Aleš Klíma se k práci učitele v lesní třídě běžné mateřské školy dostal více méně náhodou, práce jej nyní naplňuje a těší. Myslí si také, že muži by měli být mezi učiteli malých dětí zastoupeni častěji.
1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?
U mě to byla spíše souhra okolností než jasná vize. Přistoupil jsem na nabídku záskoku a zároveň zkoušky práce v lesní třídě MŠ da Vinci, práce mne zaujala a zůstal jsem zde.
2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?
Baví mně koncept vzdělávání v přírodním prostředí. Ctím názor, že pobyt venku je pro předškolní děti extrémně důležitý. Baví mne chodit s dětmi venku a objevovat s nimi znovu přírodu a přírodní zákonitosti. Baví mne, že se můžu realizovat při práci se dřevem, ať v rámci zázemí - domečku lesní třídy, dřevěných prvků na zahradě nebo projektů s dětmi. Baví mne spolupráce v našem školkovém týmu, ale i napříč školou. Práce v MŠ je náročná na psychiku, učitel/průvodce by měl být odolný, empatický, trpělivý, bdělý a v plné pozornosti dlouhé časové úseky v kuse.
Aleše na jeho práci baví koncept vzdělávání v přírodě, s dětmi objevují její zákonitosti a krásu.
3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?
Podle mne málo lákavé finanční hodnocení ve státních školách a obecně i status učitele.
4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?
Nemyslím si, leckoho by možná napadlo "přirozená autorita muže" u menších dětí, ale záleží podle mne na konkrétních případech a osobnosti. Rozdíl v mém přístupu od přístupu kolegyň bych asi popsal jako rozdíl přístupů k výchově dětí otce a matky, o něco méně pečující a více osamostatňující, ve smyslu "Ukážu ti, jak to zvládneš".
Mužské vzory by mohly být dětem na očích při jejich vývoji vidět více.
5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?
Ano, myslím že mužské i ženské vzory, spolupráce a příkladná komunikace ženy a muže by mohly být dětem více na očích při jejich vývoji. Pomoci by mohla osvěta, debaty na školách o důležitosti genderové rovnováhy ve vzdělávání. Finanční ohodnocení, benefity, které by zaujaly. Cílit na muže při nabídce práce v ZŠ a MŠ.
Foto: Archiv Školy da Vinci
Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost