Vážení přátelé,
Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy přijalo „Koncepci dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání
a odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného
času“. Považujeme tento materiál za velmi důležitý pro ovlivňování a
zkvalitňování další péče o pracovníky s dětmi a mládeží v jejich
volném čase. V jeho úvodu považuji za potřebné poznamenat.
Předložená „Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odborné přípravy
pracovníků s dětmi
a mládeží v oblasti volného času“ představuje zavedení systému do
vzdělávání pracovníků, kteří se této oblasti věnují. Systém vzdělávání bude
realizován ve dvou hlavních směrech jako :
a) další vzdělávání pedagogických pracovníků
školských zařízení pro zájmové vzdělávání
b) odborná příprava pracovníků
s dětmi a mládeží v oblasti volného času.
Za školská zařízení
pro zájmové vzdělávání jsou považovány ty subjekty, které organizují zejména
výchovné, vzdělávací a rekreační aktivity pro děti a mládež v jejich
volném čase, tedy střediska pro volný
čas dětí a mládeže, školní kluby
a školní družiny. Do určité míry tuto úlohu mohou plnit např. i školy a domovy
mládeže.
Cílem tohoto materiálu je především
vytvoření předpokladů pro další vzdělávání profesionálních pedagogických
pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání, kteří jsou činní
v oblasti volného času.
Zároveň se předpokládá, že v současném
období (do doby schválení zákona o práci s dětmi a mládeží) bude po dohodě
s nevládními neziskovými organizacemi (resp. s jejich „střechovými“
orgány) experimentálně ověřován způsob vzdělávání dobrovolných pracovníků
s dětmi a mládeží v jejich volném čase, a to na základě
akreditovaného výkonu přípravy.
Předkládaný návrh tedy spojuje dvě hlediska
- kompetentnost pracovníka v oblasti volného času dětí a mládeže pro výkon
funkce a kompetenci právnické, či fyzické osoby k přípravě těchto
pracovníků na výkon funkce.
Věřím, že tento materiál bude pro uvedená školská zařízení přínosem a že jej budou v plné míře využívat. Vlastní naplňování koncepce začne od ledna 2003. Do té doby vydáme k její realizaci souhrn podrobných metodických návodů a další průvodní dokumenty.
V Praze dne 23.
srpna 2002
Mgr. Jindřich F r y č
v.r.
ředitel odboru pro mládež
Koncepce dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků
školských zařízení pro zájmové vzdělávání
1. Další vzdělávání
pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové
vzdělávání.
Praxe
ukazuje, že zejména v oblasti zájmového vzdělávání je potřeba poskytnout
pracovníkům v této oblasti ucelený systém vzdělávání, neboť volnočasové aktivity a přístup k nim se za poslední
léta výrazně změnily. Je nezbytné, aby tito pracovníci měli adekvátní přehled o
situaci v oboru a mohli tak svým svěřencům nabízet aktivity, které je
osloví. I oblast souvisejících právních předpisů je v současné době
poměrně komplikovaná a ne vždy zcela přehledná, neboť se změnila řada předpisů,
které je při práci s dětmi a mládeží nutno respektovat. Obdobná situace je
i ve školních klubech a školních družinách. K této činnosti tedy musí být
pracovníci řádně připraveni.
Specifika
činnosti vybraných školských zařízení spočívá především v dobrovolné
účasti dětí, mládeže a dospělých (viz. vyhlášky 432/1992 Sb.,
o střediscích pro volný čas dětí a mládeže a 87/1992 Sb., o školních družinách
a školních klubech) na zájmovém vzdělávání. Vzdělávání vychází z nutnosti
stálého doplňování vědomostí a praktických znalostí a potřeby zajistit
informovanost
o nových trendech a různorodých aktivitách, které jsou konkrétním jedincům
blízké
a oslovují je. Významné části spočívají nejen v teoretických disciplínách,
ale
i v praktickém výcviku v jednotlivých oblastech, včetně tvořivého a
flexibilního přístupu k novinkám z pohledu nepovinné účasti klientů
zájmového vzdělávání.
