„Kvalitní školní poradenství je základním předpokladem pro rovné šance všech dětí na vzdělávání a pro jejich celkovou pohodu ve škole. Novela školského zákona proto mimo jiné zakotvuje spádovost pedagogicko-psychologických poraden vůči školám a vytváří podmínky pro efektivní metodické vedení školních poradenských pracovníků,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl.
Novela školského zákona, která nabyla účinnosti v letošním roce, se zaměřuje na systémové nastavení podpůrných pedagogických pozic – školních psychologů, speciálních pedagogů a sociálních pedagogů – přímo v základních školách. Tito odborníci umožňují včasnou diagnostiku vzdělávacích potřeb žáků a nastavování odpovídajících podpůrných opatření.
„Na začátku bude důležité zmapovat potřeby škol a podmínky poraden, aby bylo možné nastavit funkční systém podpory školního poradenství. Neméně důležité bude i ověření vhodných forem a obsahu metodické podpory. To vše budeme společně diskutovat a ověřovat v praxi, aby novela naplnila očekávání a přinesla školám to, co skutečně potřebují,“ doplnila předsedkyně SOFA Lenka Felcmanová.
Podle memoranda budou všechny zúčastněné strany – MŠMT, NPI, SOFA i odborné asociace – spolupracovat na tvorbě metodických doporučení, která pomohou sjednotit praxi poradenské podpory.
„Poradny jsou pro nás významným partnerem. Asociace ředitelů základních škol vítá memorandum jako krok k posílení spolupráce při vytváření jednotného systému školního poradenství. Je nutné zajistit, aby metodická podpora nevznikala izolovaně, ale v přímé součinnosti škol a poraden v jednotlivých regionech. Asociace je připravena poskytnout zkušenosti z praxe, aby se změny promítly do skutečně funkční podpory žáků,“ dodal prezident AŘZŠ Luboš Zajíc.
Memorandum se uzavírá na dobu neurčitou a předpokládá průběžnou spolupráci všech partnerů při naplňování společně stanovených cílů.
"Oceňujeme, že memorandum staví na principech spolupráce a sdílení odborných znalostí. Jsme přesvědčeni, že jeho realizace přispěje k hlubšímu propojení škol a školských poradenských zařízení, podpoří efektivní výměnu zkušeností a povede ke zvýšení kvality i smysluplnosti služeb poskytovaných dětem, žákům a jejich rodinám – jak ve školách, tak v poradenských zařízeních," doplnila předsedkyně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden Jana Hlavová.
