JPZ konali pouze uchazeči o maturitní obory, a to ve dvou termínech, z nichž se jim započítával ten lepší výsledek. Body z JPZ představují pouze část celkových bodů, které rozhodují o přijetí uchazečů na školu. V celkovém hodnocení přijímacích zkoušek musí být váha JPZ minimálně 60 %, dalších 40 % mohou představovat vlastní kritéria školy.
Průměrný bodový zisk přijatých uchazečů se liší podle typu střední školy.
Nejvyšší průměrné bodové zisky (součet z obou předmětů) získali mezi uchazeči hlásícími se z 9. ročníků ZŠ na veřejné státní školy žáci přijatí do čtyřletých gymnázií s průměrným celkovým ziskem 78,76 bodů. Nejúspěšnější z nich byli uchazeči přijatí v Praze (87,21 bodu) a v Jihomoravském (80,54 bodu) a Libereckém kraji (80,22 bodu). S odstupem následovali zájemci o lycea, kteří dosáhli celorepublikově průměru 67,88 bodu, z nichž nejúspěšnější byli opět žáci přijatí v Praze (80,26 bodů). Nejnižších bodových zisků dosáhli uchazeči o čtyřletá gymnázia (67,27 bodu) a lycea (56,01 bodu) přijatí v Ústeckém kraji.
Uchazeči přijatí do oborů středního odborného vzdělání s maturitou z 9. tříd ZŠ dosáhli na veřejných školách průměrného bodového zisku 56,52 bodu a přijatí uchazeči o vzdělání s výučním listem a maturitou získali v průměru 46,22 bodu. Nejméně úspěšní byli uchazeči přijatí v Ústeckém kraji. Tato data ukazují na potřebu zaměřit se na zvýšení kvality přípravy uchazečů v méně úspěšných regionech, aby se zajistila rovnoměrná úroveň vzdělávání napříč celou Českou republikou..
Uchazeči dosáhli vyšších průměrných bodových zisků v testu z českého jazyka než z matematiky. Například uchazeči z 9. ročníků ZŠ přijatí na čtyřletá veřejná gymnázia dosáhli v testu z českého jazyka průměrně 40,15 bodu, zatímco v testu z matematiky průměrně 38,61 bodu.
Hlavním důvodem nepřijetí uchazečů hlásících se z 9. ročníků ZŠ na jejich nejpreferovanější střední školu byl převis poptávky nad nabídkou určitého druhu středních škol. Deváťáci s trvalým bydlištěm v Praze, kteří nebyli přijati na svoji nejpreferovanější školu, dosahovali nevyššího průměrného bodového zisku z JPZ v celorepublikovém průměru.
Kompletní analýzu bodových výsledků JPZ připravil Odbor školské statistiky a analýz MŠMT ZDE.
Na webu Vzdělávání v datech nyní naleznete vizualizaci krajských rozdílů průměrného bodového zisku přijatých uchazečů v 1. kole či podíly přijatých uchazečů v 1. kole dle priority.
Digitalizace přijímacího řízení přinesla významné zjednodušení a zefektivnění celého procesu, což vedlo k rychlejšímu vyhodnocení výsledků a transparentnějšímu přístupu k informacím pro uchazeče i školy.