Příloha 2 – Aktualizace dlouhodobého záměru
AKTUALIZACE
DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU VZDĚLÁVACÍ A VĚDECKÉ, VÝZKUMNÉ, VÝVOJOVÉ, UMĚLECKÉ A
DALŠÍ TVŮRČÍ ČINNOSTI PRO OBLAST VYSOKÝCH ŠKOL
PRO ROK 2004
(Aktualizace
Dlouhodobého záměru ministerstva pro oblast veřejných vysokých škol)
V Aktualizaci dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2004 (dále jen „Aktualizace“) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) podporuje realizaci některých z cílů Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol do roku 2005 (dále jen „Dlouhodobý záměr“) a zároveň vychází z myšlenek Bílé knihy, dokumentu schváleného vládou, které se týkají rozvoje vysokého školství. Jedním ze záměrů Aktualizace je podpora strukturovaného studia a s tím vhodně strukturované nárůsty počtu studentů v jednotlivých typech a oborovém zaměření studijních programů. Sleduje se tím cíl, formulovaný v Bílé knize, umožnit do roku 2005 zhruba 50 procentům 19leté populace studium v terciárním sektoru vzdělávání. Zachování a případně další zvyšování kvality studia při těchto počtech studentů vyžaduje, abychom se do roku 2005 alespoň přiblížili dalšímu důležitému cíli, to je aby asi polovina absolventů bakalářského studia odcházela do praxe a aby vstup do magisterských studijních programů kladl na uchazeče nároky tomuto typu studia příslušné.
Současně s tím je potřeba i
nadále věnovat pozornost úspěšnosti studia, v případě bakalářských studijních
programů sledovat důvody předčasného odchodu ze studia v jeho prvních
ročnících, v případě doktorských studijních programů nalézt a postupně
odstranit příčiny obecně velmi malé úspěšnosti, byť rozdílné na jednotlivých
fakultách.
Zvláštní důraz si zaslouží
hodnocení kvality vzdělávacího procesu, kde je potřeba sledovat vývoj v Evropě
(boloňsko-pražský proces) a do mechanismů pro hodnocení kvality postupně
zabudovat hodnocení procesů i jejich výstupů (mezi něž patří například kvalita
absolventů). Ministerstvo podpoří ta opatření vysokých škol, která směřují
k cílovému stavu, který výše uvedené dokumenty (Dlouhodobý záměr, Bílá
kniha) deklarují. Podpora bude spočívat zejména ve finanční dotaci příslušných
aktivit prostřednictvím rozvojových programů a prostřednictvím dotací na výzkum
a vývoj. K podpoře a realizaci cílů Dlouhodobého záměru povedou také jednání a
posléze vytvoření nových dotačních pravidel i zajištění vhodných podmínek pro
uskutečňování těchto cílů.
Ministerstvo považuje za důležitou i podporu morální, vyjádřenou diskusí s představiteli vysokých škol a vedoucí k maximálnímu porozumění potřebám akademické obce. Bude proto dbát na včasné a dobře dostupné informace, které bude ve spolupráci s Centrem pro studium vysokého školství, vysokými školami a dalšími institucemi shromažďovat, bude sledovat aktivity související s Aktualizací Dlouhodobého záměru a po pečlivém zvážení jejich výsledky zveřejňovat a morálně oceňovat.
A) Podpora prostřednictvím
morálního a společenského ocenění
·
aktivity jednotlivých vysokých škol, které pomáhají naplnění
záměrů/cílů Dlouhodobého záměru i obecnějších cílů Bílé knihy,
·
dobré zkušenosti jednotlivých vysokých škol, vhodné následování
ostatními školami,
·
aktivity vysokých škol v oblasti celoživotního vzdělávání i to, jak se
daří uspokojovat příslušnou poptávku veřejnosti.
V souladu s bodem 11
Dlouhodobého záměru do roku 2005, ve kterém ministerstvo vyjadřuje svoji
představu podporovat postupné posilování celoškolských dimenzí organizace a
řízení, ministerstvo bude vyžadovat, aby projekty předkládané do rozvojových
programů tuto skutečnost
respektovaly. Konkrétně to znamená, že v předkládaných projektech musí být
zejména patrný záměr vedoucí k integraci vysoké školy a k vzájemné
spolupráci fakult, spolupráce mezi ústavy a katedrami uvnitř fakult i napříč
fakultami. Projekty škol budou vycházet z analýzy činnosti vysokých škol,
budou napomáhat k odstranění anebo alespoň snížení negativních důsledků
slabých stránek a k posílení silných stránek vysokých škol v rámci
ministerstvem vyhlašovaných priorit.
Následující priority je potřeba vnímat jako náměty, na které by měly integrované projekty reagovat. Ministerstvo očekává, že předkladatelé projektů vytipují ty priority, které jsou pro jejich školu nejdůležitější a jsou v souladu s jejím dlouhodobým záměrem, vzájemně je vhodně propojí a umožní v rámci projektu spolupráci jejích jednotlivých součástí tak, aby přispěla k celkovému rozvoji vysoké školy.
a) další rozvoj nové struktury a modulární skladbu studijních programů
v rámci školy, nebo alespoň fakulty, které umožňují:
·
vstup absolventů bakalářských programů na trh práce (spolupráce
s odběrateli absolventů je vítána) a v případě splnění předpokladů
absolventů pro další studium jejich vstup
do oborově širokého spektra navazujících magisterských studijních programů,
·
prostupnost
studia s využitím možnosti uznání vysokoškolského studia/kvalifikací a
jejich částí absolvovaných v zahraničí s maximálním využitím
Lisabonské úmluvy o uznávání vysokoškolských kvalifikací a jejich částí,
prostupnost studia s využitím možnosti uznání studia na vyšších odborných
školách a kurzů absolvovaných v rámci celoživotního vzdělávání, založeném
na stejném principu jako v případě studia zahraničního (tj. využití
principu, na kterém je založeno uznávání v rámci Lisabonské úmluvy),
s využitím kreditního systému ECTS nebo s ECTS kompatibilního.
Zavádění Dodatku k diplomu;
b) vybrané studijní programy reagující na:
· zájem o studium v kombinované nebo distanční formě,
· podněty z praxe či regionů nebo reagující na sociální situaci zlepšující výrazně vzdělanostní strukturu v regionu či odvětví;
c) projekty celoživotního vzdělávání, které budou:
· vytvářet podmínky pro zvyšování odborné a pedagogické úrovně akademických pracovníků umožňující dosažení kvalifikace docenta nebo profesora,
· zvyšovat jazykovou úroveň akademických pracovníků a jejich schopnost přednášet v cizích jazycích,
· umožňovat další vzdělávání akademických, administrativních a dalších pracovníků v oblasti vysokoškolského managementu (profesionalizace řízení ve vysokém školství) a v oblasti informačních technologií,
· reagovat na potřeby regionálního školství – umožnit stávajícím učitelům doplnit si vzdělání pro získání či rozšíření učitelské kvalifikace – především kombinovanou a distanční formou studia,
· vytvářet podmínky pro zajištění vzdělávání pracovníků státní správy,
· podporovat rozvoj celoživotního vzdělávání zaměřeného na zvyšování uplatnitelnosti absolventů zejména středních a vysokých škol na trhu práce,
· podporovat rozvoj univerzit třetího věku a dalších forem celoživotního učení umožňujících zvýšení životních aktivit seniorů;
d) bakalářské studijní programy uskutečňované vyšší odbornou školou spolu s vysokou školou podle § 81 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách);
e) rozvoj používání nových informačních a komunikačních technologií ve všech typech (včetně celoživotního vzdělávání) a formách studia, jejich materiálně technické zajištění a tvorbu multimediálních vzdělávacích pomůcek. Preferována bude nabídka studia vyvíjená ve spolupráci jednotlivých center distančního vzdělávání a nabídka uskutečňovaná ve spolupráci alespoň několika vysokých škol nebo i jedné školy, ale s možností celostátního využití příslušných kurzů. (Dotace bude poskytována jen v běžných finančních prostředcích.);
f) zlepšování materiálních a technických podmínek pro uskutečňování akreditovaných studijních programů v oblasti informačních a komunikačních technologií, infrastruktury a řízení, technických požadavků stanovených obecně závaznými předpisy nebo pokyny orgánů státní správy. (Dotace bude poskytována v kapitálových finančních prostředcích.);
g) projekty na podporu
integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia a vyrovnávání
příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různě znevýhodněných sociálních
skupin.
Ministerstvo bude podporovat
širokou škálu mezinárodní spolupráce vysokých škol v souladu
s důsledky vyplývajícími ze vstupu České republiky do EU a v souladu
s vývojem boloňsko-pražského procesu a se závěry Berlínského summitu.
Jedním z cílů bude rovněž splnění požadavků Směrnic EU týkajících se uznávání
profesních kvalifikací regulovaných povolání. Priority ve většině případů
implicitně zahrnou novou strukturu studijních programů a zaměří se na:
a) zapojení vysokých škol do projektů podporovaných dotacemi z evropských strukturálních fondů, respektive z evropského sociálního fondu, které povedou ke zkvalitnění vysokoškolského vzdělávání a tím i k lepší uplatnitelnosti absolventů vysokých škol na trhu práce;
b) transformaci studijních programů v oblasti zdravotnictví tak, aby absolventi příslušných studijních programů splňovali podmínky dané EU;
c) mezinárodní mobilitu studentů vysokých škol v rámci:
· mezinárodních smluv vládní a resortní povahy,
· bilaterálních smluv o přímé spolupráci mezi vysokými školami, popř. formou „free movers“,
·
dofinancování mobility studentů i akademických pracovníků v rámci
programů Socrates – Erasmus,
popř. Leonardo da Vinci a
dalších aktivit těchto programů;
d) vznik dalších paralelních studijních programů uskutečňovaných v cizích jazycích, především v angličtině;
e) spolupráci vysokých škol na přípravě a realizaci společných programů (joint programmes/degrees) v mezinárodní síti vysokých škol;
f) možnost udělení stipendia nadaným studentům z rozvojových zemí anebo z těch zemí, které procházejí procesem společenské i ekonomické transformace;
g) další rozvoj aktivního členství ministerstva v programu OECD-Institutional Management of Higher Education a příslušné činnosti vysokých škol, které se do nově otevřených aktivit programu zapojí.
Priority
aktivit Fondu rozvoje vysokých škol
Ministerstvo podpoří prostřednictvím Fondu rozvoje vysokých škol vzdělávací rozvojové projekty zaměřené na:
a) modernizaci a rozšiřování
laboratoří, ateliérů, knihoven a jiných pracovišť, včetně počítačových, pro
praktickou výuku a experimentální činnost a pro přístup ke knihovnickým a jiným
informačním zdrojům, které slouží pro praktickou výuku, vzdělávání a práci
studentů vysokých škol; s tím souvisí i podpora dalšího rozvoje
informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání a v přístupu
k informačním zdrojům;
b) odborné a osobnostní
formování studenta v programech připravujících učitele především pro
základní a střední školy a budou orientovány na:
·
řešení systémové přípravy učitelů a inovaci pojetí pedagogicko-psychologické
a oborové přípravy a pedagogické praxe,
·
přípravu učitelů cizích jazyků pro 1. stupeň a 2. stupeň základních
škol formou rozšiřujícího studia pro pedagogy v praxi,
·
rozvoj učitelských vzdělávacích programů k tematice extremismu u
české populace s akcentem na preventivní programy dle usnesení vlády č.
268 z 18. 3. 2002,
·
posílení praktické složky výuky studentů a lepší využití zkušeností
vynikajících učitelů – praktiků zejména z tzv. „klinických škol“ ve výuce
studentů připravujících se na povolání učitele,
·
přípravu učitelů k drogové prevenci a ke vzdělávání minoritních
skupin populace, k výchově v oblasti ochrany a dodržování lidských
práv a k environmentální výchově,
·
zvýšení úrovně pedagogické a didaktické přípravy vysokoškolských učitelů;
c) zvýšení úrovně poskytování
poradenské péče o studenty vysokých škol z aspektu psychologického,
pedagogicko-psychologického a profesního poradenství, aktivit orientovaných na
využívání volného času a zaměřených na rozvoj osobnosti studentů, včetně výchovy
poradenských a informačních pracovníků;
d) budování komplexního
knihovnicko-informačního zázemí vysokých škol a zavádění moderních informačních
a komunikačních technologií do knihovnicko-informačních služeb;
e) uplatňování nových
vzdělávacích metod a uplatňování nových poznatků a uměleckých směrů ve výuce;
f)
podpora nadstandardní tvůrčí činnosti studentů a podpora prezentace
výsledků jejich činnosti.
Ministerstvo
a) zajistí implementaci Národního programu výzkumu a Národní politiky výzkumu a vývoje do činnosti veřejných vysokých škol, bude poskytovat všestrannou poradenskou a konzultační pomoc;
b) bude intenzivněji podporovat výzkum a vývoj především na vysokých školách realizujících doktorské a magisterské studijní programy;
c) zajistí hodnocení všech nově předkládaných výzkumných záměrů tak, aby financování úspěšných záměrů mohlo být zahájeno k 1. 1. 2005;
d) bude nadále usilovat o zvýšení celkové částky ze státního rozpočtu na specifický výzkum na vysokých školách;
e) bude připravovat vyhlášení programu podpory výzkumu a vývoje, který bude obdobný stávajícímu programu „Výzkumná centra“ v rámci Národního programu výzkumu;
f) bude rozšiřovat program výzkumu a vývoje, který by usnadňoval návrat špičkových vědeckých pracovníků zpět na pracoviště vysokých škol v ČR.
Ministerstvo
a) bude podporovat zřizování veřejných neuniverzitních vysokých škol na bázi krajských vyšších odborných škol, které splnily výběrové podmínky ministerstva a pro které Akreditační komise přijala předběžné doporučující stanovisko k návrhu příslušných bakalářských studijních programů. Ministerstvo přitom bude spolupracovat s krajskými orgány tak, aby vznikla pokud možno zpravidla nejvýše jedna veřejná neuniverzitní vysoká škola v příslušném kraji;
b) při zřizování dalších soukromých vysokých škol bude přihlížet k tomu, zda mají širší nabídku studijních programů a jejich oborů doporučených Akreditační komisí a tomu odpovídající počty studentů, jako základní předpoklad pro naplnění jejich dlouhodobých záměrů vzdělávací, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti;
·
bude věnovat zvýšenou pozornost výsledkům hodnocení soukromých vysokých
škol a využije je pro řízení dalšího rozvoje této části vysokého školství.
E) Podpora technického a administrativního zajištění činnosti VŠ
a) nadále zajistí podmínky pro plynulý průběh
udělování:
·
akreditací novým bakalářským, magisterským a doktorským studijním
programům a rozšíření akreditace stávajících studijních programů,
·
akreditací oborů habilitačního a jmenovacího řízení;
b) podrobně se seznámí s vnitřními mechanismy hodnocení vysokých škol s cílem připravit a zveřejnit souhrnnou informaci o těchto aktivitách;
c) v rámci procesu
vytváření společného evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání:
·
bude
podporovat aktivity Akreditační komise při koordinaci hodnotících postupů a
kritérií s jinými státy, zejména členskými státy Evropské unie,
· bude věnovat zvýšenou pozornost uznávání studia absolvovaného v zahraničí jako součásti studia v akreditovaných studijních programech;
d) bude pokračovat v úpravách pravidel rozdělování dotací na veřejné vysoké školy s cílem:
·
zvýšit efektivitu studia ve všech typech studijních programů, zejména
ve studijních programech doktorských,
·
lépe postihnout finanční náročnost jednotlivých akreditovaných
studijních programů a specifické činnosti jednotlivých vysokých škol,
·
i nadále poskytovat dotace na rozvojové programy s tím, že jejich
struktura bude průhlednější a administrativně jednodušší,
·
dojít k jednotným pravidlům pro rozdělování prostředků ze státního
rozpočtu, která budou použitelná pro všechny typy a oborová zaměření veřejných
vysokých škol.
Střednědobý výhled rozpočtu MŠMT předpokládá nárůst finančních prostředků pro veřejné vysoké školy v roce 2004 o 1,7 mld. Kč oproti roku 2003. Rozsah priorit Aktualizace pro rok 2004 je však možné zajistit ještě dalším navýšením rozpočtu veřejných vysokých škol v rozpočtové kapitole MŠMT oproti Střednědobému výhledu rozpočtu MŠMT o dalších 3,5 mld. Kč.
Počet priorit a výše
finanční podpory z prostředků státního rozpočtu pro jednotlivé priority
Dlouhodobého záměru ministerstva bude určena skutečnou výší disponibilních
prostředků v rozpočtu veřejných vysokých škol na rok 2004
v rozpočtové kapitole MŠMT.
V Praze dne 16. 4. 2003