Vyhlášení programů MŠMT na podporu aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR pro rok 2005
čj.30 763 /2004-22
1. Úvod
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ( dále jen "ministerstvo") vyhlašuje pro rok 2005 v souladu s vládou přijatou Koncepcí integrace cizinců na území České republiky (dále jen Koncepce) a na základě Plánu integrační politiky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2004-2006 - Č.j.: 23 119/03-22 - Návrh opatření (Akční plán) Programy na podporu aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR pro rok 2005 (dále jen "Program"). V rámci Programu jsou vymezeny následující oblasti, na které se bude vázat použití finančních prostředků, uvolněných po přijetí příslušného usnesení vlády ČR.
2. Oblasti projektů a jejich stručná charakteristika:
2.1.Projekty k podpoře multikulturní výchovy dětí a mládeže
Akce lokálního i regionálního charakteru s cílem podpořit výchovu k vzájemné toleranci, proti rasismu a xenofobii, posilovat vědomí obecně lidské sounáležitosti a úcty k ostatním národům, zprostředkovat poznání jejich kultury a hodnot ve formách přizpůsobených věku a individuálním zvláštnostem sociálních skupin. Společné kulturní, sportovní a další akce pro děti a mládež s účastí dětí cizinců.
Identifikace a uplatnění efektivních metod, forem a prostředků výchovné činnosti učitele a vychovatele v multikulturním prostředí.
Vypracování studie a manuálu z této oblasti na pomoc pedagogům.
2.2.Projekty na podporu výuky českého jazyka jako cizího jazyka
Jazykové vzdělávání cizinců - dětí i dospělých jako klíčové kompetence pro jejich integraci. Formy a metody výuky českého jazyka jako cizího, zejména se zaměřením na výuku cizinců - dětí i dospělých.
Program tvorby a realizace moderních učebnic, slovníků a vyučovacích pomůcek s přihlédnutím k aktuálním potřebám efektivního vzdělávání v českém jazyce.
2.3. Studie zaměřené k problematice vzdělávání migrujících cizinců; uspořádání seminářů ke vzdělávání cizinců
Tvorba studijních materiálů pro učitele a pro vychovatele s informacemi o kultuře, zvyklostech a způsobu života v zemích, odkud přicházejí jejich žáci. Další formy vzdělávání v této oblasti - přednášky a semináře k obecným i specifickým problémům vzdělávání cizinců dětí i dospělých.
Uspořádání seminářů k problematice vzdělávání cizinců určeného zejména učitelům škol, které navštěvuje vyšší počet žáků - cizinců.
3. Organizační a věcné podmínky pro realizaci projektů
3.1.Obecné podmínky poskytnutí finančních prostředků
Pro předkladatele, jimiž mohou být pouze právnické osoby, se stanovují následující obecné podmínky pro použití finančních prostředků určených na podporu integrace cizinců :
- finanční prostředky, vyčleněné po přijetí příslušného usnesení vlády ČR jsou určeny výhradně na podporu integrace cizinců v ČR a budou využity pouze v souladu s přijatou Koncepcí
- financování projektů musí být v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů
- finanční prostředky budou přidělovány rozhodnutím ministerstva, jehož součástí bude schválený projekt
- projekty podléhají výběrovému a schvalovacímu řízení ministerstva
- na dotaci není právní nárok.
3.2.Obecné podmínky pro zařazení projektu do výběru :
- projekt je v souladu s cíli Koncepce integrace cizinců na území České republiky (usnesení vlády ČR č. 1266/2000 a ve znění následujících usnesení) a se záměry MŠMT v oblasti integrace cizinců, které z této Koncepce vycházejí
- projekt splňuje všechny formální náležitosti (viz dále bod 4.2.1.)
- pokud předkladatel obdržel dotaci k programu integrace cizinců v roce 2004, je předpokladem pro poskytnutí dotace též řádně uzavřené vyúčtování dotace a předložená závěrečná zpráva o realizaci projektu v roce 2004
- projekt se všemi požadovanými přílohami je doručen nejpozději do 31. ledna 2005 na adresu MŠMT, odbor 22, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 (u projektů zaslaných poštou budou přijaty zásilky s poštovním razítkem do stejného data)
- předkladatel odevzdá projekt ve dvou vyhotoveních a na disketě v elektronické podobě ve formátu "rtf"; projekty se nevrací ani v případě neschválení jejich realizace
- předkladatel spolu s projektem předloží stručnou zprávu o své činnosti za uplynulý rok 2004 (pokud nemá k dispozici výroční zprávu za rok 2004)
4. Systém hodnocení projektů
4.1.Posuzování projektů
Ministerstvo vyhodnotí přijaté projekty podle níže uvedených kriterií a podle svých priorit a hlavních úkolů v oblasti integrace cizinců, vyplývajících z Koncepce na základě daných kriterií (viz dále body 4.2.) a sestaví pořadí projektů dle jejich potřebnosti, kvality a účelnosti vynaložení finančních prostředků. Neúplné žádosti a projekty budou vyřazeny.
