Nové maturity se opět blíží, takže je třeba proti nim zahájit další křižácké tažení. Jaké použít argumenty? No přece ty osvědčené. Maturity nejsou připravené, chybí informace. Co na tom, že to není pravda? Vždyť to nikdo nebude ověřovat! Hlavně že máme kontroverzní téma. A kontroverzní téma to opravdu je.
Pracuji jako ředitel plzeňské střední školy od roku 1990 a po celou dobu sleduji, jak střední školy chtějí od svých žáků méně a méně. Je to logické. Všichni přece potřebujeme peníze, a ty nám přinesou přijatí žáci. Necháme je tady čtyři roky v klidu posedět, pak jim dáme jakýsi papír, stát to všechno zaplatí a je pohoda. Tak uvažují ti, kterým nejde o vzdělání. A je to pohodlné i pro učitele. Nemohou přece po žácích nic chtít. Ti by odešli jinam a škola by přišla o peníze. Kdo za to může? No přece "systém"!
Teď je šance tento systém změnit. Jsem si jist, že na plzeňských školách máme spoustu skvělých žáků, se kterými pracuje mnoho schopných učitelů. Chopme se šance ukázat, že tomu tak skutečně je. Že nepatříme k těm hloupým a líným, kteří se (logicky) nové maturity bojí. Maturity jsou připraveny, je k dispozici veškerá potřebná legislativa. Existuje reálný a splnitelný časový harmonogram. To vše je možné bez problémů najít na www.cermat.cz, nebo www.novamaturita.cz.
Informací je dost, stačí si je přečíst. Ale ono je mnohem jednodušší obecně (a pokud možno anonymně) vykřikovat na internetu, než si sednout a začít seriózně pracovat. Část z nás si již maturity vyzkoušela na jaře, všichni ostatní si je vyzkoušíme při nejbližší maturitní generálce. Ti dobří se opravdu nemají čeho bát. A ti méně dobří? Možná budou muset trochu "máknout", ale to k maturitě odjakživa patřilo. Bez toho to nejde.
Nová maturita je šancí pro ty, kteří se nestydí za výsledky své práce, kteří se nebojí porovnání s ostatními, a já věřím, že nás je mnoho. Na naší škole jsme zkoušeli nové maturity na jaře a já jsem byl velmi příjemně překvapen reakcemi žáků.
Nejen, že nikdo účast neodmítl, ale nikdo nechtěl ani dělat testy v nižší úrovni. Přesto, že se jednalo o práci navíc, v době vrcholící přípravy k "normální" maturitě, všichni to vzali jako vhodnou možnost ověřit si, jak na tom jsou. Podobné byly i reakce učitelů. Všichni shodně konstatovali vynikající kvalitu testů a především dobrou metodiku celého průběhu zkoušení a jeho kvalitu. Řada z nich mi řekla, že se po této zkušenosti nových maturit vůbec nebojí a budou z nich čerpat řadu podnětů pro svou další práci. Příprava maturit nebyla laciná a je dobře, že konečně můžeme výsledky využít.
Nestrašme žáky novou maturitou a nehledejme problémy tam, kde nejsou. Všichni určitě známe heslo: "Kdo umí, ten umí, kdo neumí, ten učí." Tento pokřivený pohled veřejnosti na nás, pracovníky školství, svým odmítáním nových maturit jen posilujeme.
Našemu školství chybí jasně definovaná úroveň výstupů Většina zásadních problémů našeho školství plyne z toho, že mu mnoho let chybí zpětná vazba - jasně definovaná a kontrolovaná úroveň výstupů, jak na základní, tak na střední škole. Nová maturita zajisté není všelékem, ale je důležitým krokem, bez něhož není náprava možná. Již včera bylo pozdě. V dlouhodobém výhledu se bez ní neobejdeme a veškeré odklady povedou pouze k dalšímu zhoršování již tak velmi špatné situace.
Jsem si jist, že většina středních škol novou maturitu bez problémů zvládne. Stále tvrdíme, že české školství má dlouholetou tradici a vysokou úroveň. Teď je výborná příležitost to dokázat.