V Praze 20. ledna 2011 - Při prohlídce školy si Josef Dobeš prohlédl učebny, zavítal do několika tříd, kde zrovna probíhala výuka, navštívil studentský klub i moderní audiovizuální studio.
Otázku státních maturit otevřel zástupce ředitele Zbyšek Nechanický, který vyjádřil obavu, aby se v příštích letech nepřidávaly do maturit zkoušky z dalších předmětů, než jaké budou letos. „Tuhle podobu maturity jsem na dva roky zmrazil, další předměty se přidávat nebudou,“ ujistil ministr a dodal, že za čtyři roky, až skončí smlouvy, které uzavřeli jeho předchůdci, by rád výrazně zjednodušil i samotný průběh maturit.
Jak se na všechno dívají samotní letošní maturanti? „Byl jsem nejdřív odpůrce státní maturity, ale teď se mi líbí ten princip, že se tak mezi sebou srovnají střední školy,“ řekl Miloslav Melichárek ze 4. ročníku školy. „Je to tak, většině žáků nevadí samotná maturita, ale to, jak je udělaná,“ potvrdil ředitel Sáblík.
Jako na každé škole i zde ministra nejvíc zajímala beseda se žáky. Hodinový maraton otázek a odpovědí začal dotazem, zda by nebylo lepší žáky připravovat na státní maturitu postupně od prvního ročníku a ne do toho hodit letošní čtvrťáky “rovnou po hlavě“. „Ideální by samozřejmě bylo, kdyby tu tato maturita fungovala už deset let, a vy jste byli v zaběhnutém systému. Připouštím, že tu je pro vás jako pro předskokany problém. Na druhou stranu, už v roce 2007 na školu přišly požadavky, co bude ke státní maturitě třeba a bylo jasné, že hodina H jednou přijde,“ vysvětlil ministr.
Jiný dotaz směřoval k samotnému průběhu zkoušek: „Proč se musí před každou částí maturity číst pořád dokola ty samé pokyny? Vypadá to divně…“ „Souhlasím s vámi, já jsem objížděl různé školy a připadalo mi to někdy jako divadlo. Tyto některé věci se odbourávají vyhláškou. Formality se zjednoduší, navíc budete moct pít, jít na záchod, bude to všechno normálnější.“
Jedna z žákyň si postěžovala, že z maturitní generálky dostala jen procentuální výsledek úspěšnosti, ale nikde se nedověděla, kde konkrétně udělala chyby. „To je dobrá připomínka. Srovnávací zkoušky, které teď chystáme pro 5. a 9. ročník s tím počítají. Přiznám se, že v některých případech logice Cermatu (centra pro přípravu maturit) nerozumím. Zeptám se na to. Zpětná vazba je pro vás samozřejmě důležitá.“
Josef Dobeš reagoval i na otázku, jak se vyhnout chybám, které Cermat udělal při generálce, kdy špatně vyhodnotil 12 tisíc testů. „Chyb udělal Cermat strašně moc. Jen díky práci ředitelů a učitelů mohla ta generálka maturit vůbec proběhnout. Pracovali na 120 procent, za což jsem jim moc děkuji. Na nás je teď, abychom do maturit s Cermatem ty zásadní chyby vychytali a odstranili.“
V čem vidí Josef Dobeš výhody pro absolventy státních maturit? „Především v tom, že se budete moc uplatnit a uspět v evropském konkurenčním prostředí,“ uvedl.
Na závěr ministr připomněl, že od 1. března dostanou školy cvičné maturitní testy, které si pak žáci budou moci zdarma stáhnout od 22. března na webu Cermatu www.novamaturita.cz .
Fotografie z akce:
Mgr. Patrik Kubas
odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: Patrik.Kubas@msmtcz
tlf: 234 812 121