4.2. Kriteria hodnocení projektů:
4.2.1. Kritéria formální :
- odevzdání projektu v termínu a v požadovaných kopiích včetně autorizace (tj. razítko organizace a podpis osoby oprávněné jednat jejím jménem)
- ukončení projektu musí být plánováno nejpozději do 31.12.2005
- v projektu bude v rámci podpory vícezdrojového financování uvedena případná finanční participace dalších subjektů
- věcně správný a přehledný rozpočet a stanovení ceny za jednotlivá plnění a služby ve výši a místě obvyklé
- projekt o rozsahu 3-4 stran bude strukturován podle dané osnovy
1. název projektu
2. jméno pracovníka zodpovědného za realizaci projektu
3. popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší
4. zdůvodnění potřebnosti projektu
5. cíle projektu
6. vymezení cílové skupiny (konkrétně definovat a kvantifikovat)
7. navržený způsob realizace projektu (vymezení konkrétních aktivit) včetně jmen,kvalifikace a odborné způsobilosti hlavních realizátorů projektu
8. metody a formy (jakým způsobem budou dílčí aktivity realizovány)
9. formy hodnocení efektivity (přehled konkrétních hodnotitelných výstupů)
10. časový harmonogram projektu
11. dosažení plánovaných výstupů
12. spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi (tam, kde to připadá v úvahu)
13.podrobný rozpočet, včetně režie a DPH
14. způsob kontroly projektu
15. informace o konzultantovi projektu (je-li k dispozici)
- spolu s projektem (ve dvojím vyhotovení) budou zaslány následující přílohy :
- ověřené kopie stanov předkladatele, či jiného ustavujícího dokumentu prokazujícího jeho registraci (v jednom vyhotovení),
- poslední Výroční zpráva (je-li je organizace povinna zpracovávat a má zprávu zpracovanou za rok 2004) včetně údajů o detašovaných pracovištích či pobočkách (jsou-li), nebo informace o činnosti organizace v roce 2004 (v jednom vyhotovení),
- průvodní dopis, ve kterém je vyjádřen obsah žádosti, jméno, razítko a podpis osoby oprávněné jednat jejím jménem (v jednom vyhotovení),
- vyplněný formulář žádosti (příloha číslo 1), který vyplní všichni předkladatelé projektů, pokud splňují podmínky programu (bez ohledu na právní formu organizace).
- stručná a výstižná anotace projektu (v rozsahu do 15 řádek)
4.2.2. Kritéria odborná :
- jasně definované cíle projektu a způsob jejich dosažení
- jasně vymezená cílová skupina a předpokládaný počet účastníků
-přesný popis dílčích aktivit a metod, přesný časový harmonogram realizace projektu
- validní zpracování návrhu způsobů hodnocení efektivity projektu (definice jednotlivých kritérií, podle kterých bude v daném roce měřena efektivita)
- dostatečná odborná garance realizace projektu (je vhodné uvést stručný přehled dosavadních realizovaných aktivit v oblasti integrace cizinců). Všem předkladatelům se doporučuje, aby využili možnosti navázat spolupráci s externími odbornými konzultanty pro řešenou problematiku.
- přínos projektu z hlediska cílové skupiny a lokality (krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé hledisko)
- vyhodnocení předpokládaných rizik realizace projektu.
4.2.3. Finanční hledisko :
- přiměřenost a odůvodněnost nákladů na realizaci projektu
- zdůvodnění rozpočtu projektu (v členění podle jednotlivých skupin druhů nákladů)
- odpovídající přepočet na cenu služeb
- výše nákladů na projekt místního významu se omezuje výší 100 000 Kč, u projektů, které přesahují rámec regionů, se omezuje jejich výše na 300 000 Kč v odůvodněných případech až na 500 000 Kč
- ministerstvo si vyhrazuje právo upravit případnou výši požadovaných finančních prostředků
- přednost bude dána projektům, u nichž bude prokazatelně deklarována spoluúčast i jiných finančních zdrojů a projektům, které navazují na úspěšně realizované projekty z roku 2004.
5. Oznámení výsledku výběru projektů a vydávání rozhodnutí
Ministerstvo písemně vyrozumí předkladatele projektů o přijetí či nepřijetí projektu. Vybraným subjektům zašle ministerstvo rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace do 30 dnů po schválení.
6. Uvolnění finančních prostředků
Realizátorům projektů budou prostředky uvolňovány na základě rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace, avšak při respektování případných regulačních opatření.
Finanční prostředky lze poskytnout pouze v návaznosti na předložený, vybraný a schválený projekt a po vydání rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace. Prostředky lze čerpat pouze podle schváleného rozpočtu projektu.
Změna účelu poskytovaných dotací bude povolována pouze výjimečně na základě písemné žádosti. Povolení změny účelů dotací (rozpočtu projektů) bude potvrzeno vydáním nového rozhodnutí o poskytnutí dotace. O změnu účelu dotace lze požádat ministerstvo písemně nejpozději do 31.10.2005
V korespondenci, vztahující se k dotacím, je nutné vždy uvádět číslo rozhodnutí.
Poskytované finanční prostředky (dotace) je nutné vyúčtovat k 31.12.2005 ve smyslu časového použití rozpočtových prostředků (použijí se formuláře v příloze č.2 a 3).
Poskytnutá dotace musí být vyúčtována a vyúčtování předáno ministerstvu odboru, který vydal rozhodnutí o poskytnutí dotace) samostatně na formulářích uvedených v příloze č.2 a 3 nejpozději do 15.2.2006. Neoddělitelnou součástí vyúčtovaní dotace je její věcné vyhodnocení též v písemné a elektronické podobě.
Při nedodržení těchto podmínek bude vyúčtování vráceno sdružení k doplnění.
7. Kontrola realizace projektů
a) Účelnost nakládání se svěřenými prostředky
Finanční prostředky na programy na podporu aktivit v oblasti integraci cizinců v roce 2005 budou hrazeny z rozpočtové kapitoly VPS, kontrolu účelnosti nakládání se svěřenými prostředky vykonává správce této kapitoly, tj. Ministerstvo financí. MŠMT se spolupodílí na kontrole realizace projektů včetně hospodárnosti vynakládaných prostředků.
Předkladatel při realizaci projektu odpovídá ministerstvu za co nejhospodárnější způsob využití finančních prostředků. Ministerstvo je oprávněno ověřovat správnost věcného použití poskytnutých prostředků, zejména zda jsou tyto prostředky hospodárně a účelně využívány a zda jsou dodrženy podmínky stanovené rozhodnutím o poskytnutí neinvestiční dotace. Instituce, jimž byly prostředky na podporu projektů integrace cizinců poskytnuty, umožní na požádání ministerstva provedení kontroly a ověření správnosti použití prostředků dotace v účetní evidenci.
b) Závěrečná zpráva o realizaci projektu
Závěrečná zpráva bude ministerstvu předložena do 14 dnů po ukončení realizace projektu, nejpozději však do 15.2.2006 včetně vyúčtování podle příloh 2 a 3. Závěrečná zpráva bude obsahovat:
- popis průběhu realizace projektu
- dosažené výsledky realizace projektu
- vyhodnocení účinnosti projektu a shrnutí zkušeností získaných v průběhu jeho realizace
- prognózu dalšího vývoje situace v předmětné tématické oblasti a lokalitě
- návrh opatření pro další období, směřující k státním i nestátním subjektům
- kompletní vyúčtování v souladu s platnými předpisy.
PaedDr. Jaroslav Müllner, v.r.
náměstek ministryně
Příloha č. 1: Žádost nestátní neziskové organizace o státní dotaci v roce 2005
Příloha č. 2: Vyúčtování účelových dotací poskytnutých MŠMT
Příloha č. 3: Přehled o úhradách plateb (chronologický přehled o platbách - deník)
Příloha č. 1
Žádost organizace o státní dotaci v roce 2005
obecná část
Evidenční číslo:………………………………
(doplní MŠMT)
Název poskytovatele dotace: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Název dotačního programu: Projekty v rámci Koncepce integrace cizinců
Název projektu: ....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
1. Identifikační údaje o předkládající organizaci
1.1. Název:......................................................................................................................................
1.2. Organizační forma (forma právní subjektivity):..........................................................................
1.3. Adresa:
Obec:................................................. Kód obce:................. PSČ:...............
Část obce:........................................... Okres:....................... Kraj:...............
Ulice:.................................................. č. p.:......................... č. o.:...............
Telefon/Fax:...................................................................................................
E-mail:..........................................................................................................
Prezentace na Internetu: http:// ........................................................................
1.4. IČO:................................................................ DIČ:................................................................
1.5. Číslo a datum registrace u MV (občanské sdružení):………………………………………
Oddíl a vložka v obchodním rejstříku (o.p.s., s.r.o.):……………………………………..
Datum a evidence na MK (církevní právnická osoba):……………………………………..
Zřizovatel (příspěvková organizace):………………………………………………………...
1.6. Číslo účtu:…………………………………………………………………………………...
u peněžního ústavu:………………………………………………………………………
1.7. Adresa příslušného finančního úřadu.....................................................................................
2. Statutární orgán (statutární zástupci organizace):
Jméno, titul, funkce:........................................................................................
Kontaktní adresa:...........................................................................................
Telefon/Fax:...................................................................................................
E-mail:..........................................................................................................
Jméno, titul, funkce:................................................................ ........................
Kontaktní adresa:...........................................................................................
Telefon/Fax:...................................................................................................
E-mail:..........................................................................................................
Jméno, titul, funkce:........................................................................................
Kontaktní adresa:...........................................................................................
Telefon/Fax:...................................................................................................
E-mail:..........................................................................................................
Statutární orgán potvrzuje, že projekt schválil a doporučil k předložení do dotačního programu.
3. Charakteristika organizace s ohledem na dosavadní zaměření činnosti
3.1. Typ poskytovaných služeb (provozovaných činností):..............................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
3.2. Cílové sociální kategorie, jimž jsou služby určeny:
a) děti do 18 let
b) mládež do 26 let
c) rizikové skupiny dětí a mládeže
d) senioři
e) osoby se zdravotním postižením
f) osoby v nepříznivé sociální situaci
g) příslušníci národnostních menšin
h) romská komunita (specifické problémy)
i) osoby, ohrožené drogami nebo na drogách závislé
j) uprchlíci, cizinci
k) krajané
l) obyvatelé venkova
m) jiné .................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
3.3. Další projekty realizované předkládající organizací v minulém kalendářním roce:
....................................................................................................................
....................................................................................................................
4. Působnost organizace (uveďte jednu možnost, která v působnosti převažuje)
4.1. Mezinárodní (územní vymezení)................................................................................................
4.2. Celostátní.................................................................................................................................
4.3. Krajská (název nebo názvy regionu)..........................................................................................
4.4. Místní (název lokality)...............................................................................................................
5. Počet placených pracovníků v organizaci (aktuální stav)
5.1. Celkový počet placených pracovníků:....................................................................................
5.2. Přepočtený počet placených pracovníků (na plné pracovní úvazky):.......................................
5.3. Počet členů organizace:...........................................................................................................
6. Údaje o projektu, na který je žádána státní dotace v roce 2005
6.1. Název projektu:.......................................................................................................................
6.2. Doba realizace projektu: od .................................................... do ........................................
6.3. Místo realizace projektu.........................................................................................................
6.4. Ve kterém kraji je projekt realizován....................................................................................
6.5. Byl projekt dotován ze státního rozpočtu v minulém kalendářním roce? Pokud ano, uveďte kterým orgánem a v jaké výši:
....................................................................................................................
6.6. Zařazení projektu k příslušné hlavní oblasti státní dotační politiky pro rok 2005
a) poskytování sociálních služeb
b) ochrana a podpora zdraví včetně péče o zdravotně postižené a seniory
c) ochrana životního prostředí, udržitelný rozvoj
d) vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů
e) rozvoj, podpora a prezentace kultury, záchrana kulturního dědictví
f) zapojení do programu EU
g) rozvoj sportu a tělovýchovy
h) podpora rovných příležitostí mužů a žen
i) rozvoj dobrovolnické služby
j) podpora programu příslušníků národnostních a etnických menšin
k) péče o ohrožené a problémové skupiny obyvatel
l) ochrana spotřebitele a ochrana nájemních vztahů
m) příprava a pomoc řešení mimořádných událostí a krizových situací a rozvojová pomoc
n) bezpečnost provozu na pozemních komunikacích
o) zájmová a další volnočasová činnost pro děti a mládež
p) drogová problematika
q) informační společnost
6.7. Základní idea a stručný obsah projektu, včetně počtu osob, jimž projekt prospěje:
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
6.8. Realizátor projektu (řešitel):
Jméno, titul, funkce:........................................................................................
Organizace:....................................................................................................
Adresa:.........................................................................................................
Telefon/Fax:...................................................................................................
6.9. Počet přepočtených pracovníků zajišťujících realizaci projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2005):........................................................................................................................................
6.10. Počet dobrovolníků podílejících se na realizaci projektu:....................................................
7. Základní údaje o rozpočtových nákladech na projekt (na který je žádána státní dotace pro rok 2005):
7.1. Celkové náklady projektu:.....................................................................................................
Neinvestiční náklady celkem:............................................................................
Z toho osobní náklady:
Výdaje na platy, ostatní platby za provedenou práci a pojistné....................
................................................ ................................................................
ostatní osobní náklady............................................................................
Z toho materiální náklady (DHM):.....................................................................
Z toho nemateriální náklady (služby):.................................................................
Investiční náklady celkem:................................................................................
7.2. Výše požadované dotace celkem:.................................. tj. max % (z celkových nákladů)......
Neinvestiční dotace celkem:.............................................................................
Z toho osobní náklady:
Výdaje na platy, ostatní platby za provedenou práci a pojistné....................
................................................
ostatní osobní náklady............................................................................
Z toho materiální náklady (DHM):.....................................................................
Z toho nemateriální náklady (služby):.................................................................
7.3. Vlastní podíl organizace na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2005, pokud se organizace podílí vlastními příjmy, např. ze spoluúčasti klientů, z členských příspěvků nebo z příjmů z poskytovaných služeb):
V celkové částce:...........................................................................................
V %:.............................................................................................................
7.4. Podíl ústředních orgánů, krajských, magistrátních nebo obecních úřadů na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2005) - předpoklad:
Název:................................................ částka:...................... % ...................
Název:................................................ částka:...................... % ...................
Název:................................................ částka:...................... % ...................
7.5. Podíl dalších subjektů (podnikatelské organizace, nadace, nadační fondy apod.) na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2005) - (předpoklad)
Název:................................................ částka:...................... % ...................
Název:................................................ částka:...................... % ...................
Název:................................................ částka:...................... % ...................
7.6. Podíl zahraničních zdrojů na financování projektu (na který je žádána státní dotace pro rok 2005) - předpoklad
Název:................................................ částka:...................... % ...................
Název:................................................ částka:...................... % ...................
Název:................................................ částka:...................... % ...................
8. Údaje o celkových příjmech a výdajích organizace v roce 2004
8.1. Příjmy od odběratelů služeb celkem:......................................................................................
8.2. Příspěvky ústředních orgánů, krajských, , magistrátních, obecních úřadů:
....................................................................................................................
....................................................................................................................
....................................................................................................................
8.3. Dary nadací, z podnikatelské sféry apod. (uvedení částky a názvu nadace či jiného subjektu):
....................................................................................................................
....................................................................................................................
8.4. Příjmy z členských příspěvků:.................................................................................................
8.5. Další příjmy:.............................................................................................................................
8.6. Celkové výdaje v roce 2004:...................................................................................................
Příloha č. 2
Vyúčtování účelových dotací poskytnutých ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v roce 2005 na základě rozhodnutí
rozhodnutí čj.: ...........................................
1. výše poskytnuté dotace
investiční prostředky...............................................................................................
neinvestiční prostředky............................................................................................
... z toho: Výdaje na platy, ostatní platby za provedenou práci a pojistné.......................
c e l k e m poskytnuto.........................................................................................
2. vyúčtování dotace
investiční prostředky...............................................................................................
neinvestiční prostředky............................................................................................
... z toho: Výdaje na platy, ostatní platby za provedenou práci a pojistné.......................
c e l k e m čerpáno..............................................................................................
3. skutečné celkově vynaložené náklady na akci................................................................................
neinvestiční celkem.................................................................................................
z toho výdaje na platy, ostatní platby za provedenou práci a pojistné celkem..................
4. procentuální čerpání dotace z celkově skutečně vynaložených nákladů na akci...........................
5. rozdíl
a) k vrácení ministerstvu - investiční prostředky........................................................
- neinvestiční prostředky.....................................................
b) hrazeno z nákladů organizace...............................................................................
6. místo uložení dokladů:
Datum vyúčtování:
Zpracoval:
Telefon:
razítko a podpis
pověřeného zástupce sdružení
Stanovisko revizního orgánu (příp. pracovníků pověřených kontrolou)
Příloha č. 3:
Přehled o úhradách plateb - Neinvestiční prostředky
rozhodnutí čj.: ...........................................
položka číslo dokladu *) účel použití částka v Kč
_________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Čerpání celkem
*) podle účetní evidence
Soubor ke stažení: Vyhlaseni_integrace_cizincu05.doc (typ: ms-word, velikost: 140800B)