„Příprava budoucích učitelů je pro nás prioritou, protože právě na nich záleží, zda připravovaná revize rámcových vzdělávacích programů povede ke zvýšení kvality vzdělávání a zlepší připravenost našich dětí na život v měnícím se světě. Chceme proto učitelům poskytnout co nejlepší přípravu na jejich náročnou profesi, která má zásadní vliv na kvalitu života jednotlivců i celé společnosti,“ uvedl během tiskové konference ministr školství Mikuláš Bek.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podpořilo reformu přípravy učitelů vydáním Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství a změnou podmínek pro akreditaci těchto studijních oborů.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy tyto změny podle vyjádření svých představitelů vítá a zavádí je do praxe. „Jedná se především o reformu praxí, včetně zavádění pozic provázejících učitelů a posílení profesní přípravy studentů učitelství v souladu s kompetenčním rámcem,“ sdělil děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Antonín Jančařík. Má dojít také ke změnám závěrečných prací a státních závěrečných zkoušek, které budou nově více zaměřeny na praktické dovednosti.
Novinkou, která byla na tiskové konferenci představena, je spolupráce hlavního města Prahy a Pedagogické fakulty na zřízení Klinické školy. „Klinická škola bude sloužit jako modelové pracoviště, kde se budou ověřovat nové trendy ve vzdělávání a připravovat budoucí učitelé,“ vysvětlil radní pro školství hlavního města Prahy Antonín Klecanda. Projekt by měl zároveň přispět k řešení problémů s kapacitou maturitních oborů na pražských středních školách. Otevření této školy je plánováno na 1. září 2026.
Pedagogická fakulta již na změny reagovala, a to díky podpoře MŠMT v rámci programů OP JAK a spolupráci s dalšími partnery. Podle Tomáše Čakloše, předsedy společnosti Otevřeno, jde o krok správným směrem: „Příprava učitelů musí reflektovat potřeby současné společnosti. Klinická škola nám poskytne prostor k tomu, aby budoucí učitelé dostávali potřebné dovednosti přímo v praxi,“ uvedl. Zřízení Klinické školy tak má být významným milníkem v české vzdělávací reformě, která nejen zlepší přípravu budoucích učitelů, ale přispěje i ke kvalitnějšímu školství v ČR jako celku.