|
EVROPSKÁ KOMISE Generální ředitelství pro vzdělávání a kulturu
Mládež, sport, vztahy s občany Mládež: politika
|
Hodnocení evropského rámce pro spolupráci v oblasti mládeže včetně znalostí o této oblasti
Níže uvedený první seznam otázek se týká vašeho hodnocení rámce EU pro spolupráci v oblasti mládeže v minulých letech a vašich představ o budoucím cyklu.
Druhý seznam otázek se vztahuje k implementaci priority „lepší znalost mládeže“. Shledáte, že tato druhá série otázek je snazší ve srovnání s dotazníky z předchozích let, které se zabývaly ostatními prioritami. Jde tedy o kompenzaci jejich časové náročnosti.
Jak víte, konzultace s mladými lidmi jsou důležitým prvkem celého rámce a zejména uplatňování otevřené metody koordinace. Bylo by proto bylo velmi zajímavé začlenit tento rozměr do vašich odpovědí:
- jaký způsobem probíhaly konzultace s mladými lidmi v obecném rámci spolupráce;.
- jak probíhaly tyto konzultace při naplňování společných cílů v rámci priority lepší znalost mládeže;
- jak probíhaly konzultace s mladými lidmi, když jste zpracovávali zprávy v souvislosti s tímto dotazníkem.
Odpovědi na otázky v tomto dotazníku by měly být předloženy pokud možno do 15. října 2008 s tím, že poslední odpovědi by měly být zaslány nejpozději do 30. listopadu 2008, aby mohly být ještě zpracovány.
otázky pro posouzení rámce spolupráce v oblasti
mládeže
Obecný rámec - připomenutí
- Rámec evropské spolupráce v oblasti politiky mládeže je v současné době postaven na třech pilířích. Jde o následující obecné politické cíle:
– aktivní občanství mladých lidí zejména prostřednictvím otevřené metody koordinace (tato oblast má čtyři priority: informovanost, účast, dobrovolnictví a lepší znalost mladých lidí);
– začleňování mladých lidí do společenského a profesního života prostřednictvím implementace Evropského paktu mládeže (priority: zaměstnanost a sociální začleňování, vzdělávání a odborná příprava a slaďování pracovního a soukromého života);
– zapojení mládeže („mainstreaming“) v ostatních oblastech politiky (priority: zdraví, kultura, boj proti rasismu a diskriminaci).
- Nástroje používané v rámci spolupráce staví na různých postupech, jako je například definování společných cílů pro otevřenou metodu koordinace nebo vykazování pro účely lisabonské strategie v souvislosti s Evropským paktem mládeže.
- Řízení celého rámce je založeno na strukturovaném dialogu s mladými lidmi a lepší znalosti politiky. Mládežnické organizace jsou vyzývány, aby na národní a regionální úrovni organizovaly konference na vybraná témata strukturovaného dialogu.
Hodnocení minulosti
O1: Jak hodnotíte minulý cyklus spolupráce na evropské úrovni?
- největší úspěchy
Definování konkrétních cílů v oblasti mládeže na evropské úrovni přispělo k jejich prosazení či většímu zviditelnění na národní úrovni. Dále viz odpověď na otázku č. 2.
Rovněž podle názoru národní rady dětí a mládeže (dále jen „Česká rada dětí a mládeže“) bylo největším úspěchem zviditelnění a zdůraznění nastolených témat pro národní úroveň. To dále poskytlo platformu pro diskusi mezi „decision-makers“ na evropské a národních úrovních se zástupci organizací mladých lidí.
- největší problémy
ČR by uvítala možnost seznámit se s plným zněním národních zpráv členských států o naplňování dílčích priorit a nikoli jen s analýzou EK provedenou na základě národních zpráv. Tato možnost by jistě přispěla k snadnější výměně osvědčené praxe a efektivnějšímu naplňování priorit.
Česká rada dětí a mládeže postrádá jasné indikátory úspěšnosti metody. Dílčí hodnotící zprávy o implementaci nejsou veřejné, což znamená nízkou transparentnost procesu na národní úrovni. Česká rada dětí a mládeže by uvítala follow-up a náležité vyhodnocení závěrů přijatých na akcích, jako jsou Youth Event a Evropský týden mládeže. Závěry z těchto akcí se často opakují. Evropský pakt mládeže považuje Česká rada dětí a mládeže spíše za deklaraci než za skutečný pracovní plán. Domnívá se, že v této oblasti mají členské státy stále rezervy. MŠMT je naopak přesvědčeno o významu Evropského paktu mládeže v oblasti při prosazení oblasti mládeže v ostatních politikách.
O2: Jak podle vašeho názoru současný rámec spolupráce napomáhá naplňování politických cílů na národní nebo regionální úrovni (priority občanství, společenská a profesní integrace, lepší zapojování mládeže do dalších politik)? Jakou úlohu sehrál evropský rámec spolupráce na národní a regionální úrovni ve vaší zemi? Jaký měl přínos pro vaši politiku?
Přijetí rámce spolupráce přispělo k zviditelnění důležitých témat a jejich prosazení na národní úrovni v rámci Koncepce státní politiky dětí a mládeže – podrobný přehled je obsahem předchozích národních zpráv k participaci, informacím pro mládež a k dobrovolnictví.
Nesporný význam mají akce typu Evropského týdne mládeže. V rámci Evropského týdne mládeže v roce 2005 vyhlásilo MŠMT např. minořádné dotace pro nestátní neziskové organizace, z nichž bylo podpořeno několik zajímavých projektů. Hlavními tématy konzultací byly „aktivní občanství“, „Evropský pakt pro mládež“ a „Mládež a Evropa“. Do projektů byli zapojeni rovněž mladí lidé s omezenými příležitostmi, menšiny a neorganizovaná mládež. V rámci těchto projektů byly zároveň podporovány širší konzultace s mladými lidmi.
V rámci kampaně „All different, all equal“ bylo v ČR podpořeno v roce 2006 16 projektů celkovou částkou 105 tis. EUR.
V ČR se každý rok koná přehlídka činnosti sdružení dětí a mládeže a středisek volného času “Bambiriáda”, pořádaná Českou radou dětí a mládeže. V letošním roce tato akce proběhla již v 28 městech ČR a ze sloganu “Nestůj a pojď se přidat” byl patrný záměr organizátorů přispět ke zvýšení účasti mladých lidí na občanském životě. S ohledem na svou celorepublikovou působnost a přínos pro mladé lidi zasluhuje podle našeho názoru Bambiriáda pozornost i za hranicemi ČR. Z tohoto důvodu bude prezentována jako příklad osvědčené praxe v rámci společného setkání ředitelů zodpovědných za mládež (DG-meeting) a setkání mladých lidí (Youth Event) v průběhu českého předsenictví v Radě EU. Účastníci obou zmíněných setkání budou mít možnost osobně se zúčastnit pražské Bambiriády a pohovořit si se zástupci organizací dětí a mládeže i s mladými účastníky Bambiriády.
V návaznosti na Evropský pakt mládeže došlo k aktualizaci akčního plánu ke Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže a zvýšení spolupráce mezi rezortem mládeže a rezortem práce a sociálních věcí. MŠMT a MPSV se budou více zaměřovat na monitorování situace na trhu práce s ohledem na nezaměstnané absolventy, a v souvislosti s tím na vytvoření informační základny pro orientaci absolventů základních škol na trhu práce a zprovoznění mediálního průvodce k volbě povolání a úvodu do světa práce.
Zapojování mládeže do dalších politik se děje převážně v rámci poradního orgánu ministra - Komory mládeže. Komora mládeže plní úkol koordinátora politiky v oblasti mládeže a jejími členy jsou kromě zástupců České rady dětí a mládeže, zástupci ostatních resortů, krajů a Ekumenické rady církví.
Z Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže následně vycházejí koncepce pro oblast mládeže jednotlivých krajů. Tyto koncepce jsou zpracovávány odbory mládeže a sportu, které působí v rámci všech krajských úřadů. Práce s dětmi a mládeží náležející do působnosti krajů a obcí zahrnuje zejména vytváření legislativních podmínek pro tuto činnost u krajských a obecních orgánů, zabezpečení systematického vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží, stanovování pravidel pro užší spolupráci mezi jednotlivými články veřejné správy a pro metodickou činnost, apod. V kompetenci krajů, resp. obcí, je koncepce rozvoje středisek pro volný čas, školní družiny a školní kluby, které hrají významnou roli v oblasti vytváření nabídky volnočasových aktivit, zájmového vzdělávání a práce s talentovanými mladými lidmi. Prostřednictvím národní koncepce dochází k promítnutí aktuálních a významných témat na evropské úrovni do regionálních politik mládeže.
O3: Domníváte se, že hlavní politické nástroje rámce pro spolupráci (otevřená metoda koordinace, Evropský pakt mládeže, „mainstreaming“) byly vhodné? Měly konkrétní dílčí prvky těchto nástrojů nějaké slabiny?
(Konkrétními prvky se rozumí mechanismy, které se používají pro implementaci výše uvedených nástrojů)
Vzhledem k možnostem EU v této oblasti byly nastavené metody adekvátní. Nesporně došlo k posílení spolupráce od přijetí Bílé knihy o mládeži v roce 2001; spolupráce je rovněž strukturovanější. Došlo k většímu zviditelnění oblasti mládeže a byla posíleno povědomí o životních podmínkách mladých lidí v Evropě. Díky přijetí Evropského paktu mládeže bylo umožněno větší prosazení oblasti mládeže v rámci Lisabonské strategie. Nicméně se domníváme, že efektivitu hlavních nástrojů by ještě bylo možné zvýšit. K tomu je dle našeho názoru zapotřebí přesnější formulace cílů a priorit a pracovních metod při přípravě budoucího rámce spolupráce v oblasti mládeže. Nezbytná je také snaha o větší využívání existujících programů a fondů, např. Evropského sociálního fondu.
O4: Jaké jsou na základě vašich analýz hlavní společenské, ekonomické a politické výzvy v oblasti mládeže, které by vaše politika mládeže měla v nadcházejících letech řešit (jsou společné pro mládež obecně nebo jen pro určitou její část)?
- Participace – v této oblasti převažuje nedostatečná informovanost mládeže o způsobech a možnostech zapojení se do společensko-politického dětí. Důležité je pokračovat v propagaci programů EU, případně tuto propagaci zlepšit.
- V oblasti začleňování handicapované mládeže
a) do systému vzdělávání – nefunguje plná integrace do všech typů škol a studijních oborů
b) přístup na trh práce – potencionální zaměstnavatelé nejsou plně připraveni na zaměstnávání handicapované mládeže
- Oblast volnočasových aktivit – nabídka neorganizovaných volnočasových aktivit není dostatečná z důvodů úplné absence či malé nabídky např. otevřených klubů pro mládež (zdarma) a volně přístupných sportovišť
- Dobrovolnictví – zlepšování podmínek pro organizace pracující s dobrovolníky na dlouhodobé bázi. V této souvislosti je nutné se soustředit na legislativní stránku věci (novelizace zákona o dobrovolnictví), uznávání získaných kompetencí dobrovolníků a zvyšování statusu dobrovolníka a mimoškolní výchovy ve společnosti.
- Média – usilování o mediální gramotnost dětí a mladých lidí a zároveň o společenskou odpovědnost médií
- Rozvoj hodnotové orientace dětí - výzkumy uskutečněné v ČR ukázaly, že současné trendy v hodnotových orientacích mládeže jsou v rozporu s 5 vlastnostmi, které dle řady světových průzkumů umožňují svému nositeli úspěch a „šťastný život“. Do této Big Five (Velké pětky), náleží inteligence, svědomitost, otevřenost, citová stabilita a přátelskost. Hlavní proud mladé generace v ČR je však ve značné míře manipulován médii a názory a postoje produkované médii přijímá. Výzkumy ukazují na růst významu ekonomické prosperity, kariéry jako prostředku k získání majetku, materiálních hodnot a smyslového života a jeho prožitkům, včetně drog. Na druhé straně klesá význam kvality života v konkurenci se smyslovým životem a materiálními hodnotami. Trvale roste význam majetku a náplně volného času podle zájmů a koníčků. Naopak klesá především význam „být užitečný druhým lidem“, ale také význam míru, životního prostředí a veřejