Mezi opatření patří implementace podpůrných pedagogických pozic jako je školní psycholog nebo školní speciální pedagog v základních školách běžného vzdělávacího proudu, jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky či zavedení monitoringu šikany ve školách. V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, na rozdíl od úrazů. Šikana dosud není v právním řádu definována, MŠMT připraví návrh jejího monitoringu a posoudí nezbytnost právní úpravy šikany. V tuto chvíli připravilo MŠMT návrh pracovní skupiny, která se sejde poprvé v nejbližších týdnech.
„Duševní zdraví dětí a mladých lidí je téma, o kterém již dnes hovoří nejen odborníci mezi sebou, ale vnímá je, bohužel, palčivě celá společnost. Naším cílem je proto provést v tomto školním roce zcela konkrétní kroky, které jsou v možnostech našeho ministerstva a které budou představovat pozitivní změnu“ sdělil na dnešním kulatém stolu k duševnímu zdraví náměstek ministra školství Jiří Nantl.
Do roku 2027 dojde k posílení institutu třídnických hodin či k zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném RVP ZV.
V současnosti probíhá revize standardu specializačního studia pro školní metodiky prevence. Ustanovena je také pracovní skupina, přičemž bylo provedeno šetření mezi poskytovateli studia. Z jeho výsledků vyplývá nutnost posílení standardu o dětské duševní zdraví, školní wellbeing a krizové intervence.
Současně s revizí standardu bude probíhat i zpracování modelového minimálního preventivního programu školy a školního řádu, který bude vycházet z ověřených přístupů k řešení náročného chování žáků a podporou duševního zdraví. Tím bude zajištěn soulad mezi těmito aktivitami. Modelový školní preventivní program a školní řád bude vytvořen do prosince 2025.
Mezi chystaná opatření patří také vytvoření krizových intervenčních týmů u vybraných středisek výchovné péče. Ty budou schopny do 36 hodin dorazit do školy zasažené krizovou situací a poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provést školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky. Při střediscích výchovné péče budou zřízeny i multidisciplinární týmy dětského duševního zdraví ve všech krajích České republiky s cílem podpory škol při práci s dětmi a žáky s odlišnými projevy chování. Současně probíhá diskuze o nutných úpravách legislativních předpisů k začlenění středisek výchovné péče do systému školských poradenských zařízení a příprava finanční podpory v rámci OP JAK na vzdělávání pracovníků těchto zařízení.
V nejbližších měsících jsou naplánovány kroky i u dalších opatření, jako je úprava metodických doporučení k primární prevenci, nebo zakotvení pravidelných setkání pro pedagogické sbory a školní poradenská pracoviště.
Více ZDE