Přátelská atmosféra a pozitivní motivace
Učitelé a personál by měli být přívětiví a vstřícní, aby se děti cítily pohodlně a zápis je nestresoval. Školy mohou děti motivovat ještě před samotným zápisem, příkladem může být inspirativní praxe "Zápis prvňáčků s Večerníčkem".
Informace
Rodičům i dětem by měly být poskytnuty srozumitelné informace o fungování školy, plánovaných aktivitách, o možnostech a průběhu vzdělávání. Rodiče by měli obdržet i informace, jak mohou podpořit dítě před nástupem do školy.
Aktivity
Součástí zápisu k povinné školní docházce by měly být zábavné a interaktivní aktivity, prostřednictvím nichž se děti seznámí s učiteli a prostředím školy. Aktivity by neměly děti unavovat nebo stresovat. Zápis není přijímacím řízením.
Individuální přístup
Rodiče by měli mít možnost individuálních rozhovorů s učiteli nebo vedením školy, pokud potřebují řešit specifické potřeby a otázky. Učitelé by měli zohledňovat individuální potřeby každého dítěte, pozitivně děti motivovat, dávat jim dostatek času a prostoru. Neměli by zapomínat ověřovat si, že děti rozumí jejich sdělení a chápou, co po nich učitel chce a proč.
Bezpečné prostředí
Ve škole by mělo být zajištěné bezpečné prostředí pro všechny účastníky a prostor pro sdílení důvěrných
informací.
Rodičům dětí před nástupem do základní školy je věnováno desatero: Jak můžete pomoci svému
dítěti před nástupem do základní školy. Na desatero plynule navazuje informační
leták Jak můžete podpořit své dítě
v prvních týdnech školní docházky, který poskytuje rodičům rady pro období po nástupu dítěte do základní
školy. Školy mohou hledat inspirativní praxi v publikaci NPI ČR Zápis do 1. ročníku základní školy jako
společenská událost.