ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Revidovaný RVP ZV představíme veřejnosti začátkem 2024
    • 20014 / 03-04
    • Stránka nenalezena
    • Výsledky pilotní mimořádné výzvy
    • České ženy v zákulisí předsednictví ČR v Radě EU: Zdeňka Mašková

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Revidovaný RVP ZV představíme veřejnosti...

Revidovaný RVP ZV představíme veřejnosti začátkem 2024

TK_rozpocet2
Praha, 3. října 2023 – Návrh revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) by měl být předložen k veřejné konzultaci na počátku roku 2024. Od školního roku 2025/26 by mohl být používán školami dobrovolně a od školního roku 2027/28 pak povinně. U středních škol probíhá inovace oborové soustavy tak, aby byla nabídka oborů jednodušší, srozumitelnější a lépe odpovídala potřebám vývoje společnosti, ekonomiky a technologií. V rámci tiskové konference MŠMT to dnes uvedl náměstek ministra Jiří Nantl.    

Jak v případě revize RVP ZV, tak u inovace oborové soustavy středních škol jde o dlouhodobě plánované a diskutované změny, na nichž již probíhají intenzivní práce. Kurikulum (dokumenty upravující obsah vzdělávání poskytovaného ve školách) je v České republice od roku 2005 dvoustupňové a zahrnuje rámcové vzdělávací programy vydávané ministerstvem a školní vzdělávací programy jednotlivých škol. Oborová soustavy středního školství je stanovena nařízením vlády.

„Již souvislosti se zavedením tohoto systému v roce 2005 se hovořilo o tom, že RVP má procházet průběžnou revizí (aktualizací), k čemuž však v praxi nedošlo a bylo provedeno pouze 13 dílčích úprav. Diskuse o potřebě tzv. velké revize RVP ZV intenzivněji probíhá v odborné veřejnosti posledních deset let a nyní předpokládáme, že nový RVP ZV bude vydán v průběhu roku 2024 tak, aby od školního roku 2025/26 mohl být nový RVP ZV používán školami na dobrovolné bázi a od školního roku 2027/28 povinně. S novým RVP ZV bude současně sladěna podoba testování v rámci jednotných přijímacích zkoušek,“ oznámil náměstek Nantl.

Fázování náběhu nového RVP ZV má umožnit školám, aby měly čas na kvalitní zpracování vlastních školních vzdělávacích programů a obdržely k tomu dostatečnou podporu ze strany státu. Tato podpora bude zahrnovat vydání modelových školních vzdělávacích programů a zpracování doporučených učebních opor, ale také metodickou práci s řediteli škol, kteří v České republice ze zákona odpovídají za kvalitu vzdělávání. „Stát se takto nastaveným postupem chce poučit mj. ze zkušeností s kurikulární reformou z roku 2005, kde taková podpora chyběla, a nový systém byl proto na řadě škol zaveden jen formálně,“ vysvětlil J. Nantl.

V připravované revizi RVP ZV bude kladen důraz na řešení dlouhodobých problémů i nových výzev českého vzdělávacího systému. Nově bude dán důraz na dosahování základních gramotností (jazykové, matematické), které budou podléhat systematickému monitorování ze strany státu.  Dosud zhruba čtvrtina patnáctiletých v ČR je na, nebo pod hranicí funkční gramotnosti definované OECD. RVP ZV bude celkově organizován podle klíčových kompetencí podporujících celoživotní učení, čímž kurikulum reaguje na dynamicky se proměňující obsah a kontext dostupného poznání. Důležité je také posílení informační a mediální gramotnosti.

Ministerstvo s využitím dosavadních přípravných prací plánuje, že návrh revidovaného RVP ZV bude předložen k veřejné konzultaci v počátku roku 2024.

Současně probíhá práce na inovaci oborové soustavy, a to ve spolupráci s odbornými platformami zahrnujícími i zaměstnavatele. Cílem je zjednodušit soustavu oborů středních škol, která nyní zahrnuje 283 oborů, aby byla lépe srozumitelná uchazečům o studium a aby obory odborného vzdělávání byly účinněji navázány na praxi prostřednictvím profesních kvalifikací Národní soustavy kvalifikací. „To má umožnit rychlejší zavádění nových specializací do odborného školství ve spolupráci s praxí a současně posílit kvalitu všeobecné složky vzdělávání všech středoškoláků a společného oborového základu studentů odborných oborů, aby byli lépe připraveni na celoživotní učení a kariérní změny,“ uvedl náměstek Nantl.

Předpokládá se vypracování návrhu nařízení vlády o nové oborové soustavě do poloviny roku 2024 a následně, obdobně jako v základním vzdělávání, zpracování a projednání návrhů nových rámcových vzdělávacích programů pro středoškolské obory. 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací