Obsah:
VI. VAZBA NA
JEDNOTNÝ PROGRAMOVÝ DOKUMENT PRO CÍL 2....................................... 15
S blížícím se vstupem naší země do Evropské unie chce Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) seznámit širší veřejnost s možnostmi využití strukturálních fondů EU. Jedním z těchto fondů je Evropský sociální fond (ESF), který představuje nejvýznamnější finanční nástroj pro investice do oblasti rozvoje lidských zdrojů.
Pravidla pro čerpání prostředků z ESF na území hlavního města Prahy jsou stanovena v Jednotném programovém dokumentu pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha* (dále JPD 3). Publikace si klade za cíl poskytnout čtenářům základní informaci o tomto dokumentu. Pro bližší seznámení s jeho obsahem doporučujeme navštívit internetové stránky MPSV (www.mpsv.cz), kde je umístěna aktuální verze.
Pomoc začne být poskytována po našem vstupu do EU na základě schválení JPD 3 Evropskou komisí. Realizace projektů bude zahájena pravděpodobně ve 3. čtvrtletí 2004. Program je financován z Evropského sociálního fondu, je třeba si říci nejprve několik informací o něm.
Evropský sociální fond je jedním ze čtyř strukturálních fondů,
kterými EU výrazně podporuje politiku soudržnosti. Tato politika je zaměřená na
odstraňování rozdílů v sociálním a ekonomickém postavení mezi jednotlivými
regiony v rámci EU. Kromě své role při naplňování cílů politiky
soudržnosti je ESF klíčovým finančním nástrojem při realizaci Evropské
strategie zaměstnanosti.
Primárním posláním ESF je rozvíjení zaměstnanosti, snižování nezaměstnanosti a podpora sociální integrace. Děje se tak prostřednictvím rozvoje lidských zdrojů, tedy zejména podporou vzdělávání, modernizace služeb zaměstnanosti, spolupráce mezi vzdělávacími a výzkumnými institucemi.
Fond je určen k podpoře činností zaměřených na rozvoj trhu práce a lidských zdrojů. K těmto činnostem patří: podpora kvalifikovaných, vzdělaných a adaptabilních pracovních sil, inovace a adaptabilita při organizaci práce, při rozvoji podnikatelského ducha, při usnadnění vytváření pracovních míst, jakož i kvalifikace a posilování potenciálu pracovních sil ve výzkumu, vědě a technologii. ESF věnuje zvláštní pozornost podpoře rovných příležitostí a přispívá ke zmírňování nerovností mezi lidmi při jejich uplatnění na trhu práce.
Celkový objem finančních prostředků, které má Česká republika z ESF v průběhu zkráceného programového období 2004–2006 (programovací cyklus EU je sedmiletý) k dispozici na spolufinancování příslušných projektů, činí 456,98 mil. € (tedy zhruba 14,17 mld. Kč). Pro čerpání těchto finančních prostředků je nutné, aby každý členský stát zpracoval programové dokumenty, které analyzují současný stav, vymezují prioritní oblasti podpory a způsob realizace pomoci.
MPSV zpracovalo tři programové dokumenty pro podporu z ESF : Operační program Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ) ,Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha (JPD 3) a Programový dokument pro Iniciativu Společenství EQUAL. Zároveň se MPSV stalo Řídícím orgánem pro tyto programové dokumenty. Samostatný programový dokument pro hlavní město byl zpracován proto, že Praha ekonomickou výkonností daleko převyšuje ostatní regiony České republiky, dokonce i většinu regionů EU, a nevztahuje se na ni tzv. Cíl 1 politiky soudržnosti (podpora zaostávajících regionů). Svou socioekonomickou situací se však Praha kvalifikovala pro získání podpory prostřednictvím Cíle 2 (podpora regionů, čelících strukturálním potížím) a Cíle 3 (podpora modernizace systémů vzdělávání, školení a zaměstnanosti). Zbytek území České republiky nedosahuje úrovně 75 % HDP Evropské unie a vztahuje se na něj naopak Cíl 1, kde je problematika lidských zdrojů řešena v rámci OP RLZ.
