V základních školách se podle aktuálních odhadů vzdělává v rámci běžného standardu 85,4 % romských žáků. V programech určených pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením odpovídá podíl romských žáků 12,8 %, zbývající 1,8 % připadá na romské žáky vzdělávané podle Rámcového vzdělávacího programu základní škola speciální určeného pro závažnější stupně mentálního postižení. Tyto hodnoty víceméně korespondují s loňskými čísly, mírné zlepšení je zapotřebí vždy chápat v širším kontextu, kdy jsou kvalifikované odhady počtu romských žáků závislé především na relevanci údajů předávaných řediteli základních škol, a nejedná se tak o žádnou statistiku.
„Zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků, zejména s ohledem na konkrétní podobu rámcového vzdělávacího programu, podle kterého se vzdělávají, se provádí již čtvrtým rokem. Všechny školy jsou do něj zařazeny druhým rokem. Tyto informace jsou zjišťovány v rámci plnění rozsudku v záležitosti D. H. a ostatní proti ČR a jsou každoročně předkládány Výboru ministrů Rady Evropy,“ řekla k letošnímu zjišťování kvalifikovaných odhadů náměstkyně ministryně školství pro sekci legislativy a strategie Dana Prudíková.
Zjišťování probíhalo v letošním školním roce opět na všech základních školách zapsaných v rejstříku škol, celkem se jej tak aktuálně zúčastnilo 4 141 škol.
Celá zpráva ZDE