Ministr Josef Dobeš prosadil státní maturity. Další nezbytné kroky, které povedou ke zlepšení vzdělávací soustavy České republiky, je zjišťování kvality vzdělávání v 5. a 9. třídách a změna modelu financování regionálního školství. „Je třeba odstranit nasávací efekt, kdy ředitel školy přijme co největší počet žáků, protože dostává peníze na hlavu, „vysvětluje ministr. Bude nutné se zaměřit na kvalitu vzdělávání a odstranit propad výsledků českých žáků v mezinárodních výzkumech PISA a TIMSS.
„Za dvacet dva let školské odbory naprosto zlenivěly a vzdálily se řadovým učitelům. Doporučil bych jim, aby se méně věnovaly výzvám a proklamacím a více jednotlivým případům učitelů, kteří potřebují pomoci,“ říká Josef Dobeš. „Kdykoliv se vyskytne problém, jako například propouštění učitelů na prázdniny, řeší jej ministr. Nezaznamenal jsem, že by jediný odborář protestoval a zastal se propouštěných. Tuto asociálnost a necitlivost se školské odbory snaží nahradit vyvoláváním nespokojenosti. Pracovníci ve školství by jistě více přivítali, kdyby odboráři místo psaní prohlášení, televizních vystoupení a organizování demonstrací začali konečně pracovat a starat se o jednotlivé křivdy,“ uvádí ministr.
„Vrcholem jsou protesty proti přidávání učitelům do nárokové, tedy tarifní složky platu. V roce 2011 dostali přidáno povinně - do „nároků“ mladí učitelé. Nyní vláda splnila svůj další slib – přidat na platy učitelů 4 mld. korun,“ říká ministr Josef Dobeš, který rovněž prosazuje, aby to bylo opět do tarifní složky platu. Zároveň dává odpovědnost řediteli, že může v ojedinělých případech zrušit věkový automat. “Odboráři, místo toho, aby tyto kroky uvítali, tak nám je vytýkají,“ nechápe postoj školských odborů ministr.
Kateřina SavičováŘeditelka Odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
tel.: 777 723 913
e-mail: katerina.savicova@msmt
