Společné neboli inkluzivní vzdělávání je jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
„Jednotlivá vedení ministerstva vypracovala od roku 2009 řadu analýz a podkladů pro novelizaci
školského zákona, která nastavila podpůrná opatření a zajistila jejich financování podle skutečných potřeb dětí, žáků
a studentů. Analýza
společného vzdělávání, kterou jsme zveřejnili nedávno a která shrnula první rok implementace společného
vzdělávání po zavedení opatření vyplývajících z novely školského zákona, přinesla první relevantní data
odhalující, které děti na podporu dosáhnou, v jaké formě a výši, jaké nejčastější vzdělávací
potřeby mají. Analýza také odhaluje a právě to byl cíl, s nimž se data sbírala, hluchá místa, duplicity
financování apod. Pomůže tedy v konečném důsledku inkluzi lépe uchopit a koordinovat, “ uvedl na
semináři ministr školství Stanislav Štech a pokračoval:
„Na základě těchto dat tak může ministerstvo školství připravit další opatření pro zkvalitnění
společného vzdělávání v České republice,“ dodal. Ministr dále představil ve své
prezentaci „Inclusion in Education – the Czech case“ téma inkluze
v historickém kontextu až po současnost, včetně překážek, rizik a pozitivních přínosů jejího ukotvení ve
vzdělávacím systému.
Seminář spolupořádá Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, které je dlouholetým členem
mezinárodní organizace ECNAIS (European Council of National Associations of Independent Schools). Tato
mezinárodní organizace pořádá každoročně konferenci a seminář pro experty z oblasti školství na aktuální témata.
Cílem těchto akcí je sdílet zkušenosti z jednotlivých členských zemí ECNAIS. Na semináři dále zazněly informace o
podmínkách a organizaci vzdělávání žáků se speciálním vzdělávacími potřebami v jednotlivých evropských zemích,
prezentovány byly příklady dobré praxe z Finska, Nizozemska, Řecka, Portugalska, Švédska, Norska a
dalších zemí. Součástí semináře bylo také diskusní setkání k finské kurikulární reformě, kde ve středu
22. listopadu v prostorách MŠMT představilo čtyřicet ředitelů finských soukromých základních a středních škol
probíhající kutikulární reformu ve Finsku.
Prezentace ministra školství Stanislava Štecha „Inclusion in Education –
the Czech case“:
Stanislav Štech Inclusion in Education the Czech case.ppt, soubor typu ppt, (583,5 kB)