Praha jako hlavní město České republiky přitahuje mezinárodní kontakty a aktivity a významně se podílí na vytváření české identity. Rozvoj hlavního města je v zájmu celé české společnosti. Strategie rozvoje města je postavena na výhodné poloze v centru Evropy, na své jedinečnosti a kráse, na kulturní tradici, na koncentraci vědeckých a vývojových kapacit a na poměrně vzdělaném a přizpůsobivém obyvatelstvu.
První zkrácené
programové období (do roku 2006) bude výjimečné tím, že bude zaměřeno
zejména na nastartování systémových změn v oblasti rozvoje lidských
zdrojů. Řada opatření, která budou na základě dokumentu JPD 3 v Praze
realizována, bude mít pozitivní dopad na území celého státu, protože rozvoj
vysokých škol, výzkumu a vývoje a podnikání následně přispěje k rozvoji
České republiky jako takové.
JPD 3 obsahuje popis
a analýzu situace v sektoru lidských zdrojů na území Prahy, popisuje vazbu
na české národní i evropské strategické dokumenty, stanoví globální a specifické
cíle programu a navrhuje priority a opatření, kterými bude cílů dosaženo.
Při tvorbě JPD 3 byl maximálně respektován princip partnerství a MPSV, které vykonává funkci řídícího orgánu, ustavilo k tomuto účelu pracovní skupinu, složenou ze zástupců partnerských ministerstev, Magistrátu hl. m. Prahy, vysokých škol, sociálních partnerů a nestátních neziskových organizací. Na rozdíl od předvstupní pomoci je realizace JPD 3 plně v odpovědnosti České republiky, konkrétně MPSV ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy. Evropská komise (EK) návrh programu vypracovaného Českou republikou schvaluje a rozhoduje tím o alokaci finančních prostředků na priority, dále sleduje a vyhodnocuje využití pomoci. JPD 3 byl v lednu 2003 schválen vládou ČR a v březnu 2003 zaslán EK k vyjednávání. Na základě doporučení EK byl program dále upravován a v únoru 2004 byl předběžně schválen. Poskytování prostředků z ESF je založeno na principu spolufinancování – 50 % je z ESF a 50 % z národních zdrojů.
Na JPD 3 navazuje tzv. Programový dodatek, v němž jsou podrobněji popsána jednotlivá opatření, typy činností, cílové skupiny pomoci a finanční kvantifikace. Zabývá se také detailně způsobem implementace, řízení a hodnocení programu, specifikuje typy konečných příjemců, procedury výběru projektů a způsoby informování o programu.
Globálním cílem programu je efektivní trh práce založený na kvalifikované pracovní síle, konkurenceschopnosti zaměstnavatelů, využití výzkumně-vývojového potenciálu regionu, sociální integraci ohrožených skupin a rovnosti příležitostí při respektování zásad udržitelného rozvoje.
V souladu s globálním cílem JPD 3 byly formulovány specifické cíle, které reagují na potřebu podpořit konkrétní oblasti rozvoje lidských zdrojů a které následně představují cíle jednotlivých priorit programu:
1. rozvoj pružného trhu práce s důrazem na skupiny ohrožené na trhu práce, prevenci nezaměstnanosti, zvýšení zaměstnatelnosti a zamezení růstu dlouhodobé nezaměstnanosti
2. sociální začleňování znevýhodněných skupin a rozvoj institucí a kvality služeb zaměřených na sociální integraci
3. rozvoj systému celoživotního učení, který bude připravovat kvalifikovanou a flexibilní pracovní sílu schopnou aplikovat princip udržitelného rozvoje
4. zvýšení adaptability pražských organizací prostřednictvím zvyšování kvalifikace pracovníků, rozvoje a využití pražského inovačního potenciálu
5. vyrovnávání příležitostí žen a mužů na trhu práce
Celková alokace na program JPD3 na období 2004-2006 je 117,6
mil Euro.
Priority a opatření JPD 3
JPD 3 Globální cíl programu: Efektivní trh práce
založený na kvalifikované pracovní síle, konkurenceschopnosti
zaměstnavatelů, využití výzkumně-vývojového potenciálu regionu, sociální
integraci ohrožených skupin a rovnosti příležitostí při respektování zásad
udržitelného rozvoje
Ta Opatření 5.1 Sladění rodinného
a pracovního života Priorita 5 Rovné příležitosti pro ženy a muže Globální cíl
priority 5 Vyrovnávání příležitostí žen a mužů na trhu práce
to
priorita navazuje na státní politiku zaměstnanosti, jejíž součástí je Aktivní
politika zaměstnanosti (APZ). Princip APZ spočívá v preferování preventivních a
aktivních opatření před pasivním přístupem, kdy uchazečům o zaměstnání jsou
pouze vypláceny dávky hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti.
APZ realizují v České republice úřady práce řízené Správou služeb zaměstnanosti MPSV, na území Prahy jde o Úřad práce hl. m. Prahy. Hlavním záměrem opatření je zajištění rychlého začlenění nezaměstnaných na trh práce a předcházení nezaměstnanosti u osob ohrožených nezaměstnaností. Nejdůležitější skupinou jsou však osoby ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností. Aktivity opatření se dále zaměří na zvýšení kvality služeb poskytovaných úřadem práce a na spolupráci s externími dodavateli služeb.
rozvoj zprostředkovatelských služeb a poradenských programů;
rekvalifikace; vytváření nových pracovních míst; podpora ohrožených pracovních
míst; motivační kurzy; rozvoj zaměstnaneckých agentur; podpora vytváření
pracovních míst pro sebezaměstnání; podpora nových forem zaměstnávání;
doprovodné sociální aktivity; poradenství pro volbu povolání; tvorba
vzdělávacích programů pro pracovníky úřadu práce a spolupracujících organizací;
tvorba individuálních akčních plánů; rozvoj
komunikačních dovedností se zaměřením na rovné příležitosti a boj proti
diskriminaci
· uchazeči a zájemci o zaměstnání
· zaměstnanci ohrožení ztrátou zaměstnání
· osoby dlouhodobě nezaměstnané a osoby ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností
· zaměstnanci úřadu práce a spolupracujících organizací
Na opatření 1.1. půjde 16% prostředků z celkové alokace na JPD 3.
Priorita Sociální integrace je zaměřena zejména na pomoc lidem ohroženým sociální exkluzí a na vyrovnání šancí pro všechny, kteří se chtějí kvalitně účastnit života společnosti. Záměrem této priority je přispět k začlenění sociálně znevýhodněných osob do společnosti tak, aby se zlepšilo jejich výchozí postavení pro vstup a udržení na trhu práce.
V této prioritě se také jedná o podporu naplnění principu rovnosti příležitostí pro muže a ženy v praxi. Prosazování principu rovných příležitostí v praxi není v Praze, zejména vzhledem k větší a rozmanitější nabídce zaměstnání, větší nabídce služeb a dobré mobilitě, tak palčivým problémem jako v jiných částech země. Přesto i v Praze je nutné pokračovat v cílené podpoře aktivit směřujících k vyrovnání příležitostí žen a mužů na trhu práce.
Opatření je zaměřeno na pomoc a vyrovnání šancí pro ohrožené
skupiny a jednotlivce. Důležité je především obnovit a rozvíjet klíčové dovednosti,
schopnosti a návyky. Opatření přispěje ke zlepšení přístupu znevýhodněných osob
k sociálním službám, tím zvýší i možnost jejich uplatnění na trhu práce a
jejich následnou sociální integraci. Se zvýšením dostupnosti a kvality
sociálních služeb a jejich rozvojem souvisí i důraz na vzdělávání pracovníků
v těchto službách.
přímé služby příslušníkům znevýhodněných skupin nebo těm,
kteří jsou ohroženi sociální exkluzí; podpora rozvoje organizací, které
poskytují služby znevýhodněným skupinám; budování nového a lepšího způsobu poskytování sociálních služeb vývojem
a zaváděním programů vzdělávání pracovníků těchto služeb (školení
v oblasti standardů kvality sociálních služeb, komunitního plánování,
informačních a poradenských služeb apod.)
· osoby znevýhodněné při vstupu na trh práce (např. z důvodu věku, zdravotního stavu, sociální situace, ztráty nebo absence pracovních návyků)
· pracovníci veřejné správy a neziskového sektoru v oblasti sociální problematiky
·
poskytovatelé sociálních služeb (nestátní neziskové organizace, sociální pracovníci a
pracovníci ve veřejné správě)
Na opatření 2.1. půjde 20% z celkové alokace na JPD3.
Opatření vedoucí ke zlepšení harmonizace rodiny a práce mají nesporný dopad na konkurenceschopnost ekonomiky. Vhodná úprava pracovní doby umožní efektivnější využití potenciálu zaměstnanců. Síť služeb a zařízení péče o rodinu a závislé osoby vytvoří pracovní příležitosti na straně jedné a odstraní výrazné bariéry kariérního růstu žen na straně druhé. Opatření zajišťující bezproblémový návrat matek do pracovního procesu, například podpora (znovu)navázání sociálních kontaktů nebo celoživotní vzdělávání, povedou k rozvoji lidských zdrojů a tím i zvyšování konkurenceschopnosti na pracovním trhu. Opatření se zaměří na odstraňování bariér, které ženám brání v plnohodnotném přístupu na trh práce při zachování jejich přirozeného zájmu o rodinu. Klade si také za úkol přispět ke zrovnoprávnění žen ve vědě a výzkumu a v podnikání. V neposlední řadě je důležité vytvořit partnerské sítě organizací zabývajících se problematikou rovných příležitostí a slaďování rodinného a pracovního života.
testování dohod úprav pracovních podmínek a změny organizace práce, které vycházejí vstříc osobám pečujícím o závislé členy rodiny, jejich vyhodnocování a sdílení zkušeností; rozvoj podpůrných služeb pro osoby pečující o závislé členy rodiny, pro děti předškolního věku, seniory a osoby vyžadující zvláštní péči; vyrovnávání šancí žen ve výzkumu a vývoji ve všech vědních oborech, a to v podnikovém, vládním, vysokoškolském i neziskovém sektoru; podpora pracovního zařazení osob končících rodičovskou dovolenou nebo péči o jiného závislého člena rodiny a zvyšování jejich adaptability na změny na trhu práce, především v souvislosti s rozvojem využívání informačních a komunikačních technologií; zlepšování spolupráce organizací zabývajících se rovnými vztahy mezi muži a ženami, navazování partnerství a zlepšování managementu nestátních neziskových organizací zabývajících se touto problematikou; propagace rovnosti šancí pro ženy a muže včetně sdílení příkladů dobré praxe
Cílové skupiny
· osoby pečující o závislého člena rodiny
· osoby vracející se po rodičovské dovolené nebo péči o závislého člena rodiny na trh práce
· zaměstnanci/kyně, sociální partneři, ženy pracující ve vědě a výzkumu
· organizace neziskového a občanského sektoru zabývající se problematikou rovných příležitostí
· média
Na opatření 2.2. půjdou 3% z celkové alokace na JPD3.
Bude využit na podporu sociální integrace prostřednictvím budování nových a doplňování stávajících kapacit nestátních neziskových organizací, které realizují aktivity směřující k podpoře a integraci skupin obyvatelstva ohrožených sociálním vyloučením. Aktivity podporované z prostředků globálního grantu pomohou zlepšit úroveň a dostupnost služeb poskytovaných pro specifickou cílovou skupinu ohrožených občanů.
Typy podporovaných aktivit
zavedení standardů kvality sociálních služeb, rozvoj organizací;vytvoření partnerství mezi neziskovým sektorem a institucemi veřejné správy; podpora spolupráce mezi nestátními neziskovými organizacemi, vládními úřady a podnikatelskými subjekty v oblasti sociální integrace; vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb; čerpání užitečných znalostí a zkušeností z jiných zemí; rozvoj programů na poskytování sociálních služeb
Cílové skupiny
Na opatření 2.3. půjde 1% z celkové alokace na JPD3.
V této prioritě se klade důraz na rozvoj systému vzdělávání tak, aby pokrýval potřeby jednotlivců z hlediska jejich kvalitního pracovního uplatnění. Priorita 3 zahrnuje počáteční i další vzdělávání a zaměřuje se na jejich vazbu a vzájemnou doplňkovost. Další vzdělávání, zvláště pak profesní, musí navazovat na potřeby trhu práce i na znalosti osvojené v průběhu počátečního vzdělávání.
Opatření se zaměří především na rozvíjení klíčových dovedností, které pomáhají využívat teoretické poznatky při řešení praktických problémů a efektivně komunikovat se svým okolím. V souvislosti se snahou o zlepšení kvality výuky na školách podpoří toto opatření projekty zaměřené na přípravné a další vzdělávání učitelů. Budou také podporovány aktivity směřující ke zlepšení vzdělávacích příležitostí pro znevýhodněné jedince a jejich integraci do běžných škol, stejně jako aktivity, umožňující nadaným žákům a studentům rozvíjet svůj talent. Pozornost bude věnována jedné z důležitých funkcí vysokých škol, kterou je zajištění kvalifikačního růstu budoucích vědeckých pracovníků. Je nutný též rozvoj studijní nabídky na VŠ. K dalším cílům opatření patří i rozvoj dálkových a kombinovaných forem studia a zvyšování informační a environmentální gramotnosti žáků ZŠ, SŠ a VOŠ.
integrace znevýhodněných žáků do výuky v běžných třídách; programy pro lidi bez vzdělání k dokončení jejich základního vzdělání; podpora projektů škol s celodenním programem (nepovinná část, kdy se nevyučuje); příprava a realizace pilotních vzdělávacích programů; rozvoj oborů s širším odborným profilem; zkvalitňování praktického výcviku a odborné praxe na SOŠ a VOŠ; zavádění externího hodnocení škol a vlastního hodnocení škol; další vzdělávání učitelů, řídících pracovníků škol, pracovníků školní inspekce a veřejné správy ve školství; podpora spolupráce mezi školami v oblasti inovací pedagogické práce; optimalizace počtu studentů a zvýšení kvality studijních programů VŠ; rozvoj lidských zdrojů v oblasti infrastruktury distančního vzdělávání; podpora rozvoje bakalářských a doktorských studií; rozvoj spolupráce vysokých škol pražského regionu; podpora internacionalizace studia; podpora konceptu tzv. „corporate chairs“; podpora rozvoje konzultační a expertní kapacity; podpora vzdělávání v oblasti ochrany životního prostředí na školách
· základní, střední, vyšší odborné školy a vysoké školy, instituce spolupracující s vysokými školami
· výzkumné ústavy, které se věnují výchově budoucích vědeckých pracovníků
· sociální partneři
· nestátní neziskové organizace
·
pedagogická centra
·
centra pro volný čas
·
subjekty realizující programy ekologické výchovy
Na opatření 3.1. půjde 14,5 % z celkové alokace na JPD3.
Opatření je zaměřeno na rozvoj nabídky dalšího vzdělávání systémovým způsobem. V Praze bude prostřednictvím tohoto opatření poskytnuta širší nabídka rekvalifikačních kursů ve vazbě na místní potřeby trhu práce. Nabídku dalšího profesního vzdělávání je třeba posílit vybudováním sítě vzdělávacích a výcvikových center pro profesní vzdělávání osob bez kvalifikace, s nízkou kvalifikací či s kvalifikací neuplatnitelnou na trhu práce. Je také nutno podpořit přípravu lektorů, metodiků a řídících pracovníků vzdělávacích a výcvikových center. Dalším cílem je zlepšit přístup k informacím o možnostech dalšího vzdělávání, usnadnit orientaci v nabídce dalšího vzdělávání v Praze prostřednictvím funkčního poradenského a informačního systému, zkvalitnit toto vzdělávání a rozvíjet jeho nabídku.
vytvoření systému dalšího vzdělávání; dobudování vzdělávací infrastruktury; rozvoj podpůrných služeb pro systém dalšího profesního vzdělávání; založení systému formalizované spolupráce mezi stranou nabídky a poptávky v oblasti dalšího vzdělávání; založení systému podpory inovačních aktivit; rozšiřování nabídky dalšího vzdělávání podle potřeb trhu; vzdělávání a rozvoj lektorů, konzultantů, zkušebních komisařů, učitelů, metodiků a řídících pracovníků působících v oblasti dalšího vzdělávání
·
lektoři,
konzultanti, pracovníci v oblasti poradenství, vzdělávací a poradenské
instituce, personalisté, podnikatelé a zaměstnavatelé v Praze
·
učitelé,
metodičtí a řídící pracovníci pražských škol a institucí vzdělávání dospělých,
včetně nestátních neziskových organizací
·
účastníci
postgraduálních studijních programů
·
pracovníci
veřejné správy hl. m. Prahy, pracovníci služeb zaměstnanosti hl. m. Prahy
·
experti
z výzkumných pracovišť
·
odborníci
pražských zaměstnavatelských a odborových svazů
·
subjekty realizující programy ekologické výchovy
·
profesní
asociace a komory
Na opatření 3.2. půjde 14,5 % z celkové alokace na JPD3.
Tato priorita je zaměřena přímo na posílení konkurenceschopnosti pražské ekonomiky a na podporu jejích složek, které jsou v rámci celé ČR jedinečné a mohou ovlivnit rozvoj v celé republice. Pražská ekonomika, v souladu s obecným trendem, zaznamenala pokles podílu průmyslu a přesun do sféry služeb. Jedním z nejdynamičtějších odvětví pražské ekonomiky se v posledních letech stal rozvoj služeb a cestovního ruchu. Pro posílení schopnosti pražských podniků adaptovat se na moderní technologie je důležitá jejich vazba na vědu a výzkum.
Zajištění růstu adaptibility na významné vnitřní, ale zejména vnější změny (vstup do Evropské unie) je podmínkou konkurenceschopnosti pražské ekonomiky. Zvláštní pozornost bude věnována malým a středním podnikům a především nově vznikajícím firmám. Pro dobrou informovanost zaměstnavatelů budou v rámci tohoto opatření podporovány profesní asociace a hospodářské komory. Důraz bude kladen také na rozvoj spolupráce mezi organizacemi a na vytváření sítí. Neméně potřebný je rozvoj spolupráce mezi malými a velkými organizacemi, a to i v oblasti managementu lidských zdrojů. Záměrem opatření je přiblížit nové technologie, výrobní změny a měnící se organizační formy práce. Zaměstnanci i zaměstnavatelé by si měli osvojovat další odborné znalosti a dovednosti. Podpora zaměstnanců by měla být realizována též prostřednictvím rozvoje odborových organizací. Pro dlouhodobou úspěšnost českých organizací je nutným předpokladem zvyšování etiky podnikání a rozvoj firemní kultury. Úroveň informovanosti zaměstnanců a zaměstnavatelů by se měla zlepšit budováním specializovaných informačních a poradenských center. Důležité je též zavést certifikaci personálu i podniků podle norem uznatelných na evropské úrovni. Dalším cílem opatření je rozvoj vzdělávacích programů ve vazbě na vstup do EU, především pro malé podnikatele .
podpora podnikatelů; poradenství při zakládání a rozvoji malých a středních podniků; podpora vzdělávání v organizacích; podpora rozvoje obchodních a profesních sdružení, komor apod.
Cílové skupiny
·
zaměstnavatelé a
zaměstnavatelské organizace (profesní
asociace, podnikatelské svazy, hospodářská komora atd.)
·
zaměstnanci a jejich
sdružení
Na opatření 4.1. půjde 10,4 % z celkové alokace na JPD3.
Jednou ze základních podmínek dalšího rozvoje konkurenceschopnosti pražské ekonomiky je spolupráce pracovišť výzkumu a vývoje s podnikatelskou sférou. V tomto smyslu zatím není využíván velký vědecký a vzdělávací potenciál pražských vysokých škol. Opatření se zaměřuje na podporu zavádění nových technologií do praxe a na vznik a rozvoj technologicky orientovaných firem ve spolupráci se studenty a mladými vědeckými pracovníky. Rovněž v ústavech Akademie věd ČR bude snahou více orientovat výstupy jejich činnosti na potřeby uživatelů výsledků výzkumu. Na druhé straně chce toto opatření podpořit aktivní zapojení příslušníků podnikatelské sféry do tohoto procesu tak, aby se naučili jasně definovat své potřeby a na výzkumných úkolech spolupracovali s výzkumnými pracovišti. K dalším záměrům opatření patří vytvořit a dále rozvíjet informační systém pro urychlené zavádění výsledků výzkumu a vývoje do praxe a vytvořit v Praze základ fungujícího systému školicích a poradenských center a podnikatelských inkubátorů.
vyšší zapojení zaměstnavatelů do zvyšovaní vlastní kvalifikace a kvalifikace svých zaměstnanců; motivace vysokých škol a vědeckých pracovišť k podpoře vytváření firem, které přijímají a rozšiřují nové know-how (spin-off firem); zavádění výsledků výzkumu a vývoje do praxe; aktivity sloužící k propagaci nových technologií; stáže a odborná příprava pracovníků; podpora existujících i nových konzultačních firem; podpora vzniku a rozvoje technologicky orientovaných firem; podpora zavádění nových technologií; vytváření partnerství pracovišť výzkumu a vývoje a podnikatelských subjektů
·
studenti,
doktorandi a mladí vědečtí pracovníci, zaměstnanci
·
řídící
pracovníci
·
zájemci
plánující založení nové technologicky orientované firmy
·
nestátní
neziskové organizace
Na opatření 4.2. půjde 10,4 % z celkové alokace na JPD3.
Odvětví cestovního ruchu je pro Prahu velmi důležité. K dosažení záměru zvyšování kvality služeb cestovního ruchu (dále CR) v Praze bude třeba zlepšovat komunikační a jazykové dovednosti pracovníků ve službách CR a v navazujících činnostech. Zároveň je nutno postihnout specifické potřeby CR v Praze. K tomu bude sloužit vytvoření sítě poradenských a vzdělávacích služeb pro stávající a začínající podnikatele v CR, zvyšování úrovně znalostí a využívání moderních technologií při poskytování komplexních informací pro turisty a návštěvníky Prahy. Zároveň je potřeba, aby poskytovatelé služeb CR byli s předstihem informováni o trendech v CR a připravováni na inovace svých služeb. Vzhledem k současné mezinárodní situaci by pracovníci v CR měli být také seznámeni s nejnovějším know-how v oblasti bezpečnosti turistů a návštěvníků a osvojit si jejich používání.
kurzy na doplňování komunikačních a jazykových dovednosti; školení marketingových specialistů na CR; rekvalifikační kurzy pro služby CR; poradenské služby pro podnikatele a začínající podnikatele v CR; školení se zaměřením na používání nových bezpečnostních technologií v CR; vytváření sítě informačních středisek; pořádání workshopů a pracovních setkání
· zaměstnanci služeb cestovního ruchu, podnikatelské subjekty působící v cestovním ruchu, subjekty působící v navazujících činnostech
· zájemci o zahájení podnikání v cestovním ruchu
·
veřejná
správa
· asociace a profesní sdružení
Na opatření 4.3. půjde 5,2 % z celkové alokace na JPD3.
Technická asistence je podpůrný prostředek pro podporu řídících složek programu.
Obsahuje dvě opatření technického charakteru.
Typy
podporovaných aktivit
příprava jednání Monitorovacího výboru,
příprava podkladů pro Monitorovací výbor, předávání informací, implementace společného
monitorovacího rámce, podpora výběrového procesu, správa informací o realizaci
JPD 3 v určeném monitorovacím systému
Na opatření 5.1. půjde 2,5 % z celkové alokace na JPD3.
Typy
podporovaných aktivit
příprava relevantních informačních
prostředků, vytváření informačních médií, šíření informací o obsahu JPD 3,
šíření informací o průběžných výstupech z JPD 3, příprava zadání
relevantních studií a jejich vypracování, instalace a údržba počítačového monitorovacího
systému
Na opatření 5.2. půjde 2,5 % z celkové alokace na JPD3.
Realizace programu
bude probíhat podle předem daných pravidel, specifikovaných v programovém
dokumentu a navazujících operačních manuálech. Je možno rozlišit čtyři stupně
podílející se na řízení a realizaci programu: řídící orgán (MPSV),
zprostředkující subjekty, koneční příjemci a koneční uživatelé (realizátoři
projektů/dodavatelé služeb). Přehledně je tento systém znázorněn v implementačním schématu na následující straně.
Na realizaci programu bude
dohlížet Monitorovací výbor, který bude vytvořen v souladu
s principem partnerství. Všechny projekty budou po celou dobu monitorovány pomocí informačního
systému. Tento jednotný informační systém bude shromažďovat spolehlivé finanční
a statistické údaje a informace o provádění pomoci z ESF.
Celý proces nakládání s prostředky
z ESF bude pod přísnou kontrolou v několika stupních. Před
spuštěním programu proběhne audit ze strany Evropské komise, která prověří
celkovou připravenost řídících složek programu. Kontrolu věcné a finanční
stránky projektů i všech postupů bude provádět jak MPSV, tak i zprostředkující
subjekty a koneční příjemci na své úrovni.
Podíly priorit na financování JPD 3
Ministerstvo práce a sociálních věcí Řídící orgán ( Opatření 4.2, část 2.2, část 4.1)
Schéma implementace JPD 3*
VI.VAZBA NA JEDNOTNÝ PROGRAMOVÝ DOKUMENT PRO CÍL 2
JPD 3 je sektorový program, který pokrývá celé území Prahy, zatímco Jednotný programový dokument pro Cíl 2 regionu soudržnosti hl. m. Praha (dále jen JPD 2) pokrývá pouze část území Prahy, na němž žije necelých 31 % obyvatel. Toto území je vymezeno správními obvody Praha 1, 8, 9, 12, 14, 15, 19, 20 a 21.
Hlavním posláním JPD 2 je odstranění nejvážnějších slabých stránek a rozvojových bariér regionu, především zkvalitněním městského prostředí a rozvinutím potenciálu města tak, aby Praha byla schopna plnit očekávanou roli dynamické metropole členské země Evropské unie. JPD 2 čerpá prostředky z dalšího strukturálního fondu – z Evropského fondu regionálního rozvoje, který je určen na investice do infrastruktury ekonomiky zaostávajících regionů. Proto bude JPD 3 doplňovat potřebu investic do lidských zdrojů na území JPD 2 a zaměří se na takové činnosti, které v rámci JPD 2 směřují k rozvoji ekonomických aktivit, zaměstnanosti, profesního vzdělávání a zamezení procesu vysídlování území. Řadu akcí v rámci JPD 3 bude vhodné umístit na území podporovaná v rámci JPD 2 k dosažení synergického efektu. Pro omezení možnosti sociální exkluze na daných územích se aktivity JPD 3 zaměří také na podporu problémových skupin a snížení kriminality. Naopak, na území Cíle 3, které není pokryto Cílem 2, není možné projekty v oblasti rozvoje lidských zdrojů podpořit investicemi do zlepšení infrastruktury.
Části Prahy vymezené
pro podporu z JPD 2
Více informací o programu JPD 3 a Evropském sociálním fondu můžete nalézt na těchto internetových stránkách:
Co říci na závěr?
Doufáme, že tato informační brožura Vám vytvořila základní obrázek o tom, co je to Evropský sociální fond, Jednotný programový dokument pro Prahu pro Cíl 3 a na jaké účely bude možno čerpat prostředky z ESF pro Prahu. Další podrobnější informace můžete získat na uvedených internetových stránkách. Zájemci o předložení projektu mohou nalézt bližší informace ve druhém čtvrtletí letošního roku na webových stránkách MPSV.
Věříme, že v budoucnu vznikne mnoho dobrých nápadů na projekty, které pomohou občanům Prahy k lepšímu životu.
Obdobnou informační brožuru zpracovalo MPSV také pro Operační program
rozvoje lidských zdrojů. Bližší informace o tomto dokumentu lze nalézt na
internetových stránkách MPSV.