I. Informace o obsazované funkci
Předseda/předsedkyně Akreditačního úřadu stojí v čele Akreditačního úřadu a je jeho statutárním orgánem.
Předseda/předsedkyně Akreditačního úřadu je zároveň předsedou/předsedkyní Rady Akreditačního úřadu. Předsedu/předsedkyni Akreditačního úřadu jmenuje vláda na šestileté funkční období.
Předseda/předsedkyně Akreditačního úřadu vykonává působnost svěřenou mu/jí zákonem o vysokých školách nebo vyplývající z jiných právních předpisů, např.:
- svolává a řídí jednání Rady Akreditačního úřadu,
- jmenuje a odvolává členy hodnoticích komisí,
- vydává usnesení Akreditačního úřadu o zastavení správního řízení v případě zpětvzetí žádosti žadatelem.
II. Podmínky pro jmenování (podle § 83ba zákona o vysokých školách)
Předsedou/předsedkyní Akreditačního úřadu lze jmenovat pouze fyzickou osobu, která:
a) je bezúhonná; za bezúhonnou se nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin, pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena,
b) je plně svéprávná,
c) získala vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu,
d) získala akademický titul „doktor“ (ve zkratce „Ph.D.“) nebo srovnatelný titul nebo je docentem nebo profesorem nebo srovnatelného postavení s docentem nebo profesorem dosáhla v zahraničí a
e) ve své předchozí praxi získala doložitelné zkušenosti se zajišťováním kvality ve vysokém školství.
III. Podávání přihlášek do výběrového řízení
Uchazeči o funkci předsedy/předsedkyně Akreditačního úřadu mohou podat přihlášku do výběrového řízení na obsazení funkce předsedy/předsedkyně Akreditačního úřadu, vyhlášeného tímto oznámením, nejpozději dne 2. dubna 2025; do uvedeného dne musí být přihláška ministerstvu doručena.
Přihláška může být
a) podána v elektronické podobě na adresu elektronické pošty ministerstva „posta@msmtgov
cz“, pokud je podepsána elektronickým podpisem,
b) doručena ministerstvu prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na adresu ministerstva Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1,
c) podaná osobně v úředních hodinách na podatelnu ministerstva na výše uvedené adrese, nebo
d) podaná v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky (ID datové schránky ministerstva: vidaawt).
Obálku, nebo předmět zprávy podané elektronicky, obsahující přihlášku, je třeba označit slovy „Výběrové řízení – předseda/předsedkyně NAÚ“.
Přihláška musí obsahovat
a) identifikační údaje uchazeče – jméno, příjmení, datum narození a místo (trvalého) pobytu uchazeče,
b) ID datové schránky nebo adresu pro doručování; pro usnadnění kontaktu lze uvést i telefonní číslo uchazeče a elektronickou adresu.
K přihlášce uchazeč přiloží:
a) strukturovaný životopis,
b) úředně ověřenou kopii dokladu prokazujícího získání vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu,
c) úředně ověřenou kopii dokladu prokazujícího získání akademického titulu „doktor“ (ve zkratce „Ph.D.“) nebo srovnatelného titulu nebo doklad o jmenování docentem nebo profesorem nebo o dosažení srovnatelného postavení s docentem nebo profesorem v zahraničí,
d) písemné čestné prohlášení uchazeče o splnění podmínky předchozí zkušenosti se zajišťováním kvality ve vysokém školství s uvedením osoby (i právnické osoby, např. vysoké školy), u které tyto zkušenosti získal,
e) projekt řízení a rozvoje Akreditačního úřadu na funkční období dané pozice; předpokládá se rozsah nejvýše 15 normostran,
f) tyto další doklady:
- doklad o splnění podmínky bezúhonnosti, jímž je originál výpisu z Rejstříku trestů (ne starší než 3 měsíce v době podání přihlášky do výběrového řízení); v případě uchazeče, který se v posledních 3 letech bezprostředně předcházejících dni podání přihlášky do výběrového řízení nepřetržitě zdržoval po dobu delší než 6 měsíců v zahraničí, též písemné čestné prohlášení uchazeče o jeho bezúhonnosti,
- písemné čestné prohlášení uchazeče o jeho o plné svéprávnosti.
IV. Hodnocení uchazečů
Veřejné slyšení
Součástí výběrového řízení na obsazení funkce předsedy/předsedkyně Akreditačního úřadu je veřejné slyšení uchazečů, v jehož rámci uchazeč prezentuje projekt řízení a rozvoje Akreditačního úřadu. Uchazeče, který nesplňuje podmínky podle § 83ba zákona o vysokých školách pro jmenování předsedou Akreditačního úřadu, ministerstvo k veřejnému slyšení nezve.
Předpokládá se, že uchazeč, který splňuje podmínky podle § 83ba zákona o vysokých školách pro jmenování předsedou/předsedkyní Akreditačního úřadu, bude ministerstvem na veřejné slyšení pozván alespoň 7 dní před jeho konáním, s uvedením data, místa a času veřejného slyšení (předpokládaný termín veřejného slyšení je v polovině měsíce dubna 2025).
Výběrová komise
Výběrová komise ověří schopnosti a odborné znalosti uchazečů, které jsou potřebné nebo vhodné k řádnému výkonu funkce předsedy/předsedkyně Akreditačního úřadu, včetně posouzení jejich prezentace projektu řízení a rozvoje Akreditačního úřadu při veřejném slyšení, a stanoví pořadí 3 nejvhodnějších uchazečů splňujících podmínky podle § 83ba odst. 1 zákona o vysokých školách, z nichž ministr školství, mládeže a tělovýchovy vybere uchazeče, kterého navrhne vládě ke jmenování předsedou/předsedkyní Akreditačního úřadu; pořadí nejvhodnějších uchazečů určené výběrovou komisí není pro ministra závazné.
V. Zveřejnění výsledku
Výsledek výběrového řízení zveřejní ministerstvo ve veřejné části svých internetových stránek do 10 dnů od jeho skončení.
Kontaktní osoba:
Mgr. Vratislav Kozák, Ph.D.
vedoucí kanceláře vrchního ředitele sekce vysokého školství, vědy a výzkumu
e-mail: Vratislav.Kozak@msmtgov
cz
tel: 731 489 090
Zveřejněno: 3. 3. 2025
Svěšeno: 2. 4. 2025
Oznámení o vyhlášení výběrového řízení předseda_předsedkyně NAU.pdf