministerstvo vyhláškou.
Kontrolní pracovníci jsou mimo práv a povinností stanovených zvláštním právním
předpisem9) oprávněni k přístupu do kontejnerů a
jiných skladovacích zařízení, které slouží nebo mohou sloužit ke skladování
embryí určených pro využití na lidské embryonální kmenové buňky, pro skladování
linií a jsou oprávněni odebírat z nich vzorky.
(3)
Statutární orgán nebo členové statutárního orgánu právnické
osoby, která provádí výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách, jsou
povinni zajistit kontrolním pracovníkům provádějícím kontrolu podle odstavce 1
požadované podklady týkající se tohoto výzkumu a další podklady, které
kontrolní pracovníci shledají jako potřebné pro objasnění okolností, za kterých
je prováděn výzkum.
(4)
Protokol o výsledku kontroly vydá
ministerstvo do 20 pracovních dnů ode dne ukončení kontroly.
(5)
Kontrolní činnost ministerstva se řídí
zvláštním právním předpisem9)
, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(6)
Na kontrolu činností souvisejících s výzkumem
podle § 2 písm. f) se použijí ustanovení odstavce 1 až 5 obdobně.
Hlava V
Správní delikty
§ 15
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí
přestupku tím, že
a)
provádí výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách
v rozporu s § 3 odst. 1 nebo 2, nebo
b)
doveze lidské embryonální kmenové buňky v rozporu s § 10, nebo je
vyveze anebo proveze v rozporu s § 11.
(2) Za
přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 20 000 Kč.
§ 16
Správní
delikty právnické osoby
(1) Právnická osoba se dopustí
správního deliktu tím, že
a) provádí výzkum na lidských
embryonálních kmenových buňkách v rozporu s § 3 odst. 1 nebo 2 nebo poruší
podmínky stanovené v povolení vydaném podle § 4 až 7,
b) doveze lidské embryonální
kmenové buňky v rozporu s § 10, nebo je vyveze anebo proveze
v rozporu s § 11,
c) uvede nesprávné údaje
v žádosti o povolení k dovozu lidských embryonálních kmenových buněk
podle § 10 nebo v oznámení jejich vývozu nebo průvozu podle § 11 nebo při
registraci linií podle § 13 nebo § 19,
d) jako osoba oprávněná
k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách, pro jejíž výzkum se
tyto linie dovážejí neoznámí ministerstvu změny registrovaných údajů podle §13
odst. 7,
e) jako osoba oprávněná
k výzkumu podle tohoto zákona nepodá ministerstvu žádost o povolení změny
zaměření výzkumu nebo jeho předčasné ukončení podle § 6 odst. 4, nebo
f)
provádí výzkum na liniích, které nebyly zaregistrovány podle tohoto
zákona.
(2) Právnická osoba oprávněná
k činnosti centra asistované reprodukce se dopustí správního deliktu tím,
že
a) poskytne lidské embryo k
získání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely bez písemného
souhlasu podle § 8 odst.1 písm. a),
b) poskytne lidské
embryo k získání lidských embryonálních kmenových buněk pro výzkumné účely
v rozporu s § 8 odst. 3,
c) poskytne lidské embryo
k získání lidských embryonálních kmenových buněk pro jiný než povolený
výzkum,
d) poskytne odměnu za písemný
souhlas s využitím lidských embryonálních kmenových buněk,
e) nepoučí osoby uvedené v § 8
odst.1 písm. a) o využití nadbytečného embrya podle § 9 odst. 1 a 2, nebo
f)
neuchová písemný souhlas podle § 8 odst. 1 písm. a) po dobu nejméně 30
let od dne jeho udělení.
(3) Za správní delikt podle
odstavce 1 písm. a) a b) a odstavce 2 písm. a) až c) se uloží pokuta do
§ 17
Společná ustanovení ke správním deliktům
(1) Právnická
osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré
úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.
(2) Při
určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti správního
deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za
nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost
právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm
nezahájil řízení do 1 roku ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 3
let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Správní
delikty podle tohoto zákona projednává v prvním stupni ministerstvo.
Společná a
přechodná ustanovení
§ 18
(1) V řízeních podle tohoto
zákona se postupuje podle správního řádu, nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) Žádost o povolení výzkumu a
dovozu lze podat nejdříve 2 měsíce po nabytí účinnosti tohoto zákona.
(3) V případě, že žena, a
byla-li provdána, též její manžel, a dárce nežijí nebo nejsou známi, mohou být
nadbytečná embrya využita pro získání lidských embryonálních kmenových buněk
k výzkumu, jsou-li splněny ostatní podmínky dané zákonem. Souhlas podle §
8 odst.1 písm. a) se nevyžaduje.
§ 19
Registrace linií vzniklých před účinností tohoto zákona
(1) Linie vytvořené nebo
dovezené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se považují za dovezené
nebo vytvořené v souladu s tímto zákonem, budou-li registrovány do
(2) V žádosti
o registraci linií podle odstavce 1 se uvede
a)
obchodní firma nebo název, sídlo a identifikační číslo právnické osoby
v České republice, kde jsou linie používány,
b)
země původu a adresa autorizovaného zdravotnického zařízení, kde byl
odběr uskutečněn,
c)
účel prováděného výzkumu,
d)
identifikační nebo registrační čísla v zahraničních registracích, pokud
byla tato čísla přidělena nebo jiná jednoznačná identifikace embrya.
(3) Žádost o registraci linií podá ministerstvu
právnická osoba, která je oprávněna k výzkumu na lidských embryonálních
kmenových buňkách podle tohoto zákona. V žádosti uvede údaje podle
odstavce 2. Ministerstvo rozhodne o registraci linií do 4 týdnů ode dne
doručení žádosti; splňuje-li žadatel podmínky pro registraci linií podle tohoto
zákona, ministerstvo registraci provede.
(4) Je-li žádost o registraci neúplná nebo
obsahuje-li nepravdivé údaje, ministerstvo ji vrátí žadateli do 4 týdnů ode dne
jejího doručení spolu s uvedením vad podání a s výzvou a lhůtou
k jejich odstranění. Nedojde-li k odstranění vad žádosti do stanovené
lhůty, ministerstvo řízení zastaví.
ČÁST DRUHÁ
§20
V zákoně č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění
zákona č. 120/1962 Sb., zákona č.
53/1963 Sb., zákona č. 56/1965 Sb.,
zákona č. 81/1966 Sb., zákona č. 148/1969 Sb., zákona č. 45/1973 Sb., zákona č.
43/1980 Sb., zákona č. 10/1989 Sb., zákona č. 159/1989 Sb., zákona č. 47/1990
Sb., zákona č. 84/1990 Sb., zákona č.
175/1990 Sb., zákona č. 457/1990 Sb., zákona č. 545/1990 Sb., zákona č.
490/1991 Sb., zákona č. 557/1991 Sb., nálezu Ústavního soudu ČSFR uveřejněného
v částce 93/1992 Sb., zákona č. 290/1993
Sb., zákona č. 38/1994 Sb., zákona č. 91/1994 Sb., zákona č. 152/1995 Sb.,
zákona č. 19/1997 Sb., zákona č.103/1997 Sb., zákona č. 253/1997 Sb., zákona č.
92/1998 Sb., zákona č. 112/1998 Sb., zákona č. 148/1998 Sb., zákona č. 167/1998
Sb., zákona č. 96/1999 Sb., zákona č. 210/1999 Sb., zákona č. 191/1999 Sb.,
zákona č. 223/1999 Sb., zákona č. 327/1999 Sb., zákona č. 238/1999 Sb., zákona
č. 360/1999 Sb., zákona č. 105/2000 Sb., zákona č. 101/2000 Sb., zákona č.
29/2000 Sb., zákona č.305/1999 Sb., zákona č.121/2000 Sb., zákona č. 405/2000
Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č. 144/2001 Sb., zákona č. 139/2001 Sb.,
zákona č. 256/2001 Sb., zákona č. 265/2001 Sb., zákona č. 3/2002 Sb., zákona č.
134/2002 Sb., zákona č. 285/2002 Sb., zákona č. 482/2002 Sb., zákona č.
218/2003 Sb., zákona č. 91/2004 Sb., zákona č. 52/2004 Sb., zákona č. 537/2004
Sb., zákona č.692/2004 Sb., zákona č. 587/2004 Sb., zákona č.362/2003 Sb. a
zákona č. 276/2003 Sb., se za § 209 a) vkládá nový § 209 b), který včetně
poznámky pod čarou č. 2b zní:
„§ 209 b
Nedovolené
nakládání s lidským embryem a lidským genomem
(1) Kdo
a)
provádí zákroky směřující k vytvoření lidského
embrya pro jiný účel než pro přenesení do ženského organismu,
b)
v rozporu se zvláštním právním předpisem použije
pro výzkum lidské embryo nebo větší množství lidských embryonálních kmenových
buněk nebo jejich linií,
c)
v rozporu se zvláštním právním předpisem doveze
nebo vyveze lidské embryo nebo větší množství lidských embryonálních kmenových
buněk nebo jejich linií,
d)
přenese vytvořené lidské embryo do dělohy jiného
živočišného druhu,
e)
v rozporu se zvláštním právním předpisem přenese
lidský genom do buněk jiného živočišného druhu nebo
naopak, nebo
f)
během výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách provádí s těmito buňkami manipulace směřující k vytvoření
nového lidského jedince (reprodukční klonování),
bude potrestán odnětím
svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.
(2) Odnětím svobody na jeden rok
až tři léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán,
a)
spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen
organizované skupiny,
b)
spáchá-li takový čin opětovně, nebo
c)
získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný
prospěch.
(3) Odnětím svobody na tři léta až osm let nebo propadnutím majetku
bude pachatel potrestán,
a)
spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve spojení
s organizovanou skupinou působící ve více státech, nebo
b)
získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného
prospěch velkého rozsahu.“.
ČÁST TŘETÍ
§ 21
V zákoně č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona č. 210/1990 Sb., zákona
č. 425/1990 Sb., zákona č. 548/1991 Sb., zákona č. 550/1991 Sb., zákona č.
590/1992 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 161/1993 Sb., zákona č. 307/1993
Sb., zákona č.60/1995 Sb., zákona č. 14/1997 Sb., zákona č.206/1996 Sb., zákona č. 79/1997 Sb., zákona č. 110/1997
Sb., zákona č. 83/1998 Sb., zákona č. 167/1998 Sb., zákona č. 71/2000 Sb.,
zákona č. 123/2000 Sb., zákona č. 149/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona
č. 258/2000 Sb., zákona č. 164/2001 Sb., zákona č. 260/2001 Sb., zákona č.
290/2002 Sb., zákona č. 285/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č.
130/2003 Sb., zákona č.274/2003 Sb., zákona č. 53/2004 Sb., zákona č. 156/2004
Sb., zákona č. 121/2004 Sb., zákona č.356/2003 Sb., zákona č. 422/2004 Sb.,
zákona č. 436/2004 Sb. a zákona č. 37/2004 Sb., se mění takto:
1. Za § 27c se vkládají nové § 27d až 27h, které včetně
poznámky pod čarou č. 5e znějí:
„§ 27d
(1) Asistovanou
reprodukcí se rozumí postupy a metody, při kterých dochází
k manipulaci se zárodečnými buňkami, a to vajíčky nebo
spermiemi, a nebo s embryi, včetně jejich uchovávání, a to za účelem
léčby neplodnosti. Těmito postupy a metodami jsou
a)
odběr zárodečných buněk,
b)
umělé oplodnění ženy, a to
1.
oplození vajíčka spermií mimo tělo ženy,
2.
přenos embrya do pohlavních orgánů ženy, nebo
3.
zavedení zárodečných buněk do pohlavních orgánů ženy.
(2) Genetická
vyšetření embrya jsou povolena pouze ve vymezených indikacích za účelem vyloučení
rizika vážných geneticky podmíněných nemocí a vad u embryí před jejich
zavedením do děložní dutiny.
(3) Asistovanou
reprodukci podle odstavce 1 písm. b) lze provést se souhlasem ženy a je-li
provdána, též se souhlasem jejího manžela a na základě její písemné žádosti,
jestliže je málo pravděpodobné nebo zcela vyloučené, aby žena otěhotněla
přirozeným způsobem, nebo jestliže
existuje prokazatelné riziko
přenosu geneticky podmíněných nemocí a vad. Souhlas s asistovanou reprodukcí uvedený v žádosti podle
věty první nesmí být starší než 6 měsíců. Žádost podle věty první je součástí
zdravotnické dokumentace ženy.
§ 27e
(1) Asistovanou
reprodukci podle § 27d odst. 1 písm. b)
je možné provést u ženy v plodném věku (dále jen „příjemkyně“), jestliže provedení asistované
reprodukce nebrání její zdravotní stav.
(2) Dárkyní
vajíček může být žena ve věku od 18 do 40 let a dárcem spermií muž ve věku od
18 do 40 let. Dárce spermií nesmí být příbuzný v řadě přímé nebo bratr,
strýc, bratranec a děti bratrance nebo sestřenice ve vztahu k dárkyni vajíček nebo příjemkyni
spermií.
(3) Dárkyně,
dárce (dále jen „dárce“) a příjemkyně jsou povinni za účelem zjištění zdravotní způsobilosti
k asistované reprodukci
se podrobit potřebným vyšetřením,
včetně genetických. Za posouzení zdravotní způsobilosti dárce odpovídá
ošetřující lékař, který provádí odběr zárodečných buněk; posudek
o zdravotní způsobilosti je platný 3 měsíce. Za posouzení zdravotní způsobilosti příjemkyně odpovídá ošetřující lékař
provádějící umělé oplodnění. Dárcem nebo příjemkyní nesmí být osoba zbavená způsobilosti k právním úkonům nebo
osoba s omezenou způsobilostí k právním úkonům.
(4) Lékař
provádějící odběr zárodečných buněk a lékař provádějící umělé oplodnění je
před provedením těchto výkonů povinen osoby, jimž mají být tyto výkony
provedeny, poučit o povaze těchto výkonů, možných zdravotních rizicích
a o všech okolnostech
souvisejících s asistovanou reprodukcí. Součástí poučení podle věty první
je též informace o možnosti prenatální diagnostiky plodu.
(5) Výkony
asistované reprodukce lze provést až po vyslovení souhlasu dárcem nebo příjemkyní s jejich
provedením. Souhlas zaznamená lékař uvedený v odstavci 3 do zdravotnické
dokumentace vedené o dárci nebo příjemkyni. Záznam o vyslovení souhlasu
podepíše lékař a osoba, která jej vyslovila. Při asistované reprodukci smí
být u jedné příjemkyně oplozeno jen tolik vajíček a přeneseno do
pohlavních orgánů příjemkyně jen tolik embryí, kolik je podle současného stavu
lékařské vědy zapotřebí k pravděpodobně úspěšnému navození těhotenství.
(6) Během
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách nesmí dojít
k manipulacím s těmito buňkami, které by vedly k vytvoření
nového jedince (reprodukční klonování).
(7) Zárodečné
buňky a embrya mohou být použity pouze pro umělé oplodnění, a to s písemným
souhlasem dárce nebo obou dárců v případě embrya. Pokud při umělém
oplodnění příjemkyně nebyla použita všechna embrya vytvořená v její prospěch, lze je uchovat
a použít pouze pro další umělé oplodnění této příjemkyně; to neplatí,
jestliže příjemkyně prohlásí, že embrya nehodlá použít pro své další umělé
oplodnění a vysloví podle zvláštního právního předpisu6a),
upravujícího výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách, souhlas
s použitím takovéhoto nadbytečného embrya k výzkumu podle tohoto
zvláštního právního předpisu.
(8) Za
poskytnutí zárodečných buněk a embryí a za předání zárodečných buněk
a embryí provozovateli zdravotnického zařízení, ve kterém je asistovaná
reprodukce prováděna, nepřísluší finanční ani jiná náhrada. Anonymnímu dárci přísluší náhrada účelně vynaložených
cestovních výdajů, které mu vznikly v souvislosti s odběrem. Tyto výdaje hradí dárci na základě jeho
žádosti provozovatel zdravotnického zařízení, ve kterém byl odběr proveden.
Provozovatel zdravotnického zařízení může jejich náhradu požadovat na
příjemkyni, které má být provedeno umělé oplodnění, nebo na provozovateli
zdravotnického zařízení, kterému zárodečné buňky nebo embrya k provedení
asistované reprodukce byly předány. Provozovatel zdravotnického zařízení, které
převzalo zárodečné buňky nebo embrya k provedení asistované reprodukce
a které nahradilo výdaje podle předcházející věty, může náhradu těchto
výdajů požadovat na příjemkyni, které má být provedeno umělé oplodnění.
(9) Zdravotnické
zařízení, ve kterém se asistovaná reprodukce provádí, je povinno zajistit
zachování anonymity dárce a příjemkyně a anonymity dárce
a dítěte narozeného z asistované reprodukce. Zachovat anonymitu dárce
a příjemkyně a anonymitu dárce a dítěte je rovněž povinen každý
zdravotnický pracovník, který se o této skutečnosti dozvěděl. To neplatí
v případě, kdy dárcem je manžel příjemkyně, nebo se jedná o darování
zárodečných buněk pro konkrétní příjemkyni.
(10) Lékař
zdravotnického zařízení, ve kterém byla posouzena zdravotní způsobilost dárce,
podá na žádost
a)
ženy a je-li provdána, též na žádost jejího manžela, a
to před započetím umělého oplodnění,
nebo
b)
zákonného zástupce dítěte narozeného z asistované
reprodukce nebo zletilé osoby narozené z asistované reprodukce
informaci o zjištěních, která
mají přímý vliv na vývoj zdravotního stavu dítěte nebo osoby narozené
z asistované reprodukce, zejména pak o zjištěních genetických
vlohách nebo dispozicích.
§ 27f
Zdravotnické
zařízení může postupy a metody asistované reprodukce provádět pouze na základě souhlasu
uděleného Ministerstvem zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví souhlas udělí
na základě žádosti zdravotnického zařízení, jestliže zdravotnické zařízení
splňuje požadavky na technické a věcné vybavení a doloží, že postupy a metody
asistované reprodukce budou provádět lékaři se specializací, kterou získali
v příslušném oboru specializačního vzdělávání podle § 27h.
§ 27g
(1)
Použití postupů asistované reprodukce není dovoleno pro
účely volby pohlaví budoucího dítěte s výjimkou případů, kdy použitím postupů
asistované reprodukce lze předejít vážným geneticky podmíněným nemocem mendlovského typu s vazbou na pohlaví, které
a)
jsou neslučitelné s postnatálním vývojem dítěte,
b)
výrazně zkracují život,
c)
způsobují časnou invaliditu nebo jiné vážné zdravotní
postižení, nebo
d)
podle současných
znalostí nejsou vyléčitelné.
(2) Volbu
pohlaví budoucího dítěte v případech uvedených v odstavci 1 doporučuje lékař se specializací v oboru
specializačního vzdělávání lékařské genetiky ve spolupráci s lékařem se
specializací v oboru specializačního vzdělávání gynekologie a porodnictví.
§ 27h
Ministerstvo zdravotnictví stanoví vyhláškou
a)
důvody genetických vyšetření embrya, jejichž účelem je
zjištění geneticky podmíněných nemocí plodu nebo možnosti jejich vzniku,
b)
druhy lékařských prohlídek včetně vyšetření, na jejichž
základě se posuzuje zdravotní způsobilost dárce nebo příjemkyně k provedení
postupů a metod asistované reprodukce,
c)
seznam nemocí vylučujících zdravotní způsobilost dárce
nebo příjemkyně k provedení metody asistované reprodukce,
d)
výčet oborů specializačního vzdělávání lékařů, kteří
mohou provádět postupy a metody asistované reprodukce,
e)
věcné a technické požadavky na vybavení zdravotnického
zařízení provádějícího postupy a metody asistované reprodukce.
6a) Zákon č. …../2006
Sb., o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících
činnostech a o změně některých souvisejících zákonů.“
3. V § 70 se na konci odstavce 2 tečka
nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno c),
které zní:
„c) uděluje souhlas k provádění
postupů a metod asistované reprodukce.“.
4. V příloze se doplňuje bod 14, který zní:
„14
. Národní registr asistované reprodukce.“.
V registru jsou
zpracovávány osobní údaje potřebné pro identifikaci ženy, které bylo provedeno
umělé oplodnění, (číslo pojištěnce nebo jiný identifikační údaj podle tohoto
zákona) osobní anamnéza ženy, které bylo provedeno umělé oplodnění, údaje
související s jejím zdravotním stavem a
diagnostické údaje související s provedením umělého oplodnění; údaje
o zdravotním stavu dárce, u kterého byl proveden odběr zárodečných
buněk za účelem mimotělního oplodnění; údaje potřebné pro identifikaci provozovatele
zdravotnického zařízení, které provedlo asistovanou reprodukci.
Po
uplynutí 20 let od roku předání osobních údajů jsou tyto údaje anonymizovány.
Změna
zákona č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích
§ 22
V příloze k zákonu č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, se za položku 102 vkládá položka 102a, která včetně poznámky pod
čarou č. 61a zní:
Přijetí žádosti o
a) povolení 61a) výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách Kč
500
b) povolení61a) dovozu linií lidských
embryonálních kmenových buněk Kč 500
c) registraci61a) linie lidských
embryonálních kmenových buněk Kč 500
61a) Zákon č.
…./2006 Sb., o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a
souvisejících činnostech a o změně
některých souvisejících zákonů.“.
Změna zákona
č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a
o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění
pozdějších předpisů
§ 23
Zákon č. 130/ 2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje
z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o
podpoře výzkumu a vývoje), ve znění zákona č. 41/2004 Sb. a zákona č. 215/2004
Sb., se mění takto:
1. V § 35 se
na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno i), které zní
:
„i) zpracování stanoviska k žádosti
o povolení výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách nebo
k žádosti o změnu tohoto povolení, popřípadě k žádosti o povolení
dovozu lidských embryonálních kmenových buněk, a to na podkladě návrhu svého
poradního orgánu, kterým je Bioetická komise.“.
2. V § 35 se
doplňují nové odstavce 7 a 8, které znějí:
„(7) Rada
pro výzkum a vývoj ustaví Bioetickou komisi jako svůj
odborný a poradní orgán, který zpracovává podklady pro řešení úkolů Rady pro
výzkum a vývoj spojených s bioetickými aspekty
výzkumu a vývoje, zejména návrhy odborných stanovisek Rady pro výzkum a vývoj
k žádostem o povolení výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
nebo k žádostem o změnu tohoto povolení, popřípadě k žádostem o
povolení dovozu lidských embryonálních kmenových buněk. Předsedou Bioetické komise je člen Rady pro výzkum a vývoj.
„(8) Členství
v poradních orgánech Rady pro výzkum a vývoj nezakládá
pracovněprávní poměr k České republice. Odměny za činnost v uvedených
orgánech stanoví předseda Rady pro výzkum a vývoj.“.
§ 24
Přechodné ustanovení ke změně zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a
vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění pozdějších předpisů
Rada ustaví Bioetickou komisi jako svůj poradní orgán a schválí její
Statut a Jednací řád do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Ve
statutu Rada zejména upraví způsob řešení střetu zájmů, a to tak, aby byla
zajištěna nezávislost při zpracování návrhu stanoviska k žádosti o
povolení k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách nebo
k žádosti o změnu tohoto povolení.
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o zdravotní péči v
nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
§ 25
V § 10 odst. 3 zákona č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních, ve znění zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 285/2002
Sb., zákona č. 96/2004 Sb.a zákona č.
121/2004 Sb., se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které zní:
„d) souhlas Ministerstva zdravotnictví s prováděním postupů a
metod asistované reprodukce, jde-li o provádění metod a postupů asistované
reprodukce,“.
Dosavadní písmena d) až i) se označují jako písmena e) až j).
ÚČINNOST
§ 26
Tento
zákon nabývá účinnosti dnem
Důvodová zpráva
a) Zhodnocení
platného právního stavu
V českém právním systému doposud
chybí přímá legislativní úprava eticky velmi citlivé oblasti, kterou je nesporně výzkum na lidských embryonálních
kmenových buňkách. Přitom zákon dovolující výzkum na lidských na lidských
embryonálních kmenových buňkách má již řada států EU, například Finsko, Řecko,
Finsko, Nizozemí, Švédsko, Spojené království a další. V nedávné době se
k těmto státům připojilo i Německo (výzkum je povolen, avšak lidské
kmenové buňky je třeba dovážet).
Ošetřit citlivé oblasti výzkumu, mezi
které výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách bezpochyby patří, po
právní, etické i preventivně-kontrolní stránce požaduje i Národní politika
výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008[4] (konkrétně
odstavec 122). Vzhledem k tomu, že se jedná o legislativní úpravu
v oblasti výzkumu jako takového (nikoliv jen v oblasti lékařství,
biologie, genetiky atd), odpovídá za přípravu návrhu
zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 130/2002
Sb., o podpoře výzkumu a vývoje.
Protože problematika výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách není v platných právních předpisech
legislativně ošetřena, je třeba se v současné praxi řídit Úmluvou o
lidských právech a biomedicíně a jejím Dodatkovým
protokolem o zákazu klonování lidských bytostí. Praxe výzkumníků probíhá, pokud
jde o ustanovení čl. 18 Úmluvy o lidských právech a biomedicíně,
praeter legem. Předkládaný návrh zákona se týká
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách, nikoliv embryí jako
takových, jejichž ochranu, byť jen za určitých podmínek (in vitro experimenty)
úmluva požaduje.
Na oblast výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách, pocházejících z tzv. nadbytečných embryí,
byl až do současnosti aplikován extenzivní výklad § 26 odstavce 4) zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, v tom smyslu, že se na zárodečné buňky
odebrané v rámci asistované reprodukce a na vytvořená, ale pro účely
asistované reprodukce nepoužitá embrya, hledělo jako na části těla odebrané
v souvislosti s léčbou neplodnosti. Tento výklad není jednoznačný a rozhodně
je pro danou oblast řešením neuspokojivým.
Oblast výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
dále nepřímo upravuje řada právních předpisů, které se vztahují ke správě
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících právních
předpisů, které upravují např. správu výzkumu, způsob jeho financování,
kontrolu, zadávání veřejných zakázek, a nebo se vztahují k ochraně zdraví,
lidských práv a důstojnosti lidské bytosti apod.
Platné právní předpisy a dokumenty, vztahující
se ke správě výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a
související právní předpisy v České republice:
1. Ústavní zákon č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
2. Usnesení předsednictva České
národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny
základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České
republiky, ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb.
3. Zákon č.20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.
4. Zákon č. 206/2000 Sb., o ochraně biotechnologických vynálezů a o
změně zákona č. 132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a
plemenům zvířat, ve znění zákona č. 93/1996 Sb.
5. Zákon č. 130/2002 Sb., o
podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění
pozdějších předpisů.
6. Zákon č. 219/2000 Sb., o
majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění
pozdějších předpisů.
7. Zákon č. 320/2001 Sb., o
finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o
finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
8. Zákon č. 527/1990 Sb., o
vynálezech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších předpisů.
9. Zákon č. 121/2000 Sb., o
právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně
některých zákonů (autorský zákon).
10. Zákon č. 500/2004 Sb.,
správní řád.
11. Zákon č. 200/1990 Sb., o
přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
12. Zákon č. 160/1992 Sb., o
zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších
předpisů.
13. Zákon č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
14. Zákon č. 101/2000 Sb., o
ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
15. Zákon č. 285/2002 Sb., o
darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů
(transplantační zákon).
16. Zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
17. Zákon č. 552/1991 Sb., o
státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
18. Zákon č. 634/2004 Sb., o
správních poplatcích.
19. Zákon č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
20. Zákon č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
21. Nařízení vlády č. 462/2002
Sb., o institucionální podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o
hodnocení výzkumných záměrů, ve znění nařízení vlády č. 28/2003 Sb.
22. Nařízení vlády č. 461/2002
Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné
soutěži ve výzkumu a vývoji.
23. Nařízení vlády č. 267/2002
Sb., o informačním systému výzkumu a vývoje.
24. Úmluva na ochranu lidských
práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a
medicíny: Úmluva o lidských právech a biomedicíně ze
dne
25. Dodatkový protokol
k Úmluvě na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti
v souvislosti s aplikací biologie a medicíny o zákazu klonování
lidských bytostí ze dne
Koncepci výzkumu v dané oblasti a úpravu postupu při
tvorbě návrhu zákona dále upravují tato usnesení vlády:
1. Usnesení vlády ze dne
2.
Usnesení vlády ze dne
Návrh zákona respektuje rovné postavení obou pohlaví, uvedené
zejména v části první, kde dává oběma pohlavím stejné postavení při
rozhodování o využití nadbytečného lidského embrya k získání lidských
embryonálních buněk pro výzkumné účely.
b) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Účelem zákona, jehož návrh je předkládán,
je s ohledem na povinnosti státu, zajistit respektování lidské důstojnosti
a ochrany lidského života již před narozením a právně ošetřit otázky výzkumu na lidských embryonálních kmenových
buňkách. Zákon zakazuje vytváření embryí pro výzkumné účely, výzkum na
embryích, jakož i výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách, u nichž
není jednoznačně prokázáno, že se jedná o embryonální kmenové buňky
získané z tzv. nadbytečných embryí.
Předmětem zákona je úprava základních
oblastí souvisejících s výzkumem na lidských embryonálních kmenových
buňkách. Zákon upravuje podmínky tohoto typu výzkumu, podmínky dovozu již
existujících lidských embryonálních kmenových buněk a získávání lidských
embryonálních kmenových buněk z tzv. nadbytečných embryí pro výzkumné
účely. Zákon nejen stanovuje práva a povinnosti osob, ale i působnost správních
orgánů při nakládání s lidskými embryonálními kmenovými buňkami a jejich
liniemi (včetně zajištění odborného posouzení žádosti o povolení výzkumu a
kontrolní činnosti) tak, aby byla zajištěna odpovídající ochrana embrya a byla
zamezena jakákoliv možnost zneužití průběhu a výsledků jeho výzkumu. Zákon
obsahuje úpravu přestupků a správních deliktů vztahujících se k předmětu právní
úpravy a současně předpokládá možnost postihování zakázaného jednání v rámci
trestního práva.
Návrh zákona nemá žádný dopad na rovné
postavení mužů a žen, neboť neupřednostňuje ani nepotlačuje práva jednoho
pohlaví vůči druhému.
c) Vysvětlení
nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Nutnost
legislativně upravit oblast výzkumu v oblasti lidských embryonálních
kmenových buněk vyplývá především z absence právní normy upravující tuto část
výzkumu v České republice a z požadavků na realizaci Národní politiky
výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 – 2008.
Nezbytnost
zákonné úpravy vyplývá z jejího předmětu, neboť zákon bude řešit práva a
povinnosti právnických i fyzických osob v oblastech citlivých jak z
lidského, tak z právního pohledu, a zároveň bude upravena činnost příslušných
státních orgánů.
Nezbytnost zákonné úpravy dále vyplývá
z čl. 1, věty druhé, Úmluvy o lidských právech a biomedicíně
(č. 96/2001 Sb. m. s.), který ukládá smluvním stranám přijmout do svého
právního řádu opatření nezbytná pro zajištění účinnosti ustanovení této Úmluvy.
Z ustanovení Úmluvy se předmětné
oblasti dotýká zejména článek 18, který upravuje oblast výzkumu na embryích in
vitro (zakazuje vytváření lidských embryí pro výzkumné účely a připouští výzkum
na lidských embryích in vitro pouze za předpokladu, že je zajištěna
odpovídající ochrana embrya). Primárním důvodem pro přijetí zákona tak jsou
závazky ČR vyplývající z mezinárodního práva, které nejsou
v současnosti odpovídajícím způsobem plněny.
Mezi další relevantní
ustanovení, která odůvodňují přijetí zákonné úpravy dané oblasti, patří ta
ustanovení Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“), která mohou
být prováděním výzkumu jak pozitivně, tak negativně dotčena. Jedná se např. o čl. 6 odst. 1 Listiny stanovící, že lidský
život je hoden ochrany již před narozením; čl. 15 odst. 2 Listiny upravující
záruky návrhu zákona je moderovanou úpravou, která připouští výzkum na lidských
embryonálních kmenových buňkách.
Nepředpokládá vytváření embryí pro výzkumné účely, ale jen využití embryí
vytvořených za účelem asistované reprodukce, jejichž důvod vytvoření pominul.
Smyslem zákonné úpravy tedy není uvolnit podmínky tohoto již
existujícího typu výzkumu, ale naopak vytvořením legislativního rámce zamezit
možnému zneužití jeho výsledků.
d)
Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky.
Navrhovaná úprava je v souladu
s ústavním pořádkem a právním řádem České republiky. Zohledňuje rovněž
mezinárodní závazky, kterými je Česká republika vázána na základě mezinárodních
smluv.
e) Zhodnocení souladu
navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána, její slučitelnosti s právními akty Evropských
společenství
Předmět
úpravy návrhu zákona není doposud právem ES obecně upraven Akty práva Evropských společenství danou oblast neupravují, a
proto se na ni nevztahují.
V současné
době je upravena pouze oblast nakládání s lidským embryem - směrnicí
2004/23/ES Evropského Parlamentu a Rady ze dne
Návrh
zákona neimplementuje výše uvedenou směrnici, která má podstatně širší
uplatnění a týká se mnohem širší oblasti než
je výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách. Implementace
směrnice bude řešena Ministerstvem zdravotnictví, které je jejím hlavním
gestorem.
Velmi
důležitá je však zpráva Evropského parlamentu k integraci a posílení
Evropského výzkumného prostoru ze
Níže
uvedené dokumenty Evropských společenství oblast výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách přímo neupravují, proto se na ni nevztahují.
Uvedené dokumenty se pouze
nepřímo rámcově dotýkají dané oblasti :
1. Smlouva o založení
Evropského hospodářského společenství ze dne
2. Rozhodnutí Evropského
parlamentu a Rady č. 1513/2002/ES ze dne
3. Rozhodnutí Rady č.
2002/836/ES ze dne
4. Nařízení Komise (ES) č.
2659/2000 ze dne
5. Nařízení Rady (ES) č. 994/98
ze dne
Na
podpory poskytované výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách se
vztahují zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných
prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a
vývoje, ve znění pozdějších předpisů), a další vnitrostátní právní předpisy
(viz důvodová zpráva, část a), které jsou v souladu s legislativou
EU.
Zásady
ochrany a záruk v oblasti lidských práv v České republice, kterých se
dotýká návrh zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách,
vycházejí z různých mezinárodních smluv, např.: Všeobecná deklarace
lidských práv, Mezinárodní úmluva o občanských a politických právech,
Úmluva o právech dítěte, Úmluva na ochranu lidských práv a základních svobod.
Návrh předmětného zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách
není proto v rozporu s mezinárodními smlouvami.
Návrh
zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách vychází ze zákona
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, který, ve znění navrhované úpravy zákona
o zdravotní péči, je v souladu s legislativou EU. Jelikož tento
návrh zákona se netýká výzkumu na embryích, ale výzkumu pouze na lidských
embryonálních kmenových buňkách, je v souladu s principy Úmluvy o
lidských právech a biomedicíně[5])
(principy výzkumu na embryích in vitro, principy lidského genomu,
zásady ochrany a záruk v oblasti lidských práv atd.). Získání lidských
embryonálních kmenových buněk, stejně jako v obdobných zahraničních
právních předpisech, není součástí vlastního výzkumu. V této souvislosti
je nutné upozornit na článek 16, kapitola V citované Úmluvy, který stanoví
podmínky pro veškerý výzkum na lidských bytostech. Tyto podmínky byly
inspirovány Doporučením R(90)3 Výboru ministrů členských států, týkajícím se
lékařského výzkumu na lidské bytosti. Návrh zákona tyto podmínky plně
respektuje včetně podmínky nezávislého posouzení vědecké hodnoty i etické
přijatelnosti výzkumného projektu nezávislými multidisciplinárními
etickými komisemi.
Z výše uvedených faktů vyplývá, že návrh
zákona o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách je slučitelný
s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána a rovněž s
legislativními akty Evropských společenství. Z tohoto důvodu není nutné
jej dále upravovat.
f) Předpokládaný hospodářský a finanční dosah
navrhované právní úpravy, zejména nároky na státní rozpočet, ostatní veřejné
rozpočty, hospodářské subjekty, zejména na malé a střední podnikatele, sociální
dopady a dopady na životní prostředí.
Celkové
náklady na činnost Bioetické komise jsou odhadovány
na 600 -
Na zabezpečení funkce MŠMT se počítá s provozními (věcnými)
náklady
Výše uvedené náklady budou hrazeny
z podstatné části ze státního rozpočtu. S uvedenými údaji byla vláda
seznámena již při projednávání věcného záměru zákona a s věcným záměrem
byl vysloven souhlas. Nezanedbatelná část nákladů, především na povolování
dovozu, vývozu a registraci bude hrazena z poplatků za tyto správní úkony.
Kromě výše uvedených nároků na státní rozpočet
nebude mít předložený návrh žádný dopad na ostatní veřejné rozpočty, na
hospodářské subjekty (včetně malých a středních podnikatelů), ani nebude mít
sociální dopady a dopady na životní prostředí.
Zvláštní část
K části
první
K hlavě I
V tomto
paragrafu zákon upravuje základní
oblasti související s výzkumem na lidských embryonálních kmenových
buňkách: podmínky získávání embryonálních kmenových buněk z embryí a
provádění výzkumu na těchto buňkách, podmínky získání povolení dovozu a
výzkumu lidských embryonálních kmenových
buněk a jejich linií a výkonu správy výzkumu a vývoje včetně zajištění
odborného posouzení žádosti o povolení výzkumu a kontrolní činnosti
v oblasti výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a
souvisejících oblastech. Tato úprava je vyvolána potřebou stanovit podmínky pro
tento eticky citlivý typ výzkumu a zabránit tak na straně jedné
nekontrolovatelnému výzkumu v této oblasti a absolutnímu zákazu výzkumu
s možnými negativními dopady na vývin nových léčebných postupů velmi
výrazně zvyšujících kvalitu života na straně druhé.
V tomto
paragrafu zákon definuje pojmy nezbytné k jednoznačnému vymezení podmínek
výzkumu a souvisejících oblastí stejně jako správních, rozhodovacích a
kontrolních pravomocí státní správy při administraci a povolování tohoto typu
výzkumu. Důraz byl kladen na definice lidských embryonálních kmenových buněk a
jejich linií takovým způsobem, aby byly určeny i základní podmínky nakládání
s nimi. Bohužel se nepodařilo zcela nahradit odborné cizí výrazy domácími
rovnoprávnými ekvivalenty. Odborná komunita používá v návrhu zákona používané
termíny a násilné používání domácích termínů by mohlo vést k znepřesnění výrazů a nejednoznačnému výkladu návrhu zákona.
Pravděpodobně nejobtížněji definovaný je pojem nadbytečných embryí.
V zákoně ponechaná úprava je poměrně volná. Důvodem však samozřejmě není
snaha o usnadnění tvorby embryí pro výzkum pod záminkou asistované reprodukce.
Dokonce ani obtížná definovatelnost skutečného počtu, ačkoliv se odborníci
pracovní skupiny zdráhali vyslovit počet embryí, jehož překročení by se mohlo
chápat jako zbytečné pro účely asistované reprodukce, nebyla tím pravým důvodem. Hlavní důvod je
ten, že tato záležitost nadbytečnosti embryí je obecnější, než aby se mohla
řešit pouze v rámci výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách.
Stanovení, jaké embryo je nadbytečné, je záležitostí asistované reprodukce a
proto musí být řešeno v připravovaném návrhu zákona o zdravotní péči. Při
přípravě návrhu zákona se vycházelo z toho, že při asistované reprodukci
smí být u jedné příjemkyně oplodněno jen tolik vajíček a přeneseno do
pohlavních orgánů jen tolik embryí, kolik je podle současného stavu lékařské
vědy k zapotřebí k pravděpodobně úspěšnému navození těhotenství.
Současný stav lékařské vědy předpokládá určitý minimální nadbytek vytvořených
embryí za účelem navození úspěšného těhotenství. Tento minimální nadbytek je
dostatečný pro zajištění embryí pro tvorbu lidských embryonálních kmenových
buněk pro výzkumné účely. Zároveň se předpokládá, že se tento „minimální
nadbytek“ bude s pokrokem lékařské vědy dále snižovat.
V souladu
s mezinárodními předpisy a závazky České republiky jsou v tomto
paragrafu uvedeny dvě základní podmínky, za kterých lze získat z embryí
embryonální buňky:
a) k výzkumu lze použít
pouze nadbytečná embrya vzniklá při umělém oplodnění, viz odstavec 2 písmeno
b),
b) během výzkumu nesmí
vzniknout nový lidský jedinec (tzn., že je zakázáno klonování lidí),
Zákon si
nedává za cíl omezovat výzkum po strávce použitých
technik nebo z hlediska, zda se jedná o výzkum in vivo
nebo in vitro. Podklady ke stanovisku k příslušnému výzkumu vypracuje Bioetická komise na základě komplexního hodnocení
individuálního návrhu a z těchto podkladů vypracuje odborné stanovisko
rada pro výzkum a vývoj. Proti omezování výzkumu se postavili
v připomínkovém řízení nejen Akademie věd České republiky, ale i
Ministerstvo zdravotnictví.
Tyto paragrafy
popisují tři nejdůležitější prvky v
povolování výzkumu:
a) za jakých podmínek může být
výzkum povolen,
b) jakým způsobem se vyřizuje
žádost o povolení výzkumu,
c) jak se prokáže bezúhonnost
statutárního orgánu nebo jeho člena.
Paragraf 4 definuje podmínky povolení žádosti
o výzkum na lidských embryonálních kmenových buňkách. Opírá se o spolupráci
dvou nezávislých orgánů, z nichž jeden vykonává správní funkci a povolení
vydává, a druhý vykonává odborně poradní funkci a vydává stanovisko pro správní
úřad. Jedná se o analogický systém jako je systém uvedený v německém
návrhu zákona o zabezpečení embryonálního výzkumu v souvislosti
s dovozem a zpracováním lidských embryonálních kmenových buněk (Drucksache 14/8394), který je však upraven tak, aby
odpovídal eticko-právním standardům běžným
v České republice. Proto byla poradní funkce svěřena poradnímu
orgánu vlády a nikoliv přenesena na výzkumný ústav nalézající se
v potenciálním konfliktu zájmů (německý návrh převádí správní kompetence
na ústav Roberta Kocha).
Zpracováním
odborných podkladů pro odborné stanovisko Rady pro výzkum a vývoj (RVV), které
je nezbytné pro rozhodnutí MŠMT o povolení výzkumu, zákon pověřuje Bioetickou komisi RVV. Vlastní stanovisko však vypracuje a
MŠMT zašle Rada pro výzkum a vývoj. Tento režim do značné míry slaďuje věcný
záměr a skutečnost, že vlastní Bioetická komise je
poradním a odborným orgánem RVV podle zákona o výzkumu a vývoji. Věcný záměr
předpokládal naprostou autonomii Bioetické komise. Na
základě připomínek místopředsedy vlády pro ekonomiku a předsedy Rady pro výzkum
a vývoj, které poukazovaly na zákonem[6])
danou podřízenost Bioetické komise vůči RVV, byl
postup při vypracování odborného stanoviska upraven výše uvedeným způsobem
(původně se počítalo pouze s tím, že stanovisko Bioetické
komise RVV postoupí MŠMT). Odborné
posudky si správní orgán může vyžádat i od Ministerstva zdravotnictví, pokud
jsou pochybnosti o stanovisku Bioetické komise nebo
toto stanovisko není k dispozici. Stejně tak se vyjadřuje Ministerstvo
zdravotnictví k těm žádostem o povolení výzkumu, které souvisí
s léčebnými aplikacemi. Tříměsíční lhůta k vyřízení žádosti může
působit jako dosti dlouhá, důvodem její délky je nutnost optimálně vyhodnotit
při povolení všechny , tzn. nejen odborné důvody k rozhodnutí. Osmitýdenní
lhůta u Rady pro výzkum a vývoje je dána tím, že její jednání jsou prakticky
pouze jednou měsíčně. Návrh zákona v § 6 rovněž určuje veškeré údaje, které
jsou součástí povolení. Tyto údaje mají nejen jednoznačně identifikovat
právnickou osobu, která je držitelem povolení k výzkumu, ale i její
statutární orgán nebo jeho členy. Dále vymezuje pracoviště, ve kterých lze
výzkum provádět a popisuje jaký výzkum lze v rámci povolení provádět.
Zákon rovněž
řeší možnost oznámit změny v orientaci výzkumu, aniž by došlo
ke zrušení povolení a vytvoření nového. Tato možnost je však vázána na
odborné posouzení navrhovaných změn Radou pro výzkum a vývoj.
Bezúhonnost
statutárního orgánu nebo jeho členů byla v § 7 sladěna se živnostenským
zákonem.
Tato
ustanovení určují podmínky získávání lidských embryonálních kmenových buněk.
V ustanoveních je stanovena nezbytná podmínka souhlasu oprávněných osob.
Jedná se o souhlas ženy (a je-li provdána, i manžela) s využitím embryí
k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souhlas
neanonymních dárců. Souhlas je dáván za
striktních podmínek a je podmíněn poučením osob oprávněných k souhlasu za
stanovených podmínek. Jednou z nich je poučení o tom, co se
s nadbytečným embryem stane, dá-li oprávněná osoba souhlas s jeho
využitím na lidské embryonální kmenové buňky. V případě, že poučení
provádí pracoviště výzkumu se předpokládá, že dárce, žena a její manžel
poskytují nadbytečná embrya z vlastní iniciativy, neboť centra asistované
reprodukce neposkytují informace třetím stranám.
Na
rozdíl od věcného záměru byla do paragrafovaného znění zapracována lhůta, po
kterou lze souhlas odvolat. Tím se zabránilo právní nejistotě. Doba uchovávání
informací byla stanovena na 20 let na základě požadavků odborné veřejnosti.
K §
10 a 11
Obdobná pravidla jako pro povolení výzkumu platí i pro povolení dovozu
lidských embryonálních kmenových buněk ve formě linií. Jediným účelem dovozu
linií je zajistit potřeby výzkumu v ČR nebo potřeby mezinárodní spolupráce
(například vzorek linií „koluje“ mezi institucemi různých států a každá na nich
provádí určitý úkon nebo experiment, chemickou nebo fyzikální modifikaci nebo
určitá pozorování nebo jiná měření). Analogicky s pravidly povolení
výzkumu (§ 4 odst. 2 písm. c) je i u dovozu pamatováno na možnost regulace
dovozu (§ 10 odst. 4). Počítá se, že
k žádosti bude třeba uvést všechny náležitosti nutné k registraci,
aby nedocházelo k případům, že na území ČR budou uchovávány neregistrované
importované linie. Implementace směrnice 2004/23/ES Evropského parlamentu a Rady z
Vývoz mohou
realizovat pouze výzkumné instituce oprávněné k vývozu, a to za účelem
výzkumu. Vzhledem k tomu, že linie lidských embryonálních kmenových buněk
mohou vyvážet pouze instituce mající povolení k vývozu, je zde pouze
ohlašovací povinnost. Aby podmínka využití nadbytečných embryí na lidské
embryonální kmenové buňky byla prokazatelně splněná, je umožněn vývoz linií
pouze již použitých na výzkum, a to opět pouze pro výzkumné účely. Povolení
průvozu se nevyžaduje, avšak průvoz musí být kratší než 3 dny.
K hlavě
IV
K
§ 12
Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR odpovídá za výzkum a vývoj, který zahrnuje i
přípravu právních předpisů v oblasti výzkumu a vývoje, dle zákona č.
130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů a dle
zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy, ve znění pozdějších předpisů.
Správním
orgánem ve smyslu tohoto zákona je (v souladu s usnesením vlády České republiky
č. 1102 ze dne
Zpracováním
odborných posudků žádostí o povolení výzkumu nebo jeho změny pro správní úřad
je pověřena Bioetická
komise Rady pro výzkum a vývoj při Úřadu vlády ČR, která zahrnuje v dané
oblasti výzkumu široké spektrum odborníků. Tato komise se řídí Statutem a
Jednacím řádem, jak je uvedeno v §24 navrhovaného zákona.
Zákon vymezuje
postavení a působnost správního orgánu k povolování výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách a určuje základní oblasti spojené
s výkonem správy výzkumu a vývoje. Zákon stanovuje náplň kontrolní
činnosti správního úřadu, způsob provádění kontroly výzkumných pracovišť a
kompetence v ukládání sankce za
přestupky a ostatní delikty, které jsou uvedeny v § 15 až § 17 tohoto návrhu
zákona. V případě, že nedostatky zjištěné při kontrolní činnosti nebudou
v uložené době kontrolovanou organizací odstraněny, nebo budou zjištěny
opakovaně, může být právnické osobě zrušeno povolení výzkumu na lidských
embryonálních kmenových buňkách. Kontrolní činnost správního úřadu, která není
upravena tímto zákonem, se řídí zvláštním právním předpisem, tj. zákonem č.
552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
K
§ 13
Registr linií
obsahuje všechny informace nezbytné k identifikaci organizace, která
provádí povolený výzkum. Správcem registru je Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy.
Povaha údajů v registru není osobní
povahy a proto není třeba aplikovat zákon o ochraně osobních údajů. Dojde-li
k předání linie z jedné kompetentní instituce do jiné, nemusí být
této části dáváno nové identifikační číslo, avšak registrují se všechny
instituce s linií pracující. Tento paragraf rovněž stanovuje lhůty
k registraci od vytvoření linie nebo od jejího dovozu. Právnická osoba
oprávněná k výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách má vůči
MŠMT pouze ohlašovací povinnost, splní-li povinnost zaregistrovat požadované
údaje. O tom, zda byly splněny všechny náležitosti k registraci, rozhodne
ministerstvo. Odpovědnost za správnost údajů zaslaných k registraci nese
podle §16 právnická osoba oprávněná k výzkumu.
K
§ 14
Kontrola
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách vychází z obecně
platného zákona o státní kontrole. Cílem kontroly je především předejít
provádění výzkumu mimo schválený rámec a mimo ta pracoviště, která jsou uvedena
v povolení k výzkumu. Cílem kontroly je rovněž předcházet manipulaci
s neregistrovanými liniemi nebo dokonce neoprávněnému nakládání
s embryi. Kontrolu provádí pověření pracovníci správního úřadu
s odpovídající kvalifikací.
K hlavě
V
Přestupky fyzických
osob i správní delikty právnických osob jsou sankcionovány specificky ve vztahu
ke konkrétnímu porušení zákona, a to jak v oblasti výzkumu a dovozu, tak i
v oblasti získávání lidských embryonálních kmenových buněk. Přestupku se
dopouští ty fyzické osoby, které provádí výzkum jinak než jako zaměstnanci
organizace v rámci povoleného výzkumu. §15 a rovněž řeší přestupky
vyplývající z porušení pravidel při souvisejících činnostech, tj. dovozu,
vývozu, průvozu, ale i při udělování a uchování souhlasu s využitím embryí
pro lidské embryonální kmenové buňky. Obdobně jsou v § 16 sankcionovány i
právnické osoby, kde je navíc sankce i za porušení povinnosti registrace linií.
V řízení podle tohoto právního
předpisu se postupuje, není-li stanoveno jinak, podle správního řádu.
Přechodná ustanovení řeší
především následující záležitosti:
a) přechodné období, kdy lze
ukončit již započatý výzkum nebo kdy lze provádět výzkum na neregistrovaných
liniích; možnost přechodně provádět výzkum na lidských embryonálních kmenových
buňkách bez povolení je omezena pouze na výzkum řešený v rámci grantu nebo
grantového projektu, což umožňuje kontrolovat, zda skutečně byl výzkum zahájen
před tím, než tento zákon vstoupil v platnost,
b) registraci „starých“ linií,
c) zřízení Bioetické
komise; záležitost Bioetické komise je detailně
řešena v rámci novelizace zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a
vývoje, ve znění pozdějších předpisů.
Úprava
registrace linií lidských embryonálních kmenových buněk vytvořených nebo
dovezených před nabytím účinnosti tohoto návrhu zákona (§ 18) je analogická
s úpravou registrace podle § 13 tohoto návrhu. Do přechodných ustanovení
je zařazena proto, že uvádí přechodnou lhůtu (
Zákon určuje
postavení, principy fungování a úlohu Bioetické
komise, která je odborným a poradním orgánem Rady pro výzkum a vývoj. Blíže
vymezuje její postavení, personální
složení a činnost, které jsou určeny Statutem a Jednacím řádem Bioetické komise.
Statut a Jednací řád Bioetické komise budou upraveny
ve smyslu tohoto zákona. Členství v Bioetické komisi
nezakládá pracovněprávní poměr k České republice. Výkon činnosti členů Bioetické komise je ve smyslu tohoto zákona jiným úkonem
dle § 124 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů.
Bioetická
komise Rady pro výzkum a vývoj (RVV)
bude vypracovávat podklady pro odborná stanoviska pro účely tohoto
zákona. Z těchto podkladů pak stanoviska zpracuje Rada pro výzkum a vývoj
na základě žádosti správního úřadu vždy při povolení výzkumu, event. při povolení dovozu linií lidských embryonálních
kmenových buněk. Výhoda Bioetické komise spočívá
především v jejím úzkém vztahu k oblasti výzkumu a vývoje a
v tom, že není podřízena žádnému ministerstvu, takže je nezávislá. Navíc je
složena ze širokého spektra odborníků z oblasti výzkumu a vývoje, které
pokrývá většinu vědních disciplín souvisejících s výzkumem na lidských
embryonálních kmenových buňkách.
Také tento
trestný čin byl zařazen do návrhu
trestního zákona již před přípravou paragrafovaného znění zákona o výzkumu na
lidských embryonálních kmenových buňkách v návaznosti na mezinárodní
Úmluvu o lidských právech a biomedicíně (č. 96/2001
Sb.m.s.), a to čl. 18, který výslovně stanoví, že pokud je zákonem umožněno
provádět výzkum na embryích in vitro, musí být také zákonem zajištěna
odpovídající ochrana embrya. V souvislosti s tím je v paragrafu
uvedena trestní odpovědnost za porušení zákonem daných podmínek výzkumu na
lidských embryonálních kmenových buňkách.
V návaznosti na
požadavky Úmluvy o lidských právech a biomedicíně
jsou upraveny základní principy v oblasti genetiky. Byla zde stanovena
pravidla genetického testování. Provedení testů je vázáno na písemný
informovaný souhlas vyšetřovaného. Preimplantační
genetická diagnostika (PGD) představuje novou metodu, při které můžeme zjistit
určitou genetickou vadu u embrya ještě před zavedením do dělohy pacientky.
Odstavec o PGD byl doplněn o vady a indikace genetické příčiny
neplodnosti (opakované těhotenské ztráty z genetické příčiny). Omezením
použití preimplantační genetické diagnostiky na
prevenci rizika nejzávažnějších genetických onemocnění a vad bychom vyloučili z
možnosti použití této metody ženy, které opakovaně potrácejí z genetické příčiny
(plody s chromozómálními vadami jsou většinou
spontánně potráceny). Požadavek věku ženy 35 let jako indikace k PGD byl
odstraněn, a to z důvodu rizika chromozomálních
aberací i u mladších ročníků, např. mladých dívek po chemoterapii. Umožnění
genetických vyšetření před vstupem do
rizikových povolání by bylo v rozporu s Listinou základních práv a svobod - omezováním osobní svobody.
Genetická vyšetření budou prováděna pouze na pracovištích povolených
Ministerstvem zdravotnictví (dále MZ).
Metoda asistované reprodukce
je zákonem upravována poprvé. Pouze její základní aspekty byly dosud upraveny
Závazným opatřením č. 18/1982. V České republice je asistovaná reprodukce
zavedena od r. 1986 a rutinně používána až od r. 1990. Jsou zde stanoveny
principy a postupy nezbytné pro užívání metod asistované reprodukce. Předem je
třeba zdůraznit, že výkony asistované reprodukce jsou uznávané jako léčba
neplodnosti.
Požadavek rozlišit
dárcovství spermií a oocytů není medicínsky
opodstatněný. Problémy související s přebytkem embryí zákon částečně řeší
regulací počtu vzniklých i implantovaných embryí. Současně upravuje nakládání
s nadbytečnými embryi. Z jednoho odběru oocytů
smí být vytvořen pouze omezený počet embryí.
V rámci procesu umělého oplodnění smí být u jedné ženy aplikováno jen
tolik embryí, kolik je podle současného stavu lékařské vědy zapotřebí
k pravděpodobně úspěšnému vykonání asistované reprodukce. Omezit počet
oplození od jednoho dárce z důvodu veřejné ochrany zdraví s tím, že
dárce by měl darovat zárodečné buňky jen jednomu zdravotnickému zařízení, tedy,
že by sperma od muže mělo být použito maximálně pro trojí aplikaci asistované
reprodukce, se předpokládá řešit v návaznosti na registr asistované reprodukce.
Věk dárkyně je omezený striktně na 40 let, a to z důvodu možnosti
zvýšeného rizika chromozomální aberace i u mladších
ročníků, např. po chemoterapii (pravděpodobnost 1/900-1000). Oproti předchozím verzím
návrhu zákona však byla sjednocena věková hranice u obou pohlaví, čímž bylo
vyhověno některým připomínkám upozorňujících na diskriminaci. V návrhu
zákona je jasně definováno, kdo je blízký pokrevní příbuzný dárce, a to
z důvodu zvýšeného genetického rizika. Návrhu vypustit větu „ existuje
prokazatelné riziko přenosu dědičné nemoci“ nebylo vyhověno, věta má
opodstatnění z důvodu možnosti darovat oocyty.
Je třeba zabránit nezákonnému obchodování s darovanými zárodečnými
buňkami, a proto dárci nepřísluší za darování finanční ani jiná úhrada.
Metodiky mimotělního
oplození, tj. oplodnění vajíčka mimo tělo ženy a následné přenesení zárodku do
děložní dutiny, jsou pro poskytovatele zdravotní péče natolik finančně nákladné
(případně i pro pacienty), že není možno z hlediska finančního,
sociálního, ale ani psychologického připustit, aby se mezi dárce, ať již
spermatu nebo vajíčka, dostali jedinci, u kterých stávajícími technikami
lékařské genetiky lze relativně snadno zjistit, že jsou přenašeči chorob či chromozomálních aberací. Tyto u plodu a potom dítěte vedou
k závažnému postižení vyžadujícímu buď celoživotní nákladnou zdravotní
péči nebo ve svém důsledku mají dokonce letální efekt (chromozomální
aberace, cystická fibróza, Huntingtonova chorea a
mnohé další).
Novelizace
zákona o správních poplatcích zakládá poplatkovou povinnost, čímž je zpětně
zajištěno finanční krytí nákladů podstatné části správních činností
vyplývajících z navrhovaného zákona. V novele zákona jsou taxativně
vymezeny v nové části poplatky za správní úkony související
s povolením výzkumu, dovozu a registrací linií lidských embryonálních
kmenových buněk. Jedná se o správní činnost, která se zcela běžně zpoplatňuje.
K části
páté
Novelizace
zákona o podpoře výzkumu a vývoje se týká především §35 tohoto zákona, který je
věnován kompetencím poradního orgánu vlády, tj. Rady pro výzkum a vývoj. Tato
Rada má podle zmíněného zákona své
vlastní poradní a odborné orgány. Jedním z nich je stávající Bioetická komise, která novelizací tohoto zákona bude
odpovědná mimo jiné za vypracovávání podkladů k žádostem o povolení
výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách. Tato varianta zajištění
odborného posouzení žádostí (tj. že Bioetická komise
vypracuje posudek pro Radu pro výzkum a vývoj, která na jeho základě vypracuje
konečné stanovisko pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy), umožňuje
skloubit požadavek na splnění věcného záměru zákona na straně jedné (odborná
způsobilost Bioetické komise), na straně druhé
nezávislost (Rada pro výzkum a vývoj) a závažné připomínky místopředsedy vlády
a požadavek předsedy Rady pro výzkum a vývoj, který poukazuje na podřízenost Bioetické komise této Radě. Bioetická
komise již má svůj Statut a Jednací řád, který bude upraven vzhledem k podmínkám
nové role této komise a poté bude schválen Radou pro výzkum a vývoj.
K části
šesté
S ohledem na změnu
zákona č. 20/1966 Sb. je připravena i novela souvisejícího zákona č. 160/1992
Sb., týkající se otázky registrace nestátních zdravotnických zařízení
a příslušného souhlasu Ministerstva zdravotnictví.
K části
sedmé
Účinnost
se stanoví v dostatečném časovém předstihu oproti předpokládanému
schválení.
předseda vlády
ministryně školství, mládeže
a tělovýchovy
[1])
§ 27 a násl. zákona č. 20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu, ve znění zákona č …./2006
Sb..
[2])
Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů
(zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů.
[3])
Článek 48 Smlouvy o založení Evropských společenství.
4 ) §
35 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných
prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a
vývoje), ve znění zákona č. ……./2006 Sb., o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a
souvisejících činnostech a o změně některých zákonů.
5 )
§11 zákona č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění zákona zákona č. 126/2003 Sb.
6 )
§ 6 odst. 1 písm. c) zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon).
7 )
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve
znění pozdějších předpisů.
8 ) Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních
systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č.
517/2002 Sb.
9)
Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
10 )
Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění
pozdějších předpisů.
[4]
Tento dokument byl schválen vládou usnesením č. 5 ze dne
[5])
Dne
Jménem České republiky byla
Úmluva podepsána ve Štrasburku dne
[6])
§ 35 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších
předpisů.