Předkládaný
materiál se zaměřuje pouze na ta školská
zařízení, která by měla uskutečňovat zájmové vzdělávání. Těmi jsou střediska
pro volný čas dětí
a mládeže, školní družiny a školní kluby. Další typy zařízení nejsou do tohoto
materiálu zahrnuty z následujících důvodů:
· školní knihovny (dle § 21 zákona č. 390/1991 Sb. o předškolních a školských zařízeních – dále jen „zákona“) poskytují specifické služby, které nezachycují celé spektrum činností, k nimž jsou zmocněny výše uvedené vybrané kategorie školských zařízení; navíc fungují jako součást školy;
·
školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a
ochranné výchovy a preventivně výchovné péče (dle § 23 zákona) pracují se
specifickými kategoriemi dětí
a mládeže a obsah jejich činnosti, jakož i její formy jsou podřízeny specifikám
klientely;
· domovy mládeže (dle § 22 zákona) mají rovněž specifické poslání, neboť saturují zejména potřeby ubytování a stravování žáků a jejich výchovná činnost přímo navazuje na obsah výchovně vzdělávací práce školy;
Ve vztahu k určitým oblastem činnosti
ve volném čase žáků ubytovaných
v domovech mládeže by však bylo účelné, aby se do vybraných oblastí
vzdělávání, dle tohoto materiálu, zapojili i výchovní pracovníci těchto
školských
zařízení (pouze na základě jejich vlastního zájmu).
Cílem předkládaného materiálu je vytvoření předpokladů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří jsou činní v oblasti volného času a kteří by si měli permanentně doplňovat své poznatky, rozvíjet je a inovovat.
Návrh předpokládá vzdělávací cyklus zahájený uváděním pracovníků školských zařízení, kteří nastupují do funkce poprvé ve své profesní kariéře, pokračující pak průběžným vzděláváním a u řídících a vedoucích pracovníků doplněný funkčním vzděláváním.
b) Systémové zabezpečení
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
školských zařízení pro zájmové
vzdělávání
Další vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání (dále jen DVPP(zv)) je určeno dle jednotlivých typů ředitelům a dalším profesionálním pedagogickým pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání:
· středisek pro volný čas dětí a mládeže,
· školních klubů,
· školních družin.
V případě
zájmu se tohoto vzdělávání mohou zúčastňovat i ředitelé
a pedagogičtí pracovníci škol a dalších školských zařízení. Zejména tam, kde
nepůsobí výše uvedená školská zařízení pro zájmové vzdělávání a škola nebo
školské zařízení je jedinou možností k organizaci činností ve volném čase
dětí
a mládeže.
Jednotlivé druhy dalšího vzdělávání, jeho obsah, rozsah a určení jsou podrobně specifikovány v dalších částech materiálu.
Poslání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání má naprosto odlišný charakter než školy a ostatní školská zařízení. To zakládá nutnost, aby pro DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání byl stanoven specifický přístup, navazující na již fungující mechanizmy.
DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání se bude týkat:
Druh
zařízení |
Počet
zařízení |
Počet
pedagog. pracovníků |
T.j. přepočtený stav |
290 |
1 635 |
1 462,8 |
|
školní družiny a školní kluby |
4 340 |
9 605 |
8 073,9 |
Poznámka: samostatné údaje o školních družinách a o školních klubech se
nepodařilo zjistit.
Nejsou samostatně
evidovány.
DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odbornou přípravu pracovníků s dětmi a mládeží v jejich volném čase budou realizovat především k tomu akreditovaná pracoviště. S ohledem na specifičnost činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání se předkládá návrh na úpravu stávajícího akreditačního subjektu ministerstva.
Gesci za DVPP(ZV) školských zařízení pro zájmové vzdělávání má skupina mládeže a tělovýchovy ministerstva. Akreditaci uděluje náměstek ministra skupiny mládeže a tělovýchovy na návrh níže uvedené Akreditační komise.
V rámci
Akreditační komise pro DVPP, zřízené pokynem ministra č.j.
11 031/2001-25, se zřizuje Sekce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
školských zařízení pro zájmové vzdělávání (dále jen sekce).
a) Sekce má devět členů,
z nichž navrhuje tři odbor pro mládež a vždy dva ředitelé
IDM, IZV a SVIS. Určení konkrétních osob
je v kompetenci náměstka ministra
skupiny 5.
b) Posláním Sekce je posuzování žádostí o akreditace škol a
školských zařízení,
nestátních neziskových organizací a
dalších subjektů z oblasti
zájmového
vzdělávání a práce s dětmi a mládeží mimo školní vyučování.
c) Práce sekce se plně řídí
zásadami stanovenými pro činnost Akreditační komise
pro DVPP.
d) Návrhy, doporučení a
stanoviska sekce bude Akreditační komise pro DVPP
respektovat.
e) Sekce bude rovněž posuzovat
žádosti o udělení akreditace
k odborné přípravě
pracovníků s dětmi a mládeží
v jejich volném čase, dle části 3
tohoto materiálu.
f) Doporučené návrhy na udělení
akreditace předkládá Akreditační komise pro
DVPP náměstkovi ministra pro mládež a
tělovýchovu, který vydá osvědčení
o akreditaci.
g) Sekce nahradí stávající Radu
pro posuzování vzdělávacích programů nestátních
neziskových organizací.
Toto opatření si vyžádá nový Pokyn ministra školství, mládeže a
tělovýchovy k vydávání osvědčení o způsobilosti vzdělávacího zařízení
k pořádání vzdělávacích akcí v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
kterým se nahradí stávající pokyn č.j. 11
031/2001-25.
Další vzdělávání profesionálních pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání - středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních družin a školních klubů (dále jen pracovníků školských zařízení) navazuje na předchozí pregraduální přípravu odpovídající svým obsahem a rozsahem požadavkům danými vyhláškou č. 139/1997 Sb.
DVPP(ZV) pro tuto kategorii pedagogických pracovníků budou realizovat akreditované subjekty, kterými budou především přímo řízené organizace skupiny 5 – IZV Hořovice, SVIS Prachatice a IDM Praha, případně vybraná střediska pro volný čas dětí a mládeže, za aktivní spolupráce s Pedagogickými centry a některými typy škol.
DVPP(ZV) se uskutečňuje v rámci široké nabídky dlouhodobých a krátkodobých vzdělávacích programů, kurzů, seminářů, metodických zaměstnání apod.
DVPP(ZV) těchto pracovníků se dělí na tři základní stupně:
1. uvádění do praxe,
2. průběžné vzdělávání,
3. funkční studium ředitelů a vedoucích pracovníků.
Studium je zaměřeno na tři základní kategorie pracovníků:
I. řídící pracovníci
· ředitelé středisek pro volný čas,
· vedoucí školních družin,
· vedoucí školních klubů,
II. vedoucí pracovníci
·
zástupci ředitele středisek pro volný
čas,
·
vedoucí oddělení středisek pro volný
čas,
· zástupci vedoucích školních družin,
·
vedoucí vychovatelky,
·
zástupci vedoucích školních klubů,
·
pracovníci připravující se na výkon
vedoucí nebo řídící funkce
III. ostatní pedagogičtí pracovníci.
DVPP(ZV)
pro oblast zájmového vzdělávání se mohou zúčastnit i zájemci
o studium ze škol a ostatních školských zařízení. Budou zařazeni do formy
studia dle požadavku vysílající organizace či jejich zájmu. (Lze předpokládat
určitý zájem například ze škol, které nemají školní družinu nebo školní klub
nebo z domovů mládeže.)
O
zařazení pracovníka do některé z výše uvedených forem a kategorií studia
rozhoduje ředitel školy nebo příslušného školského zařízení. Svým souhlasem
zároveň garantuje finanční participaci (pokud je požadována) školy nebo
školského zařízení, na úhradě nákladů spojených se studiem (zpravidla nákladů
spojených s pobytem – ubytování, stravování, cestovné).
Organizace
která vysílá své pracovníky na některou z forem DVPP(ZV) může požadovat
zorganizování vzdělávací aktivity dle vlastních potřeb, nad rámec tohoto
materiálu. Finanční náklady na tento druh vzdělávání budou řešeny individuální
dohodou mezi žadatelem a vzdělávacím subjektem.
d) Subjekty oprávněné k poskytování DVPP(ZV)
školských zařízení pro zájmové
vzdělávání:
Typ vzdělávání |
Zodpovídá: |
Realizuje: |
Uvádění do praxe |
vedoucí pracovník zařízení |
uvádějící, určený vedoucím
pracovníkem, věcně příslušná instituce |
Průběžné vzdělávání |
vedoucí pracovník zařízení |
IDM, SVIS, IZV, příp. další
pověřené subjekty |
Funkční studium řídících a
vedoucích pracovníků |
zřizovatel |
IDM, SVIS a IVZ |
e) Jednotlivé formy DVPP(ZV)
školských zařízení pro zájmové vzdělávání
Uvádění do praxe
Uvádění do praxe je prováděno na pracovišti příslušného pracovníka, případně na pracovištích majících svým zaměřením vztah k dané problematice. Za realizaci zodpovídá zaměstnavatel, provádí uvádějící pracovník, určený ředitelem školy nebo školského zařízení.
Při uvádění do praxe může využívat uváděný i uvádějící možností poskytovaných věcně příslušnou přímo řízenou organizací skupiny 5, případně dalších akreditovaných vzdělávacích subjektů působících v místě či dosahu školy nebo školského zařízení. Jedná se například o metodickou pomoc, odborné konzultace, výměnu zkušeností a pod.
Charakteristika Tento proces se týká všech pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání, pokud nastupují do této funkce poprvé ve své profesní kariéře. Rozsah přípravy je závislý od praxe a vzdělání jednotlivých účastníků. Celková časová dotace: 20 – 40 prezenčně teoretická část; praktická část dle rozhodnutí zaměstnavatele |
|||
Obsah: |
Formy: |
Časový rozsah: |
Zakončení: |
Teoretická část
- Výchova mimo vyučování jako - Pedagogická diagnostika - Ped.-psych.
zřetele v činnosti - Základní právní a ped. psych. |
kurzy instruktáže náslechy exkurze samostudium |
V rámci zkušební doby do 1 roku od nástupu do zaměstnání |
Pohovor se zástupcem zaměstnavatele a s uvádějícím do praxe |
Praktická část
- Příprava a realizace přímé |
instruktáže hospitace a jejich rozbor konzultace s uvádějícím |
Charakteristika Průběžné vzdělávání plní především funkce inovační, rozšiřující a specializační. Navazuje bezprostředně na uvádění do praxe. Je realizováno prostřednictvím účasti na vybraném kurzu, semináři apod. z nabídky PŘO, resp. další akreditované organizace pro aktuální rok. Celková časová dotace: školní družiny a školní kluby 16 hod. ročně prezenčně střediska pro volný čas 24 hod. ročně prezenčně |
|||
Obsah: |
Formy: |
Časový rozsah: |
|
Inovace: - Seznamování s novými právními
- Seznamování s novými
metodami - Výměna zkušeností
z praktické |
kurzy tvůrčí dílny semináře exkurze náslechy samostudium |
Průběžně |
Seminární práce na zvolené téma s následným rozborem Zkouška z praktických dovedností. Osvědčení o absolvování příslušného kurzu, semináře apod. |
Rozšiřování: Rozšiřování a prohlubování vědomostí a dovedností |
|||
Specializace: Rozšiřování a prohlubování vědomostí a dovedností ve zvoleném a realizovaném oboru |
Funkční
studium ředitelů a vedoucích pracovníků školských zařízení pro zájmové
vzdělávání
Charakteristika Funkční studium vedoucích pracovníků je určeno ředitelům a vedoucím pracovníkům středisek pro volný čas, vedoucím školních klubů a školních družin. Po absolvování funkčního studia se na tyto vedoucí pracovníky vztahují podmínky průběžného vzdělávání diferencovaně podle druhu vykonávané výchovné práce a přizpůsobené odbornému zájmu a potřebám odborného růstu vedoucího pracovníka. Funkční studium je rozloženo do období dvou let. Celková
časová dotace: 60 hod. prezenčně, a dále distančně |
|||
Obsah: |
Formy: |
Časový rozsah: |
Zakončení: |
Základy pedagogiky a psychologie dospělých. Základy pedagogiky volného času. Problematika sociálně patologických jevů. Orientace v právních
předpisech: - základy obchodního práva - základy hospodářského práva - základy správního práva - základy trestního práva - školská legislativa - základní vědomosti a
dovednosti. - kontrolní a hospitační činnost, - problematika financování
zařízení Volitelná oblast. |
kurzy semináře konzultace samostudium distanční vzdělávání |
Do 1 roku po nástupu do funkce studium je rozloženo do dvou let |
Zakončeno zkouškou, zkouška má podobu závěrečné odborné práce s obhajobou a druhou část tvoří ústní zkouška |
Odborné
studium - „Vedoucí dětského kolektivu
školského zařízení pro zájmové vzdělávání“
Činnosti ve školských zařízeních pro zájmové
vzdělávání, zejména ve střediscích pro volný čas dětí a mládeže, mají velice
široký rozsah a zahrnují řadu oborů, vyžadujících odborné vzdělání nebo alespoň
určitou specializovanou přípravu. Z toho důvodu zde často nastupují do
zaměstnání pracovníci, absolventi vysokých
i středních odborných škol, bez potřebného pedagogického vzdělání, které jsou
nuceni si nějakou formou doplňovat. Přitom časová náročnost jejich práce značně
omezuje jejich možnosti dalšího studia.
Tuto formu studia budou realizovat přímo řízené
organizace skupiny 5, které k tomu obdrží akreditaci. Předpokládá se, toto
studium bude realizováno ve spolupráci s vysokou školou nebo vyšší
odbornou školou pedagogického zaměření.
Charakteristika Vzdělávací program je určen pro pracovníky středisek pro
volný čas dětí a mládeže, Celková časová dotace: v rozsahu 250 v průběhu dvou let hodin
prezenčně, distančně, samostudium. |
|||
Obsah: |
Formy: |
Časový rozsah: |
Zakončení: |
Úvod do
psychologie Úvod do
obecné pedagogiky Teoretické
základy pedagogického Základy
přípravy a řízení pedagogického procesu ve volném času Problematiky
sociálně patologických jevů a práce s problémovou mládeží Vývojová
psychologie Pedagogická
psychologie Sociální
psychologie Základy
sociální pediatrie Základy
biologie dítěte Základy
zdravotně hygienické Komunikativní
dovednosti Základní
právní předpisy v oblasti dětí Ekonomika
v oblasti výchovy a vzdělávání mimo vyučování Didaktika
v oblasti výchovy a vzdělávání mimo vyučování Základy
marketingu Základy
managementu Volitelná
zájmová činnost |
kurz seminář exkurze stáže samostudium |
6 týdenních kurzů |
vědomostní test samostatná práce s následnou obhajobou ústní zkouška osvědčení |
Příprava lektorů
v rámci systému dalšího vzdělávání
Vzhledem ke specifice činností v oblasti volného času dětí a mládeže a k potřebě poskytnout příslušné nezbytné vědomosti a dovednosti cílenými vzdělávacími aktivitami dobrovolným i profesionálním pracovníkům subjektů, které s dětmi a mládeží pracují, zavádí se příprava lektorů dalšího vzdělávání.
Předpokládá se, že každé pověřené vzdělávací zařízení bude mít vytvořen vlastní kvalifikovaný lektorský sbor. Lektoři by měli být zejména zkušení a praxi znalí profesionální i dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží, mající minimálně středoškolské vzdělání.
Cílem tohoto
vzdělávání je jednak základní společná odborná příprava jednotlivých lektorů a
dále poskytnutí nezbytných informací o zásadách, formách
a metodách lektorské činnosti. Dále na základě prezentace různých vyučovacích
metod získání schopnosti indikace metod vzhledem k látce a osvědčení
lektorských dovedností. Součástí přípravy bude seznamování s aktuálními
problémy dětských
a mládežnických subjektů, koncepčními záměry ministerstva, novými
legislativními pravidly, metodickými materiály a další informacemi.
Vytvoření lektorského sboru a jeho výše uvedená odborná příprava by mělo být jedním z kritérií při posuzování žádostí o udělení osvědčení o způsobilosti vzdělávacího zařízení k pořádání vzdělávacích akcí v systému dalšího vzdělávání pracovníků volného času dětí a mládeže.
Subjekty, oprávněné k poskytování
vzdělávání lektorů dalšího vzdělávání by měly tvořit
především přímo řízené organizace skupiny 5 (IZV, SVIS, IDM) v úzké součinnosti
se středisky pro volný čas a nestátními neziskovými organizacemi dětí a
mládeže.
Příprava je rozdělena na:
a) přípravu vzdělavatelů lektorů
b) přípravu lektorů.
Charakteristika: Vzdělávací program je zaměřen na přípravu lektorů zájmového vzdělávání, a to jak z hlediska metod, forem a techniky lektorského působení, tak i z hlediska předávaných odborných vědomostí a dovedností. Celková časová dotace: 50 hod. prezenčně, distančně, samostudium |
|||
Obsah: |
Formy: |
Časový rozsah: |
Zakončení: |
Pro všechny · seznámení s aktuálními problémy dětských a mládežnických subjektů · seznámení s novými metodickými materiály · seznámení s koncepčními záměry ministerstva · seznámení s novými legislativními pravidly Příprava vzdělavatelů lektorů: · Úvod do pedagogiky dospělých · Úvod do pedagogické psychologie · Formy a metody vzdělávání · Efektivita vzdělávacího procesu · Formulování vzdělávacích cílů, přiřazování forem a metod · Základní komunikativní dovednosti · Hygiena vyučovacího procesu · Osobnost lektora a jeho sebehodnocení · Prezentace metod účastníky a rozbor výstupů Příprava lektorů: · Formy a metody vzdělávání · Základní komunikativní dovednosti · Hygiena vyučovacího procesu · Prezentace metod Vědomosti a dovednosti dle odborné specializace
|
internátní kurs náslechy lektorské výstupy samostudium |
před zahájením výkonu funkce |
Závěrečný pohovor na základě rozboru výstupů Osvědčení |
II.
Odborná
příprava pracovníků s dětmi a mládeží
v oblasti volného času
a) Úvod
Potřeba
odborné přípravy osob, které v nějaké podobě pravidelně nebo po určitou
dobu pracují s dětmi a mládeží se projevuje již řadu let. V rámci
jednání každoročních Celostátních vzájemných výměn zkušeností, což jsou
neformální, pracovní setkání pracovníků s dětmi a mládeží nestátních
neziskových organizací, školských zařízení pro zájmové vzdělávání a dalších
subjektů se již řadu let tato otázka projednává. Vznikl zde i základní koncept
unifikované odborné přípravy těchto pracovníků, který dostal neoficiální, ale
v praxi běžně používaný název „Řidičák na dítě“. Touto otázkou se zabývalo
i jednání Národní konference o mládeži (březen 2002). Jedná se o vzdělávání a
odbornou přípravu profesionálních a dobrovolných pracovníků jednotlivých
nevládních neziskových organizací dětí a mládeže
a pracujících s dětmi a mládeží a dále o pracovníky jiných subjektů, kteří jsou
v této oblasti činní.
S ohledem na uvedené skutečnosti byl tento záměr zapracován do návrhu zákona o práci s dětmi a mládeží, který v současné době předložilo MŠMT vládě. Tento materiál anticipuje aktivity vyplývající z návrhu výše uvedeného zákona. Navrhovaná opatření k akreditované přípravě pracovníků s dětmi a mládeží jsou považována za experimentální formu ověřování účinnosti, obsahu, forem a životnosti připravované právní úpravy. Příprava není povinná pro školská zařízení pro zájmové vzdělávání ani pro nestátní neziskové organizace. Účast na ni je odvislé od jejich zájmu.
Na výše uvedených akcích a dalších setkáních představitelů nestátních neziskových organizací, školských zařízení pro zájmové vzdělávání a dalších subjektů, kde byl přijat a podpořen návrh výše zmíněného zákona bylo zároveň požadováno a doporučováno, aby základní odborná příprava osob, které v nějaké podobě pravidelně nebo po určitou dobu pracují s dětmi a mládeží, byla realizována ihned, bez ohledu na datum schválení navrhovaného zákona.
Podle pravidel pro poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím v rámci Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace je již v současné době zavedena povinnost pro všechny, kdo organizuji dětské tábory a požadují na ně státní dotaci, aby vedoucí na těchto táborech absolvovali stanovenou odbornou přípravu pro tuto činnost.
Předpokládajíce výše zmíněné důvody a požadavky, předkládáme návrh základní odborné přípravy osob, které pravidelně nebo po určitou dobu dobrovolně pracují s dětmi a mládeží.
Vzdělávání
výše uvedených kategorií pracovníků v oblasti volného času dětí
a mládeže se řídí těmito zásadami:
I.
Pracovník vykonávající přímou práci s dětmi a
mládeží, a to buď průběžně
a dlouhodobě, nebo jednorázově (po dobu přesahující 4 dny na sebe navazující)
musí osvědčit vědomosti a dovednosti v rozsahu určeném dále. Podrobnosti
získání osvědčení stanoví MŠMT.
II.
Přípravu, resp. ověření vědomostí a dovedností,
provádějí SVIS, IZV, IDM
a další oprávněné organizace na základě souhlasu Akreditační komise pro
DVPP(ZV), dle zvolené varianty v části II. tohoto materiálu.
III.
Pracovník, který získá osvědčení o připravenosti
bude kompetentní k výkonu činností spojených s přímým výchovně vzdělávacím
působením na děti
a mládež v jejich volném čase, a to při současném zvládnutí nezbytných
norem bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a s ochranou zdraví dětí a mládeže,
včetně poskytnutí první pomoci. Dále bude splňovat požadavky stanovené
subjektem, pro nějž nebo v rámci jehož činnosti tuto funkci vykonává.
IV. Pro zjednodušení je pro tuto oblast výchovně vzdělávací činnosti použito označení „Výchova vedoucích“.
b) Systémové zabezpečení odborné přípravy pracovníků s dětmi a
mládeží
v oblasti volného času
Odborná příprava pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času je určena:
a) profesionálním pracovníkům a dobrovolným funkcionářům a členům nestátních neziskových organizací
b) externím pracovníkům a dobrovolným spolupracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání
Potřebu a nutnost jejich vzdělávání zakládají:
· specifičnost, rozsah, náročnost a různorodost činností s dětmi a mládeží, vyžadující speciální přípravu;
· nutnost experimentálního ověření realizace ustanovení návrhu zákona o práci s dětmi a mládeží (v současné době je předložen k projednání vládou);
·
pravidla pro poskytování státních dotací
nestátním neziskovým organizacím dětí
a mládeže zejména v oblasti organizace a
personálního zabezpečení dětských táborů;
· průběžné vyhodnocení poznatků z činnosti Rady pro posuzování vzdělávacích programů v nestátních neziskových organizacích.
Obsah, rozsah a určení této přípravy jsou podrobně specifikovány v další části tohoto materiálu.
Odborná příprava pracovníků s dětmi a mládeži v oblasti volného času je specifickou formou dalšího vzdělávání. Z toho důvodu se stanovuje, že tuto činnost mohou vykonávat:
§
přímo řízené organizace skupiny 5, na
základě zmocnění daného statutem
a zřizovací listinou těchto organizací,
§ školská zařízení pro zájmové vzdělávání - o toto osvědčení žádají, dle stanovené metodiky, Akreditační komisi MŠMT pro DVPP, která ji posoudí a spolu se svým doporučením předá k rozhodnutí náměstkovi ministra pro mládež a tělovýchovu,
§ nestátní neziskové organizace - o toto osvědčení žádají, dle stanovené metodiky, Akreditační komisi MŠMT pro DVPP, která ji posoudí a spolu se svým doporučením předá k rozhodnutí náměstkovi ministra pro mládež a tělovýchovu;
Osvědčení pro odbornou přípravu a vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeži v oblasti volného času uděluje náměstek ministra pro mládež a tělovýchovu na návrh
Akreditační komise pro DVPP.
Opatření
a stanovené podmínky o získávání osvědčení k odborné přípravě
a vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeži v oblasti volného času:
§ se stanovuje na období do přijetí zákona o práci s dětmi a mládeží,
§ je závazné pro ty nestátní neziskové organizace, které žádají MŠMT o dotaci ze státního rozpočtu,
§ pro ostatní nestátní neziskové organizace není závazné a mohou je uskutečňovat nebo se jimi řídit na základě vlastního svobodného rozhodnutí.
Akreditační
komise pro DVPP bude úzce spolupracovat s Komisí pro akreditaci
rekvalifikačních programů. Cílem je, aby se ujednotila kritéria
a koordinovala problematika udělování akreditací pro celou oblast práce
s dětmi
a mládeží v oblasti volného času. Komise pro akreditaci rekvalifikačních
programů bude průběžně informovat Akreditační komisi pro DVPP o žádostech
o rekvalifikaci na oblast práce s dětmi a mládeží v oblasti volného
času a při svém rozhodování bude
k jejímu stanovisku přihlížet.
c) Forma odborné přípravy pracovníků
s dětmi a mládeží v oblasti volného
času
Výchova vedoucích – odborné minimum
Charakteristika Vzdělávací program ve své obligatorní části zajišťuje získání vědomostí a dovedností potřebných pro výkon funkce pracovníka volného času dětí a mládeže. Fakultativní část je zajištěna nabídkou, případně povinným penzem vědomostí a dovedností, které stanoví subjekt, pro který je činnost vykonávána. Perspektivním předpokladem u vedoucích starších 18 let je ukončené středoškolské vzdělání. Celková časová dotace: 40 hod. prezenčně, samostudium, distančně |
|||
Obsah: |
Formy: |
Časový rozsah: |
Zakončení: |
- Základy pedagogiky volného času - Základy pedagogiky a psychologie při vedení skupiny dětí a mládeže -
Základní bezpečnostní předpisy - Právní minimum - Bezpečnost při práci - Základy první pomoci - Prevence negativních jevů |
kurzy semináře |
před nástupem do funkce v plném rozsahu |
kvalifikační pohovor osvědčení o absolvování |
Další speciální požadavky zadané, realizované a ověřované subjektem, který činnost organizuje |
dle zvážení organizace |
dle zvážení organizace |
dle zvážení organizace |