PODÍVEJTE SE (od
27:25 min.)
Moderátor
A hostem Událostí, komentářů je Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství. Znamená to, že ony rozdělené třídy tam ve Valašském Meziříčí nebudou, protože tamní škola podlehla jakémusi vašemu tlaku? Nebo jak to bylo?
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
Já bych to možná úplně nenazvala tlakem. Skutečným výsledkem toho dnešního jednání jak se zástupci města, tak se zástupci školy samotné, tak výsledkem toho jednání bylo to, že nám škola vysvětlila všechny souvislosti, které se kolem jejich záměru tedy pohybovaly a samotná škola i vedení města dospěly k˙tomu, že tento nápad nebo záměr není relevantní a není dobrý.
Moderátor
Řekněte, co vám, jako ministerstvu školství vadilo na tomto plánu nejvíc.
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
Tak nám na tom plánu vadilo to, že skutečně ten záměr vede k˙určité segregaci dětí, rozdělování dětí na základě etnické příslušnosti do dvou tříd. Tento trend...
Moderátor
Promiňte, říkáte segregace, tedy nikoliv přímo rasismus.
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
Jedná se v˙tomto směru, pokud by tento plán měl dotažen dokonce, tak se jedná o určitou segregaci dětí na základě etnické příslušnosti a toto dělení dětí, ne na základě jejich potřeb, ale na základě jejich etnické příslušnosti, je v˙rozporu se školským zákonem i se vzdělávací politikou EU.
Moderátor
Víte, já se na to slovo rasismus ptám záměrně, protože mě zajímá, jestli v˙tom opravdu byl nebo jestli jste ho v˙tom viděli. Jestli v˙tom nakonec nebyla jen snaha ulehčit romských dětem situaci, protože je fakt, že v˙tom regionu většina romských dětí nechodí do těch předškolních zařízení, takže ty děti mají opravdu nižší možnost osvojit si ty návyky, které budou potřebovat.
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
Je pravda, že po této dnešní návštěvě, já jsem moc ráda, že se uskutečnila, jsme zjistili celý kontext dané situace a skutečně podle našich zjištění se jedná spíše tedy o určitý ne příliš dobrý a dotažený nápad nežli o zlou vůli jak vedení města, tak samotné školy segregovat romské děti. Ve Valašském Meziříčí škola Masarykova, je skutečně školou, která již v˙minulých letech velice zdárně integrovala děti se speciálně vzdělávacími potřebami. Ať už děti sociálně znevýhodněné nebo zdravotně znevýhodněné.
Moderátor
Čili z˙rasismu by jste Valašské Meziříčí neobviňovala.
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
V˙žádném případě. Spíše bych to viděla jako nápad, který tato škola poměrně předčasně a nepříliš zdárně komunikovala směrem ven a ona od svého záměru upustila.
Moderátor
Bude ministerstvo teď nějak detailně tuto školu sledovat a máte připravené nějaké konkrétní kroky, kterými této škole pomůžete?
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
Tak já musím říci, že tento případ školy z˙Valašského Meziříčí je pouze součástí celé problematiky vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí, kterým je potřeba věnovat se systémově a ministerstvo školství se této oblasti systémově věnovat již začalo a bude v˙tom dále pokračovat. Konkrétně ke spolupráci s˙touto školou. Po dnešní schůzce, jsme se domluvili s˙panem ředitelem základní školy na tom, že ministerstvo se pokusí zprostředkovat základní škole školního psychologa, stejně tak další formy podpory, ať už půjde o asistenta pedagoga nebo například o nabídku zúčastnit se dotačních programů, které by směřovaly k˙tomu, že si škola bude moci zaplatit třeba doučování a předškolní přípravu dětí.
Moderátor
A nemáte pocit, že někde jinde, v˙nějakém jiném regionu se schyluje k˙nějakému podobnému problému, nebo je to jenom problém Valašského Meziříčí.
Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství:
V˙žádném případě to není problém jenom Valašského Meziříčí. I v˙řadě dalších jiných měst se setkáváme s˙tím, že vzdělávání dětí sociálně znevýhodněných je potřeba tedy systémově lépe ošetřit a že skutečně v˙blízkosti lokalit, kde žije velká část romské komunity, dochází k˙určitým segregačním tendencím ve školách. Ale tedy pouze z˙toho, že v˙blízkosti školy žije větší část romské komunity a ta daná škola je spádová pro ty konkrétní rodiny.