ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Projev ministra Petra Fialy k zahájení školního roku 2012/2013
    • Záměr rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti v základním vzdělávání
    • Výsledky mezinárodního auditu vědy, výzkumu a inovací
    • Vyhlášení rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 11. 12. 2008 „Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním pro rok 2009"

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2012 ⁄ Projev ministra Petra Fialy k zahájení školního...

Projev ministra Petra Fialy k zahájení školního roku 2012/2013

Praha, 3. září 2012 - Český rozhlas jako každý první školní den odvysílal i letos v 8.00 ráno projev ministra školství, mládeže a tělovýchovy u příležitosti zahájení nového školního roku.    

 Text projevu:

     Rád bych při příležitosti zahájení školního roku 2012/2013 pozdravil všechny posluchače, kteří jsou nějakým způsobem spojeni s našimi školami a chtějí či musejí poslouchat tento tradiční projev.

     Bývá zvykem, že ministr školství spojí v několika minutách v jedné řeči obsahem i formou nespojitelné, od povzbuzení pro děti, které jdou poprvé do školy, přes výzvy k žákům a studentům, aby se pěkně učili a dobře chovali, až po sliby učitelům, že si jich všichni budeme zase více vážit a přidáme jim finanční prostředky. Takové pozdravy, výzvy a sliby svých předchůdců bych samozřejmě podepsal, ale prosím o pochopení, že je zde nebudu opakovat. Tradice se jistě mají ctít, ale mají se také rozvíjet a asi se shodneme na tom, že nemá smysl v těchto proslovech pokračovat způsobem, který byl vhodný v době, kdy rozhlas byl jediným nebo jedním z mála univerzálních medií a kdy měl ministr školství jen zřídka příležitost promluvit k širší veřejnosti a nikdo ve škole nemohl jeho slovům uniknout. Dnes musím skoro bránit sám sebe a hlavně vás před tím, aby na vás nějaké mé výroky „nevyskakovaly“ každý den z internetu či televize. O školách mluvíme stále, jen musíme mít na paměti, aby se nám v příliš mnoha slovech neztratilo to podstatné.

     Možná o to více je potřeba připomínat některé základní věci, které jsou pro nás všechny důležité. Třeba to, proč vlastně chodíme do školy a jaký smysl má vzdělání, které tam získáváme.

     Školy nemáme proto, abychom měli kam chodit, aby měli rodiče kam dávat děti, aby měli učitelé kde pracovat. Nemáme je ani proto, aby se v nich střetávali učitelé se žáky a jejich rodiči a všichni se navzájem trápili. Dokonce je nemáme ani jen proto, abychom někoho vychovávali, i když výchovné a socializační funkce škola nepochybně také má.

     Školy jsou ale především místem, kde získáváme a předáváme vzdělání, kde žáci a studenti přijímají od svých učitelů nové znalosti, dovednosti, kompetence. Tento cíl nepotřebuje žádnou obhajobu, protože vzdělávání je v rozumné společnosti chápáno jako hodnota sama o sobě. Jako něco, co člověka obohacuje, přetváří a současně mu umožňuje lépe rozumět světu a tím se v něm také snadněji pohybovat.

     Školy tu nejsou primárně pro stát, kraj či obec, ale jsou vytvářeny pro to, aby nás pozvedaly, aby institucionalizovaly naši cestu za poznáním, aby na ni přiváděly i ty, kteří by si jinak nevěřili nebo by nevěděli, jak jsou jejich znalosti a dovednosti důležité. Vzdělání nám umožňuje stát se, čím chceme, být lékaři, ekonomy, techniky, historiky či právníky, a tento význam pro nás neztrácí ani v průběhu života. Vzdělání má mnoho cílů, které jsou důležité pro jednotlivce, ale i pro celou společnost. Ale má také jeden cíl, který se nedá žádnými sociologickými či ekonomickými parametry vyjádřit. Má hodnotu pro nás samé. Umožňuje nám lépe rozumět světu, v němž se pohybujeme, lépe si poradit s věcmi, jež nás obklopují, lépe pochopit lidi, kteří jsou kolem nás.

     Proces vzdělávání ovšem není snadný, je spojený s překonáváním a námahou, podle starého hesla „žádný učený z nebe nespadl“. Proto je a musí být škola spojena s řádem, jenž přináší jistotu, ale také autoritu a vede ke spravedlnosti, a který nám pomáhá najít cestu k poznání. Vzdělávání je ale také radostné, patří k němu ty šťastné chvíle, kdy začínám něčemu rozumět, kdy se dovídám, objevuji, přicházím věcem na kloub. Proto i škola, jako místo poznávaní, má přinášet radost a není nesmyslným požadavkem, že bychom se do ní měli těšit. I když vím, že k takové situaci je ještě leckde daleko. Proces vzdělávání je ale především založen na důvěře, nikdo nepoznává zcela sám, ale aby byl proces vzdělávání úspěšný, musí žák uvěřit svému učiteli, že mu předává to nejlepší, co ví, že ho vede po cestě, na jejímž konci by žák mohl, jak se také pěkně říká, přerůst svého učitele. Škola má být tedy prostorem spravedlivého řádu, radosti a důvěry.

     Moderní škola je ovšem propojena tisíci viditelnými i neviditelnými vazbami se svým okolím. Stát musí dbát na její celkovou úroveň a vytvářet metodické a finanční podmínky pro rozvoj škol. Zřizovatelé musejí poskytovat vhodné prostory a starat se o to, aby na školách působili dobří učitelé. Nesmíme zapomínat ani na všechny další pracovníky, kteří zajišťují každodenní chod našich škol. Klíčovou roli ovšem mají a musejí sehrávat rodiče. Bez jejich pomoci a trvalého zájmu, kritické i sebekritické pozornosti věnované výchově a vzdělávání nebudeme mít dobré školy, ale nedosáhneme ani toho, aby se vzdělávání stalo už od mládí přirozenou a radostnou součástí našeho života.

     Ti všichni a to všechno vytváří okolí školy, prostředí, v němž se škola rozvijí, vnější prostor, na kterém sice záleží, ale který není rozhodující. Přes všechna opatření, reformy a řeči politiků či novinářů, nakonec spolu ve třídě zůstanou sami učitelé a jejich žáci. Vytvářejí v tu chvíli zvláštní společenství těch, kteří vědí, s těmi, kteří se mají dovídat. Z hlediska úspěchu vzdělávání je toto nejdůležitější okamžik. Je-li učitel kvalitní a má-li rád své žáky, a pokud žáci respektují jeho vědomosti a těší se na to, co se budou dovídat, pak to nemůže špatně dopadnout, i kdyby vnější podmínky školy nebyly právě nejlepší.

     Mějme tedy při všech opatřeních, vizích, nových technologiích a experimentech na paměti to, co je na škole nejpodstatnější, totiž konkrétního učitele a konkrétní žáky, protože ti jsou jediným skutečným klíčem k úspěchu vzdělávacího systému. Jen oni mohou nakonec vytvořit spravedlivou, příjemnou a obohacující školu. 

     Přál bych nám všem, abychom právě takové školy měli. V den, kdy zahajujeme další školní rok, měli bychom všichni místo velkých slov o tom či onom problému našeho školství alespoň na chvíli pomyslet na ty, kteří se dnes zase po čase setkali tváří v tvář. Na učitele a jejich žáky.

     Tedy všichni, kteří jste dnes přišli do školy - a tím vlastně tvoříte školu, protože škola není budova, ale lidé, žáci, žákyně a jejich vyučující – buďte ujištěni, že na vás dnes myslíme, že jsme se snažili v různých rolích udělat všechno proto, abyste mohli učit a mohli jste se učit v dobrých podmínkách, že do vás vkládáme svoje očekávání a svoje naděje a že věříme, že vzdělávání pro vás bude radostí a výzvou.

     Přeji všem dobrý začátek nového školního roku.

Petr Fiala,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Záznam projevu si lze poslechnout ZDE

 

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací