Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek v úvodu konference zdůraznil význam naplňování cílů Strategie 2030+ a v této souvislosti uvedl: „Za aktuálně nejdůležitější a nejbližší úkol z pohledu vzdělávání a ministerstva školství považuji přijetí revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Předpokládáme jeho schválení do konce tohoto roku. Poté už chceme rozběhnout fázi pokusného ověřování, která je u takto důležitého dokumentu nezbytná a musí přinést zpětnou vazbu pro možné korekce.“ Za další klíčové agendy, kterými se bude MŠMT v následujícím roce zabývat, pak označil úpravu modelu financování regionálního školství a dokončení inovace oborové soustavy.
Letošní konference nabídla čtyři tematické bloky: Strategie 2030+ v datech, Vzdělávání pro všechny, Aktivní a pohodová škola a Jak učit moderně.
V rámci prvního bloku Strategie 2030+ v datech panelisté z MŠMT představili tzv. monitorovací rámec vzdělávací soustavy, který slouží jako základní nástroj pro zpětnou vazbu k plnění strategických cílů a implementaci opatření. Vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen účastníky konference seznámil s přípravou registru žáků a registru pedagogů.
Přetrvávající nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání v Česku předurčily téma druhého bloku. Vzdělávání pro všechny bylo věnované inkluzi, práci s heterogenními kolektivy a podpoře škol a pedagogů. Jako zásadní se ukazuje potřeba systémového nastavení podpůrných pedagogických pozic v základních školách, zejména školního psychologa a speciálního pedagoga. Na splnění těchto požadavků již MŠMT pracuje, stejně jako na zakotvení možnosti indexace financování škol s náročnějšími podmínkami pro vzdělávání. Více informací zde.
Třetí blok Aktivní a pohodová škola otevřel témata jako well-being žáků, pohybové aktivity a jejich vliv na duševní zdraví a obecně angažovaný přístup k životu. MŠMT už přijalo Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních pro období 2024-2028 a chystá i jeho implementační část. Další aktivity nastínili státní tajemník Ondřej Andrys a zmocněnec MŠMT pro well-being Ferdinand Hrdlička. Tématem se také zabývá Česká školní inspekce, která vydala metodické doporučení na podporu pohybových aktivit dětí a žáků Aktivní škola. Další zjištění ČŠI prezentovala z analyticko-metodického materiálu Školy, do kterých se žáci těší.
Tématem posledního bloku s názvem Jak učit moderně byla revize rámcových vzdělávacích programů pro základní a předškolní vzdělávání. K tématu se vyjádřili také zástupci mladé generace, kteří v rámci diskuze hovořili o tom, jaké učivo v současné škole považují oni sami za důležité. Volání po změnách ve vzdělávání tlumočili studenti ze společnosti Based. Argumentovali výsledky vlastního šetření i daty z výzkumu mládežnické organizace Nekrachni a agentury STEM s názvem Jak se učíme my.
Konference Strategie 2030+ probíhala ONLINE na YouTube MŠMT, kde ji můžete zhlédnout také ze záznamu (od 18. prosince 2024).