„Cíle projektu v oblasti pokusného testování byly splněny, metody změny výuky byly ověřeny a byly také vytvořeny metodické materiály. Nyní je třeba hledat způsob jejich masivnějšího převedení do praxe,“ uvedl Ivo Jupa, ředitel NPI ČR, pod který projekt spadá.
V rámci dvouletého projektu byl ověřen model učících se komunit 4-6 učitelů organizovaných zkušeným učitelem - lokálním koordinátorem, ve kterých učitelé společně pracovali na rozvoji badatelské výuky moderních dějin. Vznikl i ucelený soubor badatelských „lekcí na klíč“, které pokrývají celý jeden rok výuky moderních dějin. Lekce jsou dostupné na webu: https://dejepisplus.npi.cz/metodiky/
V průběhu školních let 2021/22 a 2022/23 bylo vytvořeno celkem 55 komunit sdružujících přes 400 učitelů na cca 360 základních i středních školách z celkového počtu téměř 5,5 tisíce základních a středních škol v České republice. Původní rozpočet projektu byl plánován ve výši 70 milionů, cíle projektu se podařilo naplnit za necelých 40 milionů korun.
„Smyslem projektu bylo mimo jiné i pilotní testování konceptu učících se komunit a tento koncept se ukázal být slibný a životaschopný. Nicméně rozšíření tohoto modelu na celou síť škol a jeho financování ze zdrojů NPI ČR není reálné. Pro další rozšíření výsledků projektu testování bude využit například projekt IPs Kurikulum financovaný z evropského Operačního programu Jan Amos Komenský,“ upřesnil Jupa.