Jako příklad novinářské práce paní Čápové uvádíme dvě témata tak, jak je zpracovala redaktorka v porovnání s tím, jak skutečně probíhal rozhovor.
Respekt - citace:
S tím souvisí jeho přístup ke slovu „kvalita“ a „měření kvality“. Zatímco jeho předchůdci plánovali „měření“, tedy
školní testy jako šanci dát učitelům zpětnou vazbu a ministerstvu do ruky vodítko, kterým školám je třeba pomoci,
ministr Dobeš chce z testování udělat bič.
Skutečný rozhovor:
Redaktorka Čápová: Vy jste mluvil spíš o tom, že
to bude takový bič, kde škola, která dopadne špatně dostává míň peněz, nebo je úplně
zruší...
Ministr: "Tak to jsou překroucené věci. Já od samého začátku říkám, že je
třeba zavést standardy, nastavit kritéria, měřit standardy. Je to zpětná vazba pro školy, nebudou žebříčky škol. To
tam, prosím dát. Školy za to nebudou oceňovány či týrány."
Respekt - citace:
Kitzberger „dojel“ na to, že povolil, aby české děti chodily do školy, která funguje mimo systém a učí podle
britského modelu. Škola vznikla v Ostravě především pro děti zahraničních manažerů a Kitzberger dal ještě jako
náměstek posvěcení, aby ji mohli navštěvovat i tuzemští žáci. Když se to ministr dozvěděl, oznámil mu, že už nemá
jeho důvěru. „Vadilo mu mimo jiné, že jsme povolili docházku do školy, nad kterou nemá stát kontrolu. Přitom
mezinárodní školy bývají o několik tříd kvalitnější než naše běžná státní škola,“ říká Kitzberger. Ministr ale trvá
na tom, že české děti nemají chodit do školy, „kam nemůže inspekce“ a „nejsou tam žádné státní garance."
Skutečný rozhovor:
Redaktorka: Ne, on mě to teda líčil tak, že ten
kámen sváru byl v tom, že někdo v Ostravě chtěl zahraniční školu. On tam povolil docházku českým dětem, a že Vy jste
s tím nesouhlasil, že docházka do jinejch škol než který jsou…
Ministr: „Když si
vezmeme zahraniční školu v Ostravě, tak se proti tomu postavily dva odbory. Odbor legislativní, který ukazoval, že tu
jsou velké legislativní problémy. Odbor toho školství, regionálního, ten nejklíčovější odbor, který by zrovna ten
náměstek měl akceptovat, který ukazoval všechny nedostatky – nemůže to kontrolovat Česká školní inspekce, stát pro to
nemá žádné garance... A přesto pan náměstek Kitzberger v poslední den ministrování ministra Lišky předložil
k podpisu tři tyto školy, ač oba odbory říkaly, že ne. Ač se ministr Liška údajně dvě hodiny před tím potkal s
ředitelkou toho odboru přes regionální školství. Přesto to za dvě hodiny podepsal.“
Další příklady tendenčně použitých citací ministra Josefa Dobeše redaktorkou Hanou Čápovou můžete sami slyšet v audiozáznamu celého rozhovoru.
Záznam rozhovoru si můžete stáhnout zde:
Mgr. Patrik Kubasodbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: Patrik.Kubas@msmt

Tel.: 234 812 121