„Od kariérního systému si slibujeme zvýšení prestiže učitelského povolání ve společnosti a zvýšení zájmu o učitelské povolání mezi mladými lidmi. Chtěli bychom dát začínajícím i zkušeným učitelům perspektivu odborného růstu během jejich profesního života,“ říká 1. náměstek ministra Jindřich Fryč.
Učitel má mít možnost vydat se po jedné ze tří kariérních cest:
1. Cesta rozvoje profesních kompetencí
2. Cesta směřující ke specializovaným pozicím ve školách
3. Cesta směřující k funkčním pozicím
Právě první z navrhovaných cest v připravovaném kariérním systému je nová. V rámci této kariérní cesty by měl
mít učitel možnost postupovat čtyřmi kariérními stupni, přičemž s postupem do druhého stupně po ukončení dvouletého
adaptačního období se počítá jako s povinným.
Výchozím bodem pro první z uvedených cest má být tzv. standard učitele, který celistvě popíše nejen očekávanou vzrůstající kvalitu práce učitele v každém kariérním stupni, ale také nároky na zvětšující se rozsah učitelova působení v profesní komunitě.
Standard učitele bude strukturován do tří oblastí:
1. Učitel a jeho profesní „Já“
2. Učitel a jeho třída
3. Učitel a jeho okolí
„Kariérní systém by měl přinést především kvalitnější výuku pro žáky, ale i možné změny v odměňování učitelů s důrazem na kvalitu jejich práce. Naším cílem je, aby vznikající kariérní systém byl pro učitele srozumitelný a přijali jej za svůj. Proto považujeme za zásadní veřejnou diskuzi, kde budou parametry a jednotlivé části připravovaného kariérního systému představeny a široká odborná veřejnost bude mít možnost se k nim vyjádřit. Pak se řešitelé projektu znovu k připravovanému nastavení jednotlivých částí připravovaného kariérního systému vrátí a relevantní podněty vzešlé z veřejné diskuze do kariérního systému promítnou,“ vysvětluje J. Fryč.
„Od nového kariérního systému očekávám rychlý růst kvality škol. Změní se zcela jistě priority v práci ředitelů a pedagogické řízení školy se dostane na jedno z prvních míst. Jinak se budou na svou práci dívat i učitelé. Předávání zkušeností uvnitř škol a síťování škol se stane běžnou praxí. Stejně tak propojení přípravy učitelů na fakultách vzdělávajících učitele a škol, na nichž čerství absolventi působí, bude pro podporu učitelů velkým přínosem,“ komentuje chystaný kariérní systém předseda Asociace ředitelů gymnázií ČR a ředitel Gymnázia Nymburk Jiří Kuhn.
Kariérní systém vzniká v rámci individuálního projektu národního, partnerem MŠMT je Národní institut pro další vzdělávání.
V nejbližší době bude připravovaný kariérní systém postupně představen na odborných seminářích v jednotlivých krajích ČR, které bude organizovat NIDV ve spolupráci s dalšími partnery. Po těchto seminářích se budou odborné skupiny vytvořené v rámci projektu znovu zabývat jednotlivými částmi kariérního systému a hlavními doporučeními vzešlými ze seminářů.
Aktuální materiály a informace k projektu najdete ZDE.