ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Zahraniční studium
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: František Pažourek

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách:...

Muži v mateřských a základních školách: František Pažourek

9
Praha, 28. června 2025 - MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně ZŠ Kpt. Jaroše Třebíč František Pažourek.    

Třídní učitel 5. B třídy na ZŠ Kpt. Jaroše Třebíč František Pažourek původně o učitelství neuvažoval. Měl, podle vlastních slov, blízko k humanitním oborům, ale postupem času si uvědomil, že ho víc naplňuje práce s lidmi – a zejména s dětmi. Rozhodl se proto zamířit do školství.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Směřoval jste k práci s dětmi ve školství odjakživa?

Od dětství jsem byl aktivní ve Skautu a později jsem se podílel na organizaci příměstských táborů "Na Hvězdě" v Třebíči. Když se na to dnes podívám zpětně, byla tahle cesta asi přirozená. Rozhodnutí jít do školství přišlo až později, ale o to vědomější bylo. Jsem rád, že jsem se k tomu odhodlal. 
Učitelství pro mě není jen povolání – je to životní cesta, která mě naplňuje. K tomu jsem si doplnil i vzdělání ve speciální pedagogice, což mi zásadně pomohlo pochopit různé potřeby žáků a upravit podle toho svůj přístup.

8

František se kromě učení věnuje i volnočasovým a sportovním aktivitám, se staršími žáky jezdí i na lyžařské kurzy.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mě, že každý den je jiný. Každé dítě je jedinečné a práce s nimi nikdy nesklouzne do rutiny. Největší radost mám, když vidím, že se děti něco nového naučily nebo když se díky společné práci posunuly v oblastech, které jim dříve dělaly potíže.
Nejnáročnější je určitě skloubit všechny role, které dnešní škola od učitele očekává – pedagoga, vychovatele, psychologa, technika i administrátora. A samozřejmě fakt, že pracujeme s lidmi – to je krásné, ale také velmi zodpovědné.
Mimo výuku se věnuji také lyžařským kurzům, kde jezdím se staršími žáky, a koordinuji Erasmus+ projekty na naší škole. Máme akreditaci, takže můžeme našim žákům i kolegům nabídnout cenné zkušenosti ze zahraničních výjezdů a setkávání s novými lidmi i školními systémy, to je aktuálně věc, která mě velmi baví, ale zároveň i velmi časově vytěžuje.

6

Společně s kolegy z třebíčské základní školy se snaží zapojovat žáky a žákyně do různých zajímavých projektů tak, aby je čas ve škole co nejvíce bavil.

3. Čím to podle vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Důvodů je víc. Stále přetrvává společenský stereotyp, že práce s malými dětmi je spíše „ženská“ záležitost. K tomu se přidává i nižší finanční ohodnocení, které může být pro muže – zvlášť pokud mají živit rodinu – odrazující. V neposlední řadě může roli hrát i fakt, že muži jsou na těchto pozicích často v menšině a mohou se v převážně ženských kolektivech cítit osamoceně.

7

František má největší radost, když vidí, že se děti něco nového naučily nebo když se díky společné práci posunuly v oblastech, které jim dříve dělaly potíže.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem oproti kolegyním?

Děti vnímají rozdíl, ale ne nutně v tom, co je „lepší“ nebo „horší“. Mužský učitel je pro ně často zpestřením a může působit jako jiný typ autority. Sám se snažím být důsledný, ale zároveň přirozený – nehraju si na „přísného chlapa“, ale jsem sám sebou.
Rozdíly mezi přístupy mužů a žen určitě existují, i když spíš v jemných nuancích. Kolegyně bývají pečlivější v organizaci, my muži častěji improvizujeme nebo jsme akčnější. Myslím si ale, že se tyto přístupy skvěle doplňují – a právě rozmanitost je pro školní prostředí velmi důležitá.

3

Muž může podle Františka přinést do výuky jiný pohled, energii a způsob komunikace, což děti obohacuje.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? Co by tomu mohlo pomoci?

Ano, určitě. Děti potřebují vidět vzory obou pohlaví – i ve škole. Muž může do výuky přinést jiný pohled, energii a způsob komunikace, což děti obohacuje.
Aby bylo mužů ve školství víc, musela by se změnit celospolečenská atmosféra – zvýšit prestiž profese, zlepšit platové podmínky a zároveň podporovat pozitivní obraz učitelství mezi muži. Pomohla by i cílená podpora škol samotných – například osvěta, mentoring nebo možnost rozvoje v oblastech, které muže lákají, jako je technika, sport nebo IT.

Foto: Archiv Františka Pažourka

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost
Další inspirativní příběhy mužů v mateřských a základních školách najdete ZDE

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací