Česká republika je s Řeckem a Walesem jednou ze tří evropských zemí, kde celostátní testování znalostí a dovedností žákyň a žáků základních škol chybí. A to přesto, že se o nutnosti tohoto testování u nás hovoří už od roku 1990. Zavedení standardů do vzdělání na základních školách iniciovaly alarmující výsledky výzkumů TIMSS 2007 a PISA 2009. Nelichotivou situaci ohledně vzdělaností českých žákyň a žáků se rozhodl řešit ministr Josef Dobeš: "Jsme téměř jedinou zemí, která nemá systém srovnávání kvality vzdělávání. Problémem je také veliká volnost školních vzdělávacích programů. To už ani nelze mluvit o liberalizaci, spíše o individualizaci a vůbec žádném srovnávání," upozorňuje na neduhy stávajícího systému ministr.
Standardy jsou vytvořeny zatím pro předměty český jazyk, anglický jazyk a matematika, a to v základní verzi, aby podle nich mohli být testováni všichni žáci a žákyně. "Kloním se k názoru svého poradce Václava Klause mladšího, že standard je odvozen od minima a nemůže být na střední ani vyšší úrovni," prohlásil ministr, který zvažuje rozšířit standardy i o další cizí jazyky - němčinu a francouzštinu - a dát tak při testování možnost volby.
Zaznívají hlasy, které se obávají vzniku žebříčků škol a z toho vyplývajícího elitářství a kastování dětí. Ministr školství však toto odmítá: "O žádné žebříčky nepůjde, minimálně ze začátku ne. Výsledky testování budou striktně interní informací pro školy, žáky a jejich rodiče. O žebříčcích nemůže být v dohledné době ani řeč, naopak na základě těchto výsledků budeme moci slabším žákyním, žákům či školám pomoci dotáhnout je do daného standardu."
Kateřina Savičová
ředitelka
Odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
tel. 234 812 120
mob. 777 723 913
e-mail: katerina.savicova@msmtcz