Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
č.j. 30 609/2003-46
Metodické zásady rozpisu rozpočtu výchovných
a diagnostických ústavů, dětských domovů se školou a speciálních škol
zřizovaných MŠMT (PŘO)
a církevních škol a školských zařízení
v roce 2004
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k zabezpečení úkolů vyplývajících z §12 odst. 5 písm. a) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vydává tyto metodické zásady:
Církevní
školy a školská zařízení
Podle § 12
odst. 5 písm. a) zákona č. 564/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů, školám,
předškolním a školským zařízením, jejichž zřizovatelem jsou církve,
přiděluje MŠMT v celém rozsahu finanční prostředky vyčleněné ze
státního rozpočtu. Dotaci mohou obdržet jen ty školy, předškolní a školská
zařízení, které jsou zařazeny do sítě škol, předškolních a školských
zařízení MŠMT. O poskytnutí dotace musí organizace ve smyslu zákona č.
218/2000 Sb., MŠMT písemně požádat, a to nejpozději do 31.12.2003.
Finanční prostředky budou rozepsány do výše disponibilních zdrojů státního rozpočtu na rok 2004. V současné době je prokazatelný deficit rozpočtu pro církevní školy a školská zařízení 20 mil. Kč, a to na nové kapacity, jejichž finanční dopady státní rozpočet neakceptoval.
1. Metodika rozpisu rozpočtu
církevních škol a školských zařízení
1.1. Podmínky rozpisu rozpočtu v roce 2004
1.1.1. Rozpočety jednotlivých církevních škol a školských zařízení
(dále jen CŠ a ŠZ) jsou tvořeny součtem rozpočtů každé z její součásti
a při výpočtu se používají normativy stanovené ministerstvem na rok 2004 a
celorepublikově platné pro školy a
školská zařízení financované dle zákona č. 306/1999 Sb.. Tyto normativy
budou zveřejněny ve Věstníku MŠMT.
1.1.2. Závazným ukazatelem rozpočtu budou celkové neinvestiční výdaje. V rozhodnutí o poskytnutí dotace budou uvedeny jako informativní údaj normativně stanovený počet pedagogických a nepedagogických pracovníků a tomu odpovídající výše přidělených mzdových prostředků.
1.1.3.
Nad
rámec soustavy normativů
zveřejněných ve Věstníku
MŠMT bude stanoven
normativ na financování režijních nákladů na stravování. Jedná se o úhradu věcné režie za žáky těch církevních škol, které nemají vlastní školní jídelnu a žáci se stravují v zařízeních jiných zřizovatelů. Finanční prostředky budou poskytnuty normativně po předložení kopie zahajovacího výkazu příslušné školní jídelny, která stravování poskytuje.
1.1.3. Prostředky státního rozpočtu vyčleněné v kapitole 333 pro církevní školy a školská
zařízení budou rozepsány následnovně:
- normativní metodou (viz bod 1.2.1.)
- na integrované žáky (viz bod 1.2.2.)
- na provozní výdaje (viz bod 1.2.3.)
- na nové ročníky od 1.9.2004 (viz bod 1.2.4.)
- rezerva na pokrytí nepředvídatelných výdajů (nově zařazené školy (zařízení), následky živelných pohrom apod.)
1.1.5. Finanční prostředky na 1. čtvrtletí roku 2004 budou poskytnuty ve výši jedné čtvrtiny upraveného rozpočtu roku 2003, očištěného od účelových nebo mimořádně poskytnutých prostředků. Tento základ bude zvýšen o průměrný nárůst finančních prostředků vyplývajících z dopadů nové platové tabulky, které jsou zajištěny ve státním rozpočtu na rok 2004.
Financování církevních škol, předškolních a školských zařízení bude probíhat přímým převodem z účtu MŠMT na účty jednotlivých subjektů čtvrtletně, v prvním čtvrtletí formou zálohy.
1.2. Metody rozpisu rozpočtu NIV z úrovně
MŠMT na jednotlivé církevní školy, předškolní a školská zařízení
Metodické zásady jsou následující:
1.2.1. Normativní metoda financování
Po skončení tříletého období stanoveného na vyrovnání disproporcí ve financování církevních škol a školských zařízení lze s pomocí stávajícího souboru normativů zafinancovat většinu CŠ a ŠZ a dodržet tak vědomí „rámcové spravedlnosti“ ve financování mezi jednotlivými církevními organizacemi.
Pro financování církevních škol,
předškolních a školských zařízení budou v roce 2004 použity normativy
stanovené ministerstvem na rok 2004 a celorepublikově platné pro školy a školská zařízení financované dle
zákona č. 306/1999 Sb.. Tyto normativy budou zveřejněny ve Věstníku MŠMT.
Rozpočet bude stanoven normativním výpočtem pro jednotlivé organizace (resp. pro každou její součást uvedenou v síti škol, předškolních a školských zařízení MŠMT) podle příslušných výkonů ve šk.r. 2003/2004.
1.2.2. Integrovaní
žáci
Příplatky pro integrované žáky budou školám stanoveny pouze na žáky uvedené v zahajovacím výkazu na školní rok 2003/2004 a do výše finanční rozvahy, kterou předloží ředitel školy současně se žádostí o poskytnutí dotace na rok 2004.
1.2.3. Provozní výdaje
Finanční
prostředky, které zůstanou nerozepsány dle položek uvedených v bodě
1.2.1., 1.2.2. a 1.2.4. (při zachování rozpočtové rezervy), budou rozepsány
normativně, a to úměrně k výši rozpočtu stanoveného dle bodu 1.2.1.
V minulých letech bylo z těchto prostředků financováno např. nájemné.
Nově navržená forma rozpisu zajišťuje rovné podmínky mezi těmi, kdo jsou
v nájmu (a platí nájemné) a těmi,
kteří jsou ve vlastním objektu (a musí jej udržovat). Tyto prostředky však nelze použít na
zhodnocení majetku (veškeré prostředky poskytované odborem 46 jsou neinvestiční
výdaje).
1.2.4. Nové ročníky
Finanční prostředky na nové ročníky škol, které jsou již zařazeny v síti škol a školských zařízení MŠMT, budou poskytovány normativně na základě žádosti ředitele školy, a to na počet zapsaných (přijatých) žáků do příslušného ročníku (musí být v souladu se zahajovacím výkazem na nový školní rok). Prostředky jsou poskytovány v poměrné části odpovídající časovému úseku, na který jsou určeny.
1.2.4.
Domácí vzdělávání
Počínaje školním rokem 2002/2003 je domácí vzdělávání ve smyslu § 12 odst. 5 písm. l zák. č. 564/1990 Sb., financováno v poloviční výši příslušného normativu.
1.2.5. Dohodovací
řízení
Dohodovací řízení nebude pro církevní školy a školská zřízení na rozdíl od let minulých vyhlašováno. V případě, že se škola či zařízení dostane z objektivních příčin do neřešitelné finanční situace, musí ředitel školy (zařízení) po dohodě se zřizovatelem navrhnout další postup a případné jednání za účasti zástupců zřizovatele. Na tomto jednání ředitel školy (zařízení) předloží návrh řešení, na základě kterého se organizace v letech následujících zařadí mezi školy (zařízení) financované výhradně na základě normativně stanoveného rozpočtu.