Karel Kristek je Západočech žijící v Praze, kde působí jako učitel v mateřské škole. Je otcem tří dětí. Podstatnou část svého dospělého života strávil v zahraničí, konkrétně Německu, Skotsku a Novém Zélandu. Jeho studijní a profesní cesty se ubíraly zcela jiným směrem. Změnu přineslo až období covidu a možnost se zastavit a zpomalit. Díky tomu objevil možnost dělat práci smysluplnou a plnou radostí. Současně také trénuje ragby na Pragovce.
Pro Karla Kristka je jeho práce radostí, dětem chce být dobrým příkladem.
1. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?
Tahle práce je radost. Nedovedu si představit pracovat s tolika malými dětmi, aniž by mě to těšilo. Jako učitel v MŠ
jsem několik let jedním nejdůležitějším dospělým člověkem v životě dítěte a cítím velkou zodpovědnost, jak ovlivňuji
jejich život. Moje práce není jenom o tom jak učím a jaké metody používám, ale hlavně musím jít příkladem.
2. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni
základních škol učí tak málo mužů?
Těch důvodů bude mnoho. Především práce v MŠ je stále považována za “ženskou práci” a proto mnoho mladých učitelů ani nenapadne ji zkusit, protože se s mužským vzorem ve školce nikdy nesetkali. Dále prestiž učitelského povolání je v ČR dost nízká a s tím souvisí i nízké finanční ohodnocení.
Podle Karla děti mužský vzor potřebují, ideální by byla dvojice učitel-učitelka.
3. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?
Vnímám, že mám u dětí větší autoritu. Ale to se vždy změní, když mě po pár dnech poznají a zjistí, že nekoušu :). Samozřejmě, že každý učitel má jiný přístup. Ale ten si formujeme na základě zkušeností, povahy, vzdělání, atd. Důležitá je rovnováha a to nejen ve školce, ale ve všech profesích. Já bych spíše než rozdílnosti žen a mužů vnímal rozdílnost jednotlivců mezi sebou. Důležité jsou různé životní zkušenosti, příběhy učitele.
Karel Kristek je hrdým tátou tří dětí.
4. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás
pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?
Mužský vzor je samozřejmě potřeba. Zvlášť dnes, když spousta dětí pochází z neúplných rodin. Dvojice učitel -
učitelka by měla být v MŠ standardem. Musíme se ptát proč chybí prestiž samotnému studiu pedagogiky.. A představit
práci učitele jako profesi atraktivní, kreativní a nestereotypní. Změnit to, jak společnost bude na učitele nahlížet.
Potom jistě nebude o nové učitele nouze.
Foto: Archiv K. Kristka
Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost