Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních staví na několika pilířích, jako je podpora aktivních forem dopravy do školy či ze školy, koncept aktivních přestávek, zařazování pohybových aktivit do běžných hodin, proměna forem, obsahu a pojetí tělesné výchovy nebo podpora pohybových aktivit v zájmovém vzdělávání. Celý dokument je prezentován pod názvem Mládež v pohybu a ve zdraví.
„Jde o soubor konkrétních aktivit a opatření, která mají značný potenciál významně zvýšit pohybovou aktivitu dětí, žáků a studentů, a tím podpořit jak jejich fyzické zdraví, kondici a zdatnost, tak i zdraví duševní a pozitivně stimulovat kognitivní funkce,“ říká státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys a připomíná, že právě problematika podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů patří mezi nejdůležitější priority resortu. „Vedle strategie pak průběžně připravujeme také konkrétní formy jejího naplňování, aby dobré záměry nezůstaly jenom na papíře a aby se maximálně propsaly do praxe jednotlivých škol,“ doplňuje státní tajemník Andrys.
Z národní koncepce podpory pohybu tedy vychází koncept Aktivní školy, který připravila Česká školní inspekce a který představuje konkrétní didaktickou inspiraci pro realizaci pohybových aktivit s tím, že tyto aktivity je možné realizovat prakticky ihned a bez potřeby dalších zdrojů. „Toto metodické doporučení, které bylo původně zpracováno pro základní a střední školy, jsme nyní doplnili také o aktivity orientované na předškolní vzdělávání, a máme tedy k dispozici ucelenou sadu konkrétních námětů a inspirací využitelnou v rámci celého počátečního vzdělávání,“ doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Vedle metodického doporučení Aktivní škola pak Česká školní inspekce vytvořila sadu nástrojů pro autoevaluaci, podrobnou mapu aktivit školy zohledňující i aktivity v oblasti podpory pohybu, příklady inspirativní praxe a také aplikaci InspIS FITPA, v níž mohou školy pohybové aktivity sledovat a vyhodnocovat tělesnou zdatnost dětí a žáků. „Vše je přehledně k dispozici na jednom místě, kterým je metodický portál Kvalitní škola,“ uzavírá ústřední školní inspektor Zatloukal.
K dispozici je už v tuto chvíli také konkrétní finanční podpora pro rozvoj pohybových aktivit, a to prostřednictvím tzv. šablon z Operačního programu Jan Amos Komenský. „Společně s Českou školní inspekcí jsme vytipovali několik klíčových oblastí, ve kterých školy potřebují podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon. Problematika pohybových aktivit je mezi nimi,“ vysvětluje státní tajemník Andrys a dodává, že pro inspiraci škol je připraven samostatný metodický dokument s názvem Klíče k rozvoji školy.
Koncept Aktivní školy, reflektující ministerstvem vydaný a vládou schválený národní plán podpory pohybu dětí a žáků, již úspěšně implementuje Jihomoravský kraj, který pro tyto aktivity poskytl také finanční podporu a současně zkoordinoval řadu relevantních aktérů v území. „Vidíme v tom velký smysl, koncept Aktivní školy i ministerská strategie podpory pohybu jsou perfektně promyšlené a připravené a jejich širší implementace výrazně pomůže řešit zásadní problémy, které s sebou nedostatečná pohybová aktivita velkého množství mladých lidí nese,“ konstatuje děkan Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně Jan Cacek, jehož škola je do aktivit v rámci Jihomoravského kraje významně zapojena.
Aktivity ministerstva i České školní inspekce v oblasti podpory pohybu dětí a mladých lidí oceňuje a podporuje řada dalších subjektů a institucí. „Nebývá moc zvykem chválit státní orgány, ale to, co ministerstvo a školní inspekce v současnosti dělají pro podporu pohybu u dětí, je unikátní a skvěle to zapadá do aktivit mnoha dalších organizací. Plně to podporujeme a jsme připraveni široce spolupracovat,“ uvedla na tiskové konferenci viceprezidentka Hospodářské komory ČR Jana Havrdová, která je současně předsedkyní nadačního fondu Aktivní Česko.