V úvodu jednání byly ministry přijaty Závěry Rady o podpoře well-beingu v digitálním vzdělávání. Ty se zaměřují na otázky podpory digitálních dovedností žáků a učitelů, vhodné nastavení využívání digitálních nástrojů pří výuce nebo podporu duševního zdraví. Cílem závěrů je zdůraznit potřebu rozvoje digitalizace nad rámec zajištění infrastruktury a dovedností, na které se členské státy a instituce EU soustředili od pandemie covid-19.
Následně bylo přijato Doporučení Rady k iniciativě Cesty ke školnímu úspěchu, které představuje klíčový dokument Evropského prostoru vzdělávání. Jeho cílem je posílení vzdělávacích výsledků v oblasti základních dovedností a snížení počtu žáků, kteří předčasně ukončují školní docházku. „Úspěch“ ve školním prostředí je spojován s důrazem na motivaci, osobní a sociálně-emocionální rozvoj a well-being žáků.
V politické rozpravě ministři členských států EU diskutovali o Evropském prostoru vzdělávání, vznikajícím prostoru posílené spolupráce ve vzdělávání v rámci EU. Diskutovány byly možnosti posílení jeho odolnosti a nástroje pro rychlejší a efektivnější zvládání neočekávaných vlivů. Tím je třeba aktuální ruská agrese na Ukrajině, která vyhnala do EU milióny uprchlíků, z nichž téměř polovinu tvoří děti školního věku.
Ministři členských států EU diskutovali o Evropském prostoru vzdělávání a dalších tématech.
Diskuzi zahájil formou videonahrávky ukrajinský ministr vzdělávání a vědy Serhiy Shkarlet, který poděkoval ministrům za zásadní spolupráci a podporu. Popsal aktuální stav na Ukrajině, kde je kvůli ruskému barbarismu o hladu a bez tepla mnoho ukrajinských žáků a dětí. Krátce také zdůraznil, že Ukrajina podporuje dočasné začlenění ukrajinských dětí do vzdělávacích systémů zemí EU a opětovně poděkoval za hledání způsobů podpory vzdělávání ukrajinských dětí.
Ministr školství Balaš před zahájením jednání Rady EU pro vzdělávání.
„Jsme upřímně vděčni všem zemím EU za neústupnou podporu Ukrajiny, a také za všechny opatření přijatá na pomoc dočasně vysídleným dětem, studentům, učitelům a vědeckým pracovníkům. Stejně tak jako všem ostatním občanům Ukrajiny, kteří museli uprchnout do zahraničí kvůli kruté invazi Ruské federace na území Ukrajiny. Velmi si vážím otevřenosti, spolupráce a podpory zemí EU. Chtěl bych zdůraznit důležitost podpory EU ve výši 100 milionů EURO na obnovení škol na Ukrajině, které byly zničené v důsledku a cílením na nevojenské cíle ruské vojenské agrese. V současné době bylo bombardováním a ostřelováním zasaženo 2 767 vzdělávacích institucí. 337 z nich je zcela zničeno,“ sdělil svým protějškům ukrajinský ministr.
Přítomní ministři vyjádřili solidaritu s Ukrajinou a přislíbili další úsilí na podporu žáků a studentů prchajících z Ukrajiny ze strany členských států a Evropské komise. Následná neformální obědová diskuse byla věnována tématu podpory ukrajinského vzdělávacího systému v době jeho obnovy.
„Velmi si Vážím trvalé spolupráce s našimi kolegy na Ukrajině. Jen díky ní a pravidelné komunikaci můžeme být schopni reagovat na stále se měnící situaci tak, abychom poskytli co nejlepší vzdělání jak dětem v zemích EU, tak nově příchozím dětem z Ukrajiny. Věřím, že situace se brzy změní a dnes diskutovaná východiska pro obnovu ukrajinského vzdělávacího systému a další spolupráci se zeměmi EU budeme moci proměnit ve skutečnost,“ uvedl ministr Balaš.
Tsková zpráva na webu Úřadu vlády v ČJ: https://czech-presidency.consilium.europa.eu/cs/aktuality/ministri-eu-resili-schopnost-vzdelavacich-systemu-reagovat-na-krizove-situace/, v AJ: https://czech-presidency.consilium.europa.eu/en/news/eu-ministers-address-the-ability-of-education-systems-to-respond-to-crisis-situations/ a ve FJ: https://czech-presidency.consilium.europa.eu/fr/actualites/les-ministres-de-l-ue-ont-debattu-de-la-capacite-des-systemes-educatifs-a-reagir-aux-situations-de-crise/
Foto zdroj: European Council