Jones Truett působil jako učitel už v americké Louisianě, v České republice je od roku 2016. V současnosti učí angličtinu a science na prvním stupni PED Academy School. V posledních letech učí nejraději prvňáky, velmi ho baví, jak děti, které jazyk vůbec neovládají, začnou během roku komunikovat. Jones Truett je velký sportovec, aktivně hraje basketbal, rád také lyžuje.
1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?
Řekl bych, že jsem byl jako dítě spíše problematický žák, takový troublemaker:) Ve čtvrté třídě jsem ale dostal učitele, který měl se mnou trpělivost a dokonce ve mě probudil vášeň ke čtení. Ten pocit, že mě někdo v životě nasměroval, měl trpělivost, a probudil ve mně čtenářskou vášeň, je dodnes velmi silný, a proto jsem si nakonec vybral profesi, kde i já mohu svou vášeň ke čtení předávat dál.
Jonese práce učitele na základní škole baví, rád předává dětem například svou vášeň ke čtení.
2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?
Na učitelské profesi je nádherné, že máte příležitost pozitivně měnit život žáků a studentů. Učitelé mohou inspirovat a motivovat, pomáhají dětem objevit jejich silné stránky i překonávat obtížné situace, snaží se budovat jejich sebevědomí. Je to úžasné, ale zároveň náročné a zodpovědné.
Pro mě, jako učitele z USA, je zajímavé a obohacující, že mohu pracovat se žáky z různého prostředí a odlišných kultur. Snažím se vytvořit bezpečný a podpůrný prostor, kde se děti mohou vyjádřit, učit se jeden od druhého, rozvíjet smysl pro empatii a respekt k ostatním.
Výuka probíhá ve škole i formou her a zábavy.
3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?
Je to proto, že v minulosti bylo učení vnímáno spíše jako „ženská role“. Předpokládalo se, že ženy jsou pro tento
druh práce vhodnější. Tento postoj stále přetrvává. Ale já si myslím, že muži mají v učitelství menších dětí
svoje místo a jsou důležití.
Ve škole, kde Jones učí, je zastoupení mužů-učitelů vyšší, což se pozitivně odráží jak u dětí, tak v učitelském sboru.
4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?
Ano, vnímám, že děti berou jinak učitele a učitelky. Myslím, že my muži to máme u dětí jednodušší. A je to rozhodně i tím, že je nás méně. I když v naší škole je zastoupení mužů - učitelů na prvním stupni oproti jiným školám vysoké, což se pozitivně odráží i v naší školní učitelské komunitě.
5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?
Rozhodně ano, měli by být více zastoupeni. Pomohl by nestereotypní pohled na tuto profesi, která je stále vnímána jako více ženská.
Foto: Archiv J. Truetta
Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost