Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
Č.j.: 32
372/2004-21
Příkaz
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
č. 1 /2005
k postupu při zápisu škol a školských zařízení do rejstříku škol a školských zařízení, postupu při provádění změn v těchto údajích a k řízení o výmazu z rejstříku škol a školských zařízení.
K zabezpečení úkolů vyplývajících z § 141 až § 152 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), (dále jen „zákon“) a podle části II. čl. 1 bodu A 6 Organizačního řádu MŠMT č.j. 20 841/2004-14.
I. Ukládám :
Čl. 1
(1) Náměstkovi ministryně skupiny regionálního školství, vrchnímu řediteli sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů a sekce ekonomické, ředitelům odboru správy školského rejstříku, odboru koncepce vzdělávací soustavy a dalšího vzdělávání, odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, odboru středního a vyššího odborného vzdělávání, odboru speciálního vzdělávání a institucionální výchovy, odboru organizačně správních činností a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, odboru analyticko-koncepčnímu, odboru pro mládež, odboru sportu a tělovýchovy, odboru metodiky financování a rozpisu finančních prostředků do územních rozpočtů a odboru rozpisu rozpočtu a přímého financování
a) seznámit neprodleně podřízené zaměstnance se stanovenými pravidly, postupy a úkoly podle tohoto příkazu včetně příloh,
b) přijmout odpovídající opatření k dodržování tohoto příkazu včetně kontroly činnosti příslušného útvaru podle tohoto příkazu.
(2) Vrchnímu řediteli sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů
rozhodovat ve správním řízení v prvním stupni po projednání v příslušných odborech a poradních orgánech Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) o žádostech o zápis škol a školských zařízení do rejstříku škol a školských zařízení (dále jen „rejstřík“) a o změnách v rejstříku podle § 144 odst. 1 písm. d) zákona a o výmazu škol a školských zařízení z rejstříku.
(3) Řediteli odboru správy školského rejstříku
a) rozhodovat ve správním řízení v prvním stupni po projednání v příslušných odborech a v poradních orgánech skupiny regionálního školství o změnách v rejstříku, pokud se nejedná o změny v rejstříku, které se týkají nových oborů vzdělání podle § 144 odst. 1 písm. d) zákona,
b) rozhodovat ve správním řízení ve druhém stupni po projednání v příslušných odborech ministerstva o odvoláních proti rozhodnutí krajského úřadu o zápisu, změnách v zápisu nebo výmazu z rejstříku.
(4) Sekci správy úřadu
a) přijímat žádosti o zařazení do rejstříku, oznámení změn v rejstříku, žádosti a podněty k zahájení řízení o výmaz z rejstříku (dále jen „žádost“),
b) zasílat připravené písemnosti týkající se rejstříku včetně příloh účastníkům řízení podle určení ve spisech,
c) vést evidenci žádostí a jejich vyřízení podle spisového řádu ministerstva.
(5) Odboru legislativnímu a právnímu
zpracovávat stanoviska ke komplikovaným správním řízením o žádostech o zápis, změnu nebo výmaz v rejstříku a k souvisejícím problémům.
(6) Odboru analyticko-koncepčnímu
posuzovat ve složitějších a komplikovanějších případech, zda je žádost v souladu s dlouhodobým záměrem ministerstva v oblasti vzdělávání.
(7) Odboru správy školského rejstříku
a) žádosti vyřizovat postupem stanoveným tímto příkazem,
b) projednávat žádosti s příslušnými útvary ministerstva a žádat o jejich stanoviska,
c) připravovat a zasílat veškerá sdělení a rozhodnutí žadatelům a dalším účastníkům řízení,
d) vydávat a evidovat rozhodnutí o zápisu do rejstříku, výmazu z rejstříku a o změnách v rejstříku,
e) spolupracovat s Ústavem pro informace ve vzdělávání při plnění společných a souvisejících úkolů ve věcech rejstříku.
1. vzdělávací koncepci školy,
2. personální zabezpečení výuky,
3. materiální zabezpečení výuky,
b) zpracovávat stanoviska v rozsahu své věcné působnosti v případech odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu ve věci zápisu, změny zápisu nebo výmazu škol a školských zařízení do/z rejstříku, který vede krajský úřad podle § 143 odst. 1 zákona.
(9) Odboru středního a vyššího odborného vzdělávání
a) zpracovávat stanoviska k žádostem o zápis do rejstříku týkajících se středních škol, konzervatoří, jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky, školských účelových zařízení, v nichž se uskutečňuje praktické vyučování a vyšších odborných škol se zaměřením na
1. vzdělávací koncepci školy nebo školského zařízení,
b) vyžadovat ve smyslu uzavřených meziresortních dohod odborná stanoviska k žádostem týkajících se zdravotnických škol a oborů,
c) zpracovávat stanoviska v rozsahu své věcné působnosti v případech odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu ve věci zápisu, změny zápisu nebo výmazu škol a školských zařízení do/z rejstříku, který vede krajský úřad podle § 143 odst. 1 zákona.
(10) Odboru speciálního vzdělávání a institucionální výchovy
a) zpracovávat stanoviska k žádostem o zápis do rejstříku týkajících se vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na
1. vzdělávací koncepci školy nebo školského zařízení,
2. personální zabezpečení výuky,
3. materiální zabezpečení výuky,
b) zpracovávat stanoviska k žádostem v oblasti školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo pro preventivně výchovnou péči,
c) zpracovávat stanoviska v rozsahu své věcné působnosti v případech odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu ve věci zápisu, změny zápisu nebo výmazu škol a školských zařízení do/z rejstříku, který vede krajský úřad podle § 143 odst. 1 zákona.
(11) Odboru koncepce vzdělávací soustavy a dalšího vzdělávání posuzovat ve složitějších a komplikovanějších případech, zda je žádost v souladu s koncepcí vzdělávací soustavy.
(12) Odboru pro mládež vést evidenci a zpracovávat stanoviska k žádostem ve věcech zájmového vzdělávání.
(13) Odboru sportu a tělovýchovy posuzovat a vyjadřovat se k žádostem v případě škol se sportovním zaměřením.
(14) Odboru organizačně správních činností a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zpracovávat odborná stanoviska a vyjadřovat se k žádostem v oblasti odborné kvalifikace pedagogických pracovníků, problematiky školního stravování a k zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků vedených v rejstříku.
(15) Sekci ekonomické
a) zpracovávat odborná stanoviska k žádostem v oblasti hospodaření a financování škol a školských zařízení,
b) posuzovat, zda je žádost v souladu s dlouhodobým záměrem ministerstva a příslušného kraje, v souladu s možnostmi a v rámci účelného využití disponibilních rozpočtových zdrojů,
c) posuzovat a zpracovávat odborná závazná stanoviska v oblasti stavebně technické pokud se jedná o žádost školy nebo školského zařízení zřizované MŠMT.
Čl. 2
Ústavu pro informace ve vzdělávání
(1) Spolupracovat s odborem správy školského rejstříku ministerstva a s příslušnými odbory krajských úřadů a aktualizovat rejstřík návazně na rozhodnutí vydaná těmito správními úřady.
(2) Spravovat elektronickou podobu rejstříku na webových stránkách ministerstva podle správních rozhodnutí, vydaných jednotlivými správními úřady. Zpřístupňovat údaje z rejstříku veřejnosti v rozsahu podle § 144 odst. 1 zákona.
(3) Podle požadavků ministerstva zabezpečovat programové vybavení pro vedení školského rejstříku.
(4) Vést evidenci platných datových souborů o rejstříku v centrální databázi rejstříku a archivovat údaje o rejstříku na technických nosičích dat podle rozhodnutí správních orgánů o zápisu, změnách a výmazu. Vytvářet podmínky pro zajištění přístupu zaměstnanců ministerstva k údajům a doprovodným informacím o rejstříku.
II. Stanovuji tento postup vyřizování žádostí o zápis, změnu a výmaz v rejstříku :
Čl. 3
Školy a školská zařízení zapisuje do rejstříku, provádí změny v rejstříku a vymazává z rejstříku
ministerstvo v rozsahu daném ustanovením § 143 odst. 2 zákona.
Čl. 4
Společná ustanovení
(1) Žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku předkládá navrhovatel místně příslušnému krajskému úřadu. Žádostí, vyřizovanou níže uvedeným postupem, jsou písemnosti s náležitostmi podle § 147 odst. 1 zákona. U škol a školských zařízení, zřizovaných ministerstvem, předkládá žádost ředitel školy nebo školského zařízení.
(2) Žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku je doporučeno předkládat na tiskopisech, jejichž vzory jsou uvedeny v přílohách č. 1 - 6 tohoto příkazu a jsou dále zveřejněny na webových stránkách ministerstva a ve Věstníku MŠMT ČR. Navrhovatel předkládá žádost tak, aby byla doručena krajskému úřadu nejpozději do 30. září kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku, v němž má škola a školské zařízení zahájit činnost.
(3) Obory vzdělání zapisované do rejstříku podle § 144 odst. 1 písm. d) zákona musí mít předem schválené učební dokumenty, případně doklad o akreditaci vzdělávacího programu v případě vyšší odborné školy.
Čl. 5
Postup správních orgánů při převzetí a evidenci žádostí
(1) Krajský úřad v případě mateřských škol a školských zařízení, která vede v rejstříku podle ustanovení § 143 odst. 1 zákona o žádosti rozhodne a v ostatních případech postoupí žádosti souhrnně se svým vyjádřením ministerstvu v termínu do 30. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku, v němž má být podle žádosti zahájena činnost školy nebo školského zařízení.
(2) Žádost může být podle ustanovení § 146 odst. 2 podána i v jiném termínu. Projednání takto podané žádosti nebo rozhodnutí o dřívější účinnosti zápisu školy nebo školského zařízení do rejstříku povoluje ve výjimečných případech hodných zvláštního zřetele náměstek ministryně skupiny regionálního školství.
(3) Žádost, která nebyla podána v termínu, a u které nebyl zmeškaný termín prominut, bude z důvodu zmeškané lhůty zamítnuta.
Čl. 6
Postup vyřizování žádosti o zápis do rejstříku
(1) V odboru správy školského rejstříku je žádost přidělena pověřenému pracovníkovi, který zkontroluje, zda je žádost úplná, věcně správná podle § 147 odst. 1 zákona a zda byla podána v termínu podle čl. 5 tohoto příkazu vzhledem k navrhovanému zahájení činnosti školy nebo zařízení uvedené v žádosti.
(2) Žádost podanou v termínu podle § 146 odst. 1 zákona a splňující náležitosti podle § 147 odst. 1 zákona a tohoto příkazu může pověřený pracovník předběžně projednat s příslušnými útvary ministerstva podle věcné příslušnosti žádosti.
(3) Před zpracováním návrhu vyřízení si pověřený pracovník vyžádá a posoudí dílčí stanoviska k přílohám a údajům žádosti, které stanoví zákon v § 147 odst. 1
a) písm. g) ve zvláště složitých případech u odboru, v jehož působnosti jsou podle organizačního řádu právní záležitosti,
b) písm. f), k) a m) ke každé žádosti u odboru, v jehož působnosti jsou podle organizačního řádu vzdělávací koncepce,
c) písm. f) ke každé žádosti u sekce ekonomické,
d) písm. l) ve zvláště složitých případech při posuzování personálních údajů o ředitelích u odboru, v jehož působnosti je podle organizačního řádu odborná kvalifikace,
e) žádost, která vyžaduje posouzení z hlediska stavebně technického nebo z hlediska investičních výdajů, se předkládá sekci ekonomické, pokud se jedná o žádost školy nebo školského zařízení zřizované MŠMT,
f) žádost týkající se zájmového vzdělávání a volnočasových aktivit dětí a mládeže se předkládá ke stanovisku odboru pro mládež,
g) žádost týkající se škol se sportovním zaměřením se předkládá ke stanovisku odboru sportu a tělovýchovy,
h) žádosti se posuzují v součinnosti s jinými ministerstvy, pokud tak stanoví zvláštní dohoda,
i) při posuzování žádosti z hlediska souladu s dlouhodobým záměrem ministerstva a příslušného kraje je možno vyžádat stanovisko odboru analyticko-koncepčního.
(4) Ke zpracování stanoviska předává pověřený pracovník úplnou žádost se všemi přílohami. Věcně příslušné odbory zpracují vyžadovaná stanoviska ve lhůtě do deseti dnů. Stanovisko musí obsahovat doporučující nebo zamítavý výrok, zdůvodnění výroku (včetně citací právních norem), datum a podpis ředitele odboru. Postup předávání žádosti vyznačují zpracovatelé stanovisek v referátníku.
(5) Pověřený pracovník bez zbytečného odkladu a v souladu se stanovisky příslušných útvarů ministerstva předkládá řediteli odboru správy školského rejstříku návrh na vyřízení žádosti. V případě protichůdných stanovisek k žádosti zpravidla navrhne buď projednání žádosti v komisi ustanovené podle odstavce 6, nebo zamítnutí žádosti.
a) pokud jsou k žádosti uvedena protichůdná stanoviska,
b) na žádost ředitele odboru správy školského rejstříku.
(7) O zařazení školy nebo školského zařízení do rejstříku a o výmazu z rejstříku rozhodne vrchní ředitel sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů záznamem v referátníku; v případech hodných zvláštního zřetele rozhoduje ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
(8) Odbor správy školského rejstříku připraví podle rozhodnutí vrchního ředitele sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů stejnopisy rozhodnutí o konkrétní žádosti podle vzorů formální úpravy rozhodnutí, které jsou přílohou tohoto příkazu. Rozhodnutí podepisuje ředitel odboru správy školského rejstříku.
(9) V nepřítomnosti vrchního ředitele sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů rozhoduje ve věcech rejstříku ředitel odboru správy školského rejstříku, nestanoví-li náměstek ministryně skupiny regionálního školství jinak.
(10) Odbor správy školského rejstříku
a) zajistí odeslání rozhodnutí účastníkům řízení (tj. právnické osobě, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, v případě školské právnické osoby a příspěvkové organizace také jejich zřizovateli),
b) při odesílání rozhodnutí postupuje podle části VI. spisového řádu ministerstva.
Čl. 7
Postup vyřizování žádosti o zápis změny v údajích
(1) Pro vyřizování žádostí o zápis změny v údajích uvedených v § 144 odst. 1 zákona se použije přiměřeně čl. 5 a 6, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) O žádostech o změnách v údajích rozhoduje ředitel odboru správy školského rejstříku. V případě změn v údajích dle § 144 odst. 1 písm. d) a e) zákona, které se týkají obsahu a forem vzdělávací nabídky a změn kapacit a s tím spojenými finančními nároky, je však nutné vedle kladného stanoviska odboru podle věcné příslušnosti i kladné vyjádření sekce ekonomické; o těchto změnách rozhoduje vrchní ředitel sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů. V případech hodných zvláštního zřetele rozhoduje ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
Čl. 8
Zahájení řízení o výmazu z rejstříku
(1) Pro vyřizování žádosti navrhovatele nebo z důvodu jiných podnětů k zahájení řízení o výmazu školy nebo školského zařízení, případně údajů podle § 150 odst. 2 zákona z rejstříku (dále jen „podnět“), se použijí přiměřeně čl. 5 a 6, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Pověřený pracovník ověří
a) správnost údajů o škole nebo školském zařízení,
b) závažnost a průkaznost nedostatků, pro něž má být zahájeno řízení,
c) závažnost prokazatelně neplněných podmínek zápisu školy nebo školského zařízení v rejstříku a možnost jiných opatření,
d) zda skutečnostmi uvedenými v podnětu prokazatelně došlo k porušení právních předpisů souvisejících s poskytováním vzdělání nebo školských služeb (zejména zákona, vyhlášky, technické nebo hygienické normy),
e) zda byla případně naplněna jiná ustanovení § 150 odst. 1 zákona.
(3) Pověřený pracovník navrhne v součinnosti s příslušnými odbory ministerstva a na základě jejich stanovisek odpovídající opatření (ve smyslu § 151 odst. 1 zákona), přezkoumání skutečností uvedených v podnětu, nebo připraví návrh na zahájení řízení o výmazu z rejstříku, pokud není dále uvedeno jinak.
Čl. 9
Řízení o výmazu z rejstříku
(1) Ředitel odboru správy školského rejstříku oznámí účastníkům řízení dopisem, že MŠMT zahájilo na základě prokazatelného důvodu (podnětu nebo návrhu) správní řízení o výmazu školy nebo školského zařízení z rejstříku.
(2) K zahájení řízení si pověřený pracovník v případě potřeby vyžádá stanovisko
a) odboru, v jehož působnosti jsou podle organizačního řádu právní záležitosti,
b) odboru, v jehož působnosti jsou podle organizačního řádu příslušné učební dokumenty nebo vzdělávací koncepce škol a školských zařízení,
c) sekce ekonomické, v jejíž působnosti je podle organizačního řádu financování regionálního školství,
d) odboru, v jehož působnosti jsou podle organizačního řádu pracovněprávní věci vč. odborné kvalifikace pedagogických pracovníků,
e) odboru, v jehož působnosti jsou záležitosti materiálního a personálního zabezpečení výuky podle učebních dokumentů,
f) odboru interního auditu a kontroly.
Příslušné odborné útvary předávají vyjádření pověřenému pracovníkovi ve lhůtě do deseti dnů. Vyjádření musí obsahovat doporučující nebo zamítavý výrok, zdůvodnění výroku včetně citací právních norem, datum a podpis odpovědného pracovníka. Pověřený pracovník předkládá řediteli odboru správy školského rejstříku návrh na vyřízení podnětu.
(3) Na výmaz údajů dle § 144 odst. 1 písm. d), e) a f) se použijí přiměřeně čl. 8 a 9.
(4) Podnět může projednat ředitel odboru správy školského rejstříku v komisi, která bude pro tento účel ustavena podle povahy řešené problematiky. Pro ustavení a činnost komise platí přiměřeně ustanovení článku 6 odst. 6.
(5) Do porady vedení ministerstva může předkládat návrhy na výmaz konkrétních škol a školských zařízení z rejstříku náměstek ministryně skupiny regionálního školství.
(6) Rozhodnutí podepsané vrchním ředitelem sekce správních činností a rozvoje lidských zdrojů se doručuje prokazatelným způsobem (dodejkou) účastníkům řízení.
Čl. 10
Postup vyřizování rozkladu
(1) Pro vyřizování rozkladu podle § 61 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správního řádu), ve znění pozdějších předpisů, se postupuje přiměřeně podle čl. 5 až 9 tohoto příkazu, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Odbor správy školského rejstříku zajišťuje podklady pro jednání komise jmenované ministryní a stanoví další postup při projednávání rozkladů podaných jednotlivými účastníky řízení v souladu s cit. ustanoveními.
Čl. 11
Vyřizování odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu
(1) Při vyřizování odvolání podle § 53 a násl. zákona č. 71/1967 Sb., proti rozhodnutí krajského úřadu o zápisu do rejstříku, zápisu změny v údajích a výmazu z rejstříku (dále jen „odvolání“) se postupuje přiměřeně podle čl. 5 až 9 tohoto příkazu, pokud není dále stanoveno jinak.
(2) Odvolání vyřizuje odbor správy školského rejstříku v součinnosti s příslušnými útvary ministerstva, zejména s odbory předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, středního a vyššího odborného vzdělávání a odborem speciálního vzdělávání a institucionální výchovy.
(3) O odvolání proti rozhodnutí krajských úřadů rozhoduje ředitel odboru správy školského rejstříku, který rozhodnutí o odvolání zašle účastníkům řízení. V rozhodnutí o odvolání buď rozhodnutí krajského úřadu potvrdí nebo zruší, a vrátí věc k novému projednání.
Čl. 12
Postup podle spisového řádu
(1) Příjem, třídění, evidence, administrativní postupy, lhůty vyřizování a označování žádostí o zápis do rejstříku, oznámení změn v rejstříku a žádostí nebo podnětů k zahájení řízení o výmaz z rejstříku se řídí Řádem spisové služby ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 13 632/96-13.
(2) Přílohy žádosti jsou důvěrné podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech. Přístup k nim mají pouze pracovníci, kteří spis žádosti vyřizují. Tito zaměstnanci jsou povinni při vyřizování spisů vyloučit přístup nepovolaných osob k informacím, které jsou chráněny podle zákona č. 101/2000 Sb., popřípadě jiných právních předpisů.
(3) Informace a data z rejstříku přístupná na vnitřní počítačové síti ministerstva (INTRANET) podléhají ochraně podle bodu 7b) článku 5 Pracovního řádu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a jejich šíření mimo rámec ministerstva není dovoleno.
Čl. 13
Přechodné ustanovení
Při vyřizování žádostí přijatých před nabytím účinnosti tohoto příkazu se postupuje podle Příkazu ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. 5/2001 ze dne 20. dubna 2001.
Čl. 14
Zrušovací ustanovení
Zrušuji Příkaz ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. 5/2001 ze dne 20. dubna 2001.
Čl. 15
Účinnost
Tento příkaz nabývá účinnosti dnem 1. 2. 2005.
JUDr. Petra Buzková
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
Přílohy
Vzory žádostí