ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: H. Kovářová

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2016 ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: H. Kovářová

Společné vzdělávání je přirozená věc: H. Kovářová

5
Vstřícnost, ochota se neustále vzdělávat a přizpůsobovat se novým situacím – těmito slovy je možné charakterizovat pedagogický přístup Hany Kovářové, učitelky prvního stupně Základní školy Regionu Karlovarský venkov. Její mnohaletá praxe zahrnuje zkušenosti s integrací dětí se smyslovým i mentálním postižením a jejím výsledkem je přesvědčení, že společné vzdělávání si zasluhuje všestrannou podporu.    

DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE                         


5

Hana Kovářová zdůrazňuje, že pro úspěch společného vzdělávání je zásadní úzký kontakt s rodiči všech dětí a péče o to, aby žáci dobře rozuměli tomu, co se ve třídě děje a proč. Ze své praxe vzpomíná například na chlapce Aleše a Péťu, kteří trpěli poruchou sluchu: „Nejprve jsme pro ně museli zajistit vhodné prostředí, jehož úprava zahrnovala položení koberce nebo umístění plat od vajec místo nástěnky, jimiž jsme místnost odhlučnili. Protože uměli výborně odezírat, seděli chlapci ve třídě tak, aby vždy viděli na učitele, který věděl, že se při výkladu nemá ke třídě obracet zády,“ popisuje Hana Kovářová změny ve třídě. „Pozoruhodné bylo dorozumívání Aleše a Péti s ostatními dětmi – spolužáci brzy pochopili, že když se s nimi chtějí bavit, musejí se k nim otočit čelem a zřetelně vyslovovat. Jejich vztahy se brzy upevnily natolik, že se chlapci stali plnohodnotnými členy kolektivu. Jejich matka, v té době také neslyšící – později podstoupila úspěšnou operaci – se školou velmi úzce spolupracovala. Jeden rok ve třídě působila jako asistentka pedagoga, do školy docházela denně a zdarma.“ dodává paní učitelka Kovářová.

Nejsilnější stopu v pedagogické kariéře Hany Kovářové zanechal chlapec jménem Kryštof, který trpěl poruchou autistického spektra tzv. Aspergerovým syndromem. „Hlavním problémem těchto dětí je socializace. Špatně – anebo zvláštním způsobem  navazují kontakt s ostatními. S jeho matkou jsem se proto spojila už před prázdninami, abych o svém budoucím žáčkovi získala co nejvíc informací, a přes prázdniny si nastudovala dostupnou literaturu. V praxi však bylo všechno trochu jinak,“ vzpomíná Hana Kovářová na situaci, v níž se musela spoléhat hlavně na svůj úsudek. „V té době jsem k sobě neměla asistenta a v odborných záležitostech jsem se mohla obracet jen na Speciální pedagogické centrum. Kryštof zpočátku ve snaze navázat kontakt se svými spolužáky ostatním dětem ubližoval a já čelila stížnostem jejich rodičů. Proto jsme s Kryštofovou matkou svolaly mimořádné třídní schůzky, na nichž jim jeho maminka otevřeně vysvětlila, co synovo chování znamená a jaké má příčiny. Získala si jejich důvěru,“ popisuje Hana Kovářová první kroky ke zvládnutí situace. Hlavní část práce, která spočívala ve schopnosti usměrnit Kryštofovy projevy a pojetí mezilidských vztahů, ji však teprve čekala.

S Kryštofovou matkou se Hana Kovářová vídala prakticky denně. Podařilo se jí nastavit mu pevný režim, vybudovat pro něj soubor pravidel i nonverbálních signálů, jež mu usnadňovaly orientaci ve vyučování i společenském prostředí třídy. Ostatním dětem pečlivě vysvětlovala, co jeho projevy znamenají, jak se k nim mají stavět, v čem mu mohou pomoci a kdy se vůči němu mají vymezit. „Kryštofovy vztahy s dětmi časem doznaly obrovského obratu. Od situace, kdy ostatní strhával ke svým nápadům a narušoval průběh výuky, jsme se pečlivým vysvětlováním dostali do stavu, kdy se děti naučily jeho projevy chápat a samy od sebe mu pomáhaly. Dovedly mu říct, že se jim jeho chování nelíbí, anebo mu projevit náklonnost tak, aby to pochopil. Nakonec cítily velikou hrdost na jeho pokroky a byly ochotné jej za každých okolností bránit,“ uzavírá Hana Kovářová.


DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací