V současné době je ověřování studentského statusu značně neefektivní. Některé univerzity používají odlišné systémy pro vydávání potvrzení, což studentům komplikuje situaci při předkládání těchto dokumentů různým institucím, jako jsou finanční úřady nebo dopravní společnosti. Tento proces je nejen časově náročný, ale také zatěžuje administrativu a často vyžaduje opakované vydávání a doručování dokumentů. Digitální potvrzení o studiu tento problém zcela odstraní a výrazně zjednoduší život jak studentům, tak institucím.
Nový systém tak umožní státním úřadům i soukromým subjektům přístup k aktuálním údajům. Údaje o studentském statusu budou dostupné prostřednictvím centralizovaného informačního systému, do kterého budou zapojeny vysoké školy i relevantní úřady. Údaje o studentovi budou po jeho souhlasu sdíleny s příslušnými institucemi, čímž odpadne nutnost vydávání papírových potvrzení pro účely daňových přiznání či čerpání studentských výhod. Systém tak zajistí nejen zjednodušení komunikace mezi státem a studenty, ale také zaručí přesnost a aktuálnost poskytovaných údajů.
Projekt digitálního potvrzení o studiu je aktuálně ve fázi vypsané veřejné zakázky, kterou MŠMT zahájilo 4. října 2024. Společnosti se zájmem o spolupráci na vývoji a provozu systému se mohou přihlásit do výběrového řízení do 29. října 2024.
Digitální potvrzení o studiu ulehčí situaci více než 250 000 studentům z českých vysokých škol a nepřímý dopad může mít až na 500 000 osob, včetně rodičů a dalších institucí, které potvrzení o studiu vyžadují. Zjednodušení se může týkat - dle zapojení soukromoprávních subjektů - nejen studentských slev na dopravu či kulturní akce, ale také například správy bankovních účtů či dalších výhod spojených se studentským statusem.
Pro vysoké školy zapojení do systému nebude povinné, avšak v Brně a Plzni podobný systém již používají. V Brně systém Brno ID umožňuje snadno a rychle ověřit status online, čímž odpadá nutnost nosit papírová potvrzení do dopravních podniků a dalších institucí. Západočeská univerzita rovněž zavedla digitální potvrzení, které studentům usnadňuje uplatnění slev na městskou hromadnou dopravu. "Elektronická potvrzení o studiu, která si mohou studující kdykoliv stáhnout z informačního systému, jsme na Masarykově univerzitě spustili už v lednu 2020. Potvrzení jsou opatřena elektronickým podpisem, pečetí a QR kódem. Splňují evropské nařízení o elektronických transakcích a lze je použít v elektronické i tištěné podobě. K dispozici jsou i další možnosti potvrzení, např. potvrzení o délce předchozího studia nebo potvrzení o přerušení studia; samozřejmostí je vždy i anglická varianta. Tato inovace snížila administrativní zátěž, což bylo zvláště přínosné během pandemie covid-19. Elektronická potvrzení o studiu jsou na Masarykově univerzitě již běžnou rutinou a jedním z mnoha střípků pokročilé elektronizace studijních agend,” uvedl prorektor pro vzdělávání a kvalitu Masarykovy univerzity Michal Bulant.
Tyto úspěšné příklady dobré praxe dokazují, že digitalizace potvrzení o studiu nejen šetří čas, ale také zvyšuje pohodlí studentů a zjednodušuje administrativu na vysokých školách, a jejich úspěšný příklad slouží jako inspirace pro celostátní implementaci. Navíc výhodou celostátního systému bude i to, že studenti si nebudou muset nic stahovat, úřady a spolupracující firmy budou mít ke statusu studenta samy přístup.
Kontakt pro média:
Vedoucí tiskového oddělení Kabinetu digitalizace ÚV
Martin
Charvát
martin.charvat@vladagovcz
tel.: +420 602 665 578
Ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT
Mgr. Tereza Fojtová
Tereza.Fojtova@msmtgovcz
tel.: +420 234 811 899