Rada Evropy je vedoucí mezivládní organizací pro lidská práva na evropském kontinentě, kterou dne 5. května 1949 založilo 10 evropských států. V současné době sdružuje 46 států, včetně 27 členských států Evropské unie, a 6 pozorovatelských zemí, mezi něž patří Izrael, Japonsko, Kanada, Mexiko, USA a Vatikán.
Členem Rady Evropy se může stát každý evropský stát za předpokladu, že přijme zásady právního státu a zaručí všem svým občanům základní lidská práva a svobody. Česká republika je členem Rady Evropy od 30. 6. 1993.
Všechny členské státy Rady Evropy se přihlásily k Evropské úmluvě pro lidská práva, dohodě uzavřené s cílem ochrany lidských práv, demokracie a právního státu. Nad dodržováním Úmluvy v jednotlivých členských státech bdí Evropský soud pro lidská práva.
Rada Evropy usiluje o vytvoření společného demokratického a právního prostoru, který zaručuje dodržování lidských práv, demokracii a respektování zákonů, jakožto základních hodnot civilizované společnosti nezbytných pro evropskou stabilitu, ekonomický růst a sociální soudržnost.
Rada Evropy má sídlo ve Štrasburku, ve Francii, jejími oficiálními jazyky jsou angličtina a francouzština. Zaměstnává přibližně 2 200 lidí a má externí a styčná zastoupení v dalších mezinárodních organizacích. Evropská střediska mládeže ve Štrasburku a v Budapešti nabízí mladým lidem školení v problematice demokracie a lidských práv.
Rada Evropy si stanovila tyto hlavní cíle:
- ochrana lidských práv, pluralitní demokracie a právního státu,
- podpora rozvoje evropské kulturní identity a různorodosti a napomáhání jejich rozvoji,
- hledání řešení problémů, kterým čelí evropská společnost (diskriminace menšin, násilí na dětech a ženách, obchodování s lidmi, terorismus, korupce, xenofobie, netolerance, ochrana životního prostředí, AIDS, drogy, organizovaný zločin apod.),
- pomoc při konsolidaci demokratické stability v Evropě podporou politických, legislativních a ústavních
reforem.
Oblast vzdělávání
V oblasti vzdělávání řídí aktivity Řídící výbor pro vzdělávání (CDEDU), který vznikl transformací Řídícího výboru pro vzdělávací politiku a praxi (CDPPE).
Řídící výbor pro vzdělávání (CDEDU) dohlíží na programy Rady Evropy v oblasti vzdělávání a radí Výboru ministrů v otázkách vzdělávání. Zastřešujícím cílem CDEDU je podporovat členské státy Rady Evropy při vytváření jejich politik, právních předpisů a postupů s cílem prosazovat demokratické, kvalitní, inkluzivní a bezkorupční vzdělávací systémy. CDEDU se zaměřuje na prioritní oblasti Rady Evropy.
Jeho úkolem je:
- vyměňovat si nápady, informace a osvědčené postupy mezi svými členy v otázkách týkajících se vzdělávání,
- podporovat a usnadňovat spolupráci a porozumění mezi členskými státy,
- podporovat reformy vzdělávacích systémů a politik s cílem posílit demokratické kompetence a participaci a rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání,
- poskytovat poradentství tvůrcům politik a odborníkům v oblasti vzdělávání ve státech, které jsou stranami Evropské kulturní úmluvy, při provádění vzdělávacích politik v souladu s programem činností přijatým Výborem ministrů,
- vypracovávat doporučení a další nástroje, které státům, jež jsou smluvními stranami Evropské kulturní úmluvy, umožní rozvíjet vzdělávací politiku v souladu se zásadami a standardy Organizace a provádět je,
- podporovat kvalitní vzdělávání prostřednictvím konkrétních akcí týkajících se vzdělávacích politik na podporu bezpečného vzdělávacího prostředí pro všechny a sociálního začleňování, rovnosti žen a mužů a antidiskriminačních opatření ve vzdělávacím sektoru,
- tvořit konkrétní opatření ve spolupráci s příslušnými konvenčními mechanismy s ohledem na účinné uplatňování práva na vzdělání pro všechny a na podporu vhodných opatření ve prospěch zranitelných skupin,
- poskytnout členským státům referenční rámec kompetencí pro demokratickou kulturu, aby mohly hodnotit úspěchy studentů s ohledem na občanství, lidská práva i mezikulturní dialog, a umožnit tak členským státům zvýšit efektivitu jejich vzdělávacích plánů a školicích programů v této oblasti.
Rámec pro aktivity v oblasti vzdělávání tvoří projekty a programy, které jsou zaměřeny na podporu nových demokracií, výchovu k demokratickému občanství, sociální soudržnost, bezpečnost demokracie, vzdělávací politiku, vyučování dějepisu ve školách a jazykovou politiku v mnohojazyčné a multikulturní Evropě.
Projekty a programy v oblasti vzdělávání jsou uvedeny na webových stránkách Rady Evropy.
Pro pedagogické pracovníky (učitele, ředitele škol a jejich zástupce, další vedoucí pracovníky v oblasti školství, inspektory, výchovné poradce, metodiky atd.) byl určen program „PESTALOZZI“, který byl k lednu 2018 ukončen. Na jeho původních webových stránkách zůstávají k dispozici nashromážděné zdroje. Komunita praxe zůstává aktivní, je moderována dobrovolníky a podporována asociací Learn to change – Change to Learn.
Úplné texty vybraných dokumentů Rady Evropy, které se vztahují mj. i na oblast vzdělávání:
- Evropská kulturní úmluva (European Cultural Convention (Article 2)),
- Lisabonská úmluva (Úmluva o uznávání kvalifikací týkajících se vysokoškolského vzdělávání v evropském regionu (Lisbon Recognition Convention)),
- Referenční rámec kompetencí pro demokratickou kulturu (Reference Framework of Competences for Democratic Culture),
- Charta výchovy k demokratickému občanství a výchovy k lidským právům (Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education),
- Doporučení Výboru ministrů členským státům o zajištění kvalitního vzdělávání (Recommendation CM/Rec(2012)13 of the Committee of Ministers to member states on ensuring quality education),
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for
Languages).
Jazyková politika
Nástrojem jazykové politiky Rady Evropy při implementaci zásadních dokumentů, přípravě učitelů a multiplikátorů a šíření příkladů dobré praxe je Evropské centrum pro moderní jazyky (ECML). Plány činnosti se sestavují na základě předložených projektů a jsou strukturovány do ústředních seminářů, konferencí a akcí, které se soustřeďují na specifickou oblast zájmu a potřeby jednotlivých zemí. Jsou určeny učitelům, školitelům, tvůrcům RVP a dalším odborníkům, kteří se zabývají praktickým využitím výsledků práce Rady Evropy v oblasti jazykové politiky. ECML nabízí i expertní konzultace, stáže pro mladé vědce, dokumentační a diseminační aktivity. Výsledky projektů jsou volně dostupné ke stažení na webových stránkách centra. ECML je iniciátorem a také partnerem řady EU projektů v oblasti vícejazyčného a interkulturního vzdělávání. ČR/MŠMT využívá akcí ECML mimo jiné v rámci dalšího vzdělávání učitelů.
Oblast mládeže
Rada Evropy se v oblasti mládeže zaměřuje především na podporu vzdělávání, lidských práv, demokracie a mobility v Evropě.
Oddělení pro mládež je součástí Ředitelství pro demokratickou participaci v rámci Generálního ředitelství pro demokracii (“DGII”) Rady Evropy. Oddělení zpracovává směrnice, programy a právní nástroje pro rozvoj koherentních a efektivních politik mládeže na místní, národní a evropské úrovni. Poskytuje finanční a vzdělávací podporu pro mezinárodní aktivity mládeže zaměřené na podporu občanství mládeže, mobility mládeže, hodnot lidských práv, demokracie a kulturního pluralismu. Snaží se sdružovat a šířit odborné znalosti a znalosti o životních situacích, aspiracích a způsobech vyjadřování mladých Evropanů.
Základním strategickým dokumentem politiky mládeže Rady Evropy je Usnesení o strategii Rady Evropy pro sektor mládeže do roku 2030, které přijal Výbor ministrů dne 22. ledna 2020. Strategie definuje rámec, ve kterém bude sektor mládeže Rady Evropy sledovat svůj cíl – umožnit mladým lidem v celé Evropě aktivně prosazovat, bránit a využívat klíčové hodnoty Rady Evropy, kterými jsou lidská práva, demokracie a právní stát.
Sektor mládeže Rady Evropy má k dispozici dvě školící Evropská centra mládeže ve Štrasburku a v Budapešti.
Statutárními orgány odboru pro mládeže jsou:
Evropský řídící výbor pro mládež (European Steering Committee for Youth, CDEJ)
Evropský řídící výbor pro mládež (CDEJ) sdružuje zástupce ministerstev nebo orgánů odpovědných za záležitosti mládeže z 50 smluvních států Evropské kulturní úmluvy. CDEJ podporuje mezivládní spolupráci v oblasti mládeže a svojí činností vytváří rámec pro porovnávání národních politik mládeže, výměnu příkladů dobré praxe a tvorbu standardizovaných textů v oblasti politik mládeže a práce s mládeží.
CDEJ byl zřízen Výborem ministrů podle článku 17 Statutu Rady Evropy a v souladu s rezolucí CM/Res(2021)3 o mezivládních výborech a podřízených orgánech, jejich působnosti a pracovních metodách.
Mandát CDEJ pro období od 1. ledna 2022 do 31. prosince 2025.
Poradní rada mládeže (Advisory Council on Youth, AC)
Poradní rada se skládá z 30 zástupců mládežnických nevládních organizací a sítí v Evropě.
Poradní rada předkládá CDEJ stanoviska, názory a zpětnou vazbu z pohledu mládežnického nestátního nevládního sektoru týkající se všech aktivit Rady Evropy v oblasti mládeže a je zárukou toho, že mladí lidé mají rovný přístup k rozhodovacím procesům.
Poradní rada prosazuje systém společného řízení v rozhodovacích procesech na všech úrovních jako osvědčený postup pro participaci mládeže, pro demokracii a začleňování a zároveň připravuje a povzbuzuje mladé generace k převzetí odpovědnosti za budování jejich žádoucí společnosti.
Smíšená rada mládeže (Joint Council on Youth, CMJ)
Smíšená rada slouží jako unikátní příklad dobré praxe v oblasti spolurozhodovacích procesů v Radě Evropy. Tvoří ji CDEJ a AC, kteří na společných jednáních spolupracují při tvorbě priorit v sektoru mládeže a předkládají doporučení pro oblast budoucího rozpočtu a programů. Návrhy Smíšené rady jsou následně přijímány Výborem ministrů.
Programový výbor pro mládež (Programming Committee, PC)
Programový výbor pro mládež (PC) se skládá z 8 vládních zástupců a 8 nevládních mládežnických organizací. Ustanovuje a sleduje program Evropské nadace mládeže (EYF) a Evropských center mládeže (Štrasburk a Budapešť). PC se schází v červnu a prosinci. Členové jsou voleni na 2 roky. Rozhoduje o všech žádostech předložených EYF a také o studijních setkáních organizovaných ve spolupráci s Evropskými centry mládeže. Jeho hlavním úkolem je poskytovat finanční podporu na organizování mezinárodních mládežnických aktivit podporujících občanství, mobilitu mládeže, lidská práva, demokracii a kulturní pluralitu.
Úplné texty vybraných dokumentů Rady Evropy, které se vztahují k oblasti mládeže:
- Usnesení o strategii Rady Evropy pro sektor mládeže do roku 2030 (v AJ),
- Doporučení Výboru ministrů členským státům k podpoře mladých uprchlíků při přechodu do dospělosti (v AJ),
- Doporučení Výboru ministrů členským státům k práci s mládeží (v AJ),
- Doporučení Výboru ministrů členským státům k přístupu mladých lidí k právům (v AJ),
- Doporučení k přístupu mladých lidí ze znevýhodněných čtvrtí k sociálním právům (v AJ).
Pražské fórum ke strategii vzdělávacích reforem v Evropě je vnímáno jako druhé nejdůležitější setkání expertů v oblasti vzdělávání členských zemí Rady Evropy. První Pražské fórum proběhlo v roce 1995; zatím posledním bylo 8. Pražské fórum, které se konalo ve dnech 26.–27. října 2017.
Aktivity v oblasti vysokého školství a výzkumu tvoří projekty zaměřené na celoživotní učení, které podporuje spravedlnost a sociální soudržnost, a projekty partnerství zaměřené na obnovu vzdělávání v zemích jihovýchodní Evropy a bývalého Sovětského svazu. Rada Evropy rovněž zpracovala svou strategii, která má přispět k realizaci tzv. Boloňského principu. Soustředí se na vývoj evropských systémů vysokého školství.
Více informací o Radě Evropy je uvedeno na webových stránkách Stálé mise České republiky při Radě Evropy ve Štrasburku (v ČJ) či na webových stránkách Rady Evropy (v AJ).