Doplněk k materiálu „Analýza plnění závazných ukazatelů regulace
zaměstnanosti RgŠ územně správních celků za rok
2002“, čj. 15 405/2003-43
1. Hodnocení skutečností
dosažených za rok 2002 ve vztahu k závazným limitům regulace zaměstnanosti
stanoveným pro rok 2002
1.1
Počet zaměstnanců
Plnění přepočteného počtu zaměstnanců ve výši 225 000 představuje 96,8% celoročního limitu, což znamená neplnění o 7 341 zaměstnance, tj. o 3,2%. Stanovený limit počtu zaměstnanců podle posledního upraveného rozpisu rozpočtu nebyl překročen v žádném ze 14 krajů, přičemž plnění nižší oproti republikovému průměru bylo zjištěno v 7mi krajích, nejnižší v Jihočeském (95,4%), Středočeském (95,8%) a Karlovarském (95,9%).
q Krajské školství - neplnění o 3 789 zaměstnanců, tj. 3,8% rozepsaného limitu, nejvyššího neplnění dosáhly kraje:
Þ Středočeský – 92,6% (o 559),
Þ Ústecký – 93,3% (o 449),
Þ Jihočeský - 93,8% (o 391).
q Obecní školství - neplnění o 3 552 zaměstnance, tj. o 2,7% rozepsaného limitu, nejvyšší neplnění bylo zjištěno v krajích:
Þ Karlovarský - 95,6% (o 212),
Þ Jihočeský - 96,5% (o 325),
Þ Zlínský - 96,7% (o 277).
Přestože limit počtu zaměstnanců za obecní školství jako celek nebyl
naplněn, z pohledu jednotlivých okresů došlo:
ü
k překročení u 3
okresů:
Þ Blansko - 102,0%, tzn. o 31 zam.,
Þ Olomouc - 100,9% (o 28),
Þ Brno-venkov- 100,6% (o 13) – se souhlasem odboru 45 MŠMT, čj. 32 963/02-45,
ü
k nenaplnění u 72
okresů,
ü
ke stoprocentnímu plnění v
okrese Liberec, kde skutečně
dosažený počet zaměstnanců je shodný se závazným ukazatelem.
1.2
Prostředky na platy
Čerpání prostředků na platy v celkové výši 37 973 789 tis. Kč představuje 99,98% celoročního limitu, což znamená nedočerpání o 6 208 tis. Kč, tj. o 0,02%, přičemž:
Ø
překročení limitu ve výši 3 116 tis.
Kč vykázalo 5 krajů (Hl.m. Praha,
Karlovarský, Ústecký, Liberecký a Vysočina),
Ø nedočerpání limitu ve výši 9 324 tis. Kč vykázalo zbývajících 9 krajů.
q Krajské školství - bylo vyplaceno 17 443 980 tis. Kč, tj. 99,99%, což představuje nedočerpání ve výši 2 304 tis. Kč. I když limit prostředků na platy stanovený pro krajské školství jako celek nebyl vyčerpán v plné výši, z pohledu jednotlivých krajů bylo zjištěno:
ü překročení limitu ve 3 krajích:
Þ Libereckém - 100,03% (+193 tis. Kč),
Þ Karlovarském - 100,02% ( +94 tis. Kč),
Þ Hl.m. Praze - 100,02% (+631 tis. Kč),
ü nedočerpání limitu v 11 krajích, nejvyšší v krajích:
Þ Středočeském - 99,87% (-1 679 tis. Kč),
Þ Plzeňském - 99,90% (- 787 tis. Kč),
Þ Olomouckém - 99,98% (- 177 tis. Kč).
V případě Středočeského
kraje vysoké nedočerpání limitu prostředků na platy koresponduje s vysokou
úsporou počtu zaměstnanců, která činí 7,4% celoročního rozepsaného limitu.
q Obecní školství - bylo čerpáno 20 529 809 tis. Kč, tj. 99,98%, což představuje nedočerpání ve výši 3 904 tis. Kč. Přestože limit prostředků na platy stanovený pro obecní školství jako celek nebyl vyčerpán v plné výši, bylo zjištěno:
ü překročení limitu v 5 krajích:
Þ Libereckém - 100,08% (+841 tis. Kč),
Þ Karlovarském - 100,08% (+574 tis. Kč),
Þ Vysočině - 100,04% (+534 tis. Kč),
Þ Středočeském - 100,04% (+938 tis. Kč),
Þ Ústeckém - 100,03% (+530 tis. Kč).
ü nedočerpání limitu ve zbývajících 8 krajích, nejvyšší v krajích:
Þ Jihočeském - 99,89% (-1 493 tis. Kč),
Þ Zlínském - 99,92% (-1 077 tis. Kč),
Þ Plzeňském - 99,93% (- 831 tis. Kč).
Z pohledu okresního členění byly zjištěny následující skutečnosti:
ü
limit prostředků na platy překročen
v 19 okresech, nejvyšší:
Þ Nymburk - 101,77% (+ 3 261 tis. Kč),
Þ Beroun - 101,70% (+ 2 679 tis. Kč),
Þ Ústí nad Labem - 100,84% (+ 2 040 tis. Kč),
ü
stoprocentní čerpání v okrese Třebíč,
ü
nedočerpání limitu prostředků na platy v
56 okresech, nejvyšší:
Þ Příbram -
98,92% (-2 911 tis. Kč),
Þ Teplice -
99,14% (-2 299 tis. Kč),
Þ Mělník -
99,57% (- 962 Tis. Kč),
V krajích Plzeňském,
Jihomoravském a Moravskoslezském žádný z okresů nepřečerpal limit
prostředků na platy, naproti tomu v Libereckém
kraji přečerpaly limit prostředků na platy 3 okresy ze 4.
Poznámka:
Překročení limitu prostředků na platy mohlo být způsobeno nesprávným vykázáním čerpání fondu odměn. Zkoumání příčin překročení limitu prostředků na platy však není předmětem tohoto rozboru.
2.
Nenároková složka platu
Nenároková složka platu zaměstnanců RgŠ (bez ohledu na zřizovatele) dosáhla v roce 2002 v průměru částky 1 675 Kč, tzn. v porovnání s rokem 2001 se zvýšila o 13 Kč, tj. o 0,8%, přičemž:
Ø
v krajském školství se snížila o 41 Kč,
tj. o 2,0%,
Ø
v obecním školství se zvýšila o 40 Kč,
tj. o 2,8%.
V jednotlivých krajích ČR se nenároková složka platu změnila následujícím způsobem:
ü ve 4 krajích došlo ke snížení nenárokové složky platu, a to v krajích:
Þ Pardubickém - pokles o 37 Kč, tj. o 2,3%,
Þ Hl.m. Praze - o 29 Kč, tj. o 1,6%,
Þ Ústeckém - o 17 Kč, tj. o 0,9%,
Þ Středočeském - o 16 Kč, tj. o 0,9%,
přičemž u všech jmenovaných krajů s výjimkou Pardubického dosahovaly nenárokové složky platu jak v roce 2001, tak i v roce 2002 nadprůměrných hodnot.
V Hl.m. Praze a v Ústeckém kraji poklesla nenároková
složka platu jak ve školství krajském, tak i v obecním, v krajích Středočeském a Pardubickém se snížila nenároková složka platu pouze v
školství krajském.
ü u zbývajících 10ti krajů nenároková složka platu vzrostla, nejvyšší nárůst byl zjištěn v krajích:
Þ Moravskoslezském - nárůst o 57 Kč, tj. o 3,6%,
Þ Olomouckém - o 38 Kč, tj. o 2,6%,
Þ Jihomoravském - o 34 Kč, tj. o 2,1%,
avšak nenárokové složky platu - i přes vysoký nárůst - dosahují v těchto krajích v porovnání s republikovým průměrem nižších hodnot.
q
Krajské školství
Průměrná nenároková složka
platu zaměstnanců krajského školství dosáhla v roce 2002 částky 1 995 Kč a v porovnání
s rokem 2001 se snížila o 41 Kč,
tj. o 2,0%, přičemž v jednotlivých krajích byly zaznamenány tyto
změny:
ü
nenároková složka platu se
zvýšila v krajích:
Þ Vysočina – nárůst o 64 Kč, tj. o 3,2%,
Þ Karlovarském - o 44 Kč, tj. o 2,1%,
avšak u
zaměstnanců obecního školství se nenároková složka platu v těchto
krajích snížila.
ü
ve zbývajících 12 krajích došlo ke snížení
nenárokové složky platu, a to v rozpětí od 2 Kč (v kraji Středočeském) do 134
Kč (Pardubický kraj), nejvyšší pokles byl zjištěn v krajích:
Þ Pardubickém - snížení o 134 Kč, tj. o 6,9%,
Þ Zlínském - o 123 Kč, tj. o 5,5%,
Þ Středočeském - o 97
Kč, tj. o 3,7%.
V krajích
Pardubickém a Zlínském však došlo k nárůstu nenárokové složky platu
v obecním školství.
q
Obecní školství
Průměrná nenároková složka
platu zaměstnanců obecního školství dosáhla v roce 2002 částky 1 492 Kč a oproti roku 2001 se zvýšila o 40 Kč, tj. o 2,8%,
v jednotlivých krajích došlo k následujícím změnám:
ü
nenároková složka platu poklesla
ve 4 krajích:
Þ Hl.m. Praze – snížení o 48 Kč, tj. o 3,0%,
Þ Karlovarském - o 20 Kč, tj. o 1,4%,
Þ Ústeckém - o 21 Kč, tj. o 1,3%,
Þ Vysočině - o 8 Kč, tj. o 0,5%,
ü
ve zbývajících 10 krajích došlo k nárůstu
nenárokové složky platu, nejvyšší byl zjištěn v krajích:
Þ Moravskoslezském - zvýšení o 108 Kč, tj. o 7,9%,
Þ Zlínském - o 103 Kč, tj. o 7,2%,
Þ Jihomoravském - o
81 Kč, tj. o 6,1%.
Z hlediska
okresního členění bylo zjištěno:
ü
u 25ti okresů došlo k poklesu
nenárokové složky platu, a to v rozmezí od 4 Kč do 183 Kč, přičemž
Ø
snížení od 4 Kč do 50 Kč vykázalo 12
okresů,
Ø
snížení od 51 Kč do 100 Kč vykázalo 7 okresů,
Ø
snížení od 101 Kč do 150 Kč vykázaly 2 okresy,
Ø
snížení od 151 Kč do 183 Kč vykázaly 4 okresy,
ü
v procentuálním vyjádření dosáhly nejvyššího poklesu nenárokové složky platu okresy:
Þ Děčín - snížení o 11,7%, tj. o 143
Kč,
Þ Karlovy Vary - o 11,3%, tj. o 183 Kč,
Þ Praha-východ - o 10,7%, tj. o 176 Kč,
ü
nárůst nenárokové složky platu zaznamenalo
51 okresů, nejvyšší v:
Þ Táboře - zvýšení o 289 Kč, tj. o 28,0%,
Þ Strakonicích - o 272 Kč, tj. o 21,3%,
Þ Českém Krumlově - o 365 Kč, tj. o 21,0%.
ü
V krajích Jihomoravském,
Zlínském a Moravskoslezském se zvýšila nenároková složka platu ve všech
okresech.
V Praze dne 24. března 2003
Tabulková příloha (ve formátu MS Excel)