“Dnes schválená novela školského zákona napravuje nedostatky systému financování regionálního školství zavedeného v roce 2019, který přiděloval všem školám stejné prostředky bez ohledu na to, jak náročnou práci dělají. Nově zavádíme tzv. indexaci škol, která umožní na základě měřitelných parametrů zohlednit práci škol, které se věnují například dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí nebo naopak mimořádně talentovaným dětem,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Zavedení možnosti tzv. indexace škol, tedy zohlednění náročnosti poskytovaného vzdělávání v rámci financování, je jedno z opatření proti prohlubování nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. Jelikož všichni žáci v České republice mají stejný nárok na přístup ke kvalitnímu vzdělávání, navrhuje se ve školském zákoně možnost určit opravné koeficienty k normativům na ostatní neinvestiční výdaje pro mateřské školy, základní školy, střední školy a konzervatoře veřejných zřizovatelů a opravné koeficienty k normativům na osobní příplatky a povinné odvody.
Novela zákona také upravuje možnost regulace růstu počtu hodin výuky nebo přímé pedagogické činnosti financované ze státního rozpočtu pro jednotlivé školy. Nařízením vlády tak bude možné stanovit pro danou školu maximální počet hodin pro příslušný kalendářní rok. Toto opatření umožní vládě pružně reagovat na případné zvýšení PHškoly (skutečný rozsah pedagogické práce vykázaný školou).
Cílem nové právní úpravy je také nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu, a zajistit tak inkluzivnější prostředí, zkvalitnění poskytovaných poradenských služeb a zabezpečení provázanosti školského poradenského systému.
Návrh zákona stanovuje povinnost mateřských, základních a středních škol poskytovat poradenské služby. Tyto služby zahrnují podporu při vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, prevenci rizikového chování, spolupráci se školskými poradenskými zařízeními a dalšími subjekty, metodickou podporu pedagogickým pracovníkům při identifikaci a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a koordinaci kariérového poradenství na základních a středních školách. Dále novela zavádí spádovost pedagogicko-psychologických poraden veřejných zřizovatelů, které budou mít za úkol metodicky vést mateřské, základní a střední školy běžného vzdělávacího proudu. To přispěje k lepší provázanosti poradenského systému a podpoře poradenských pracovníků ve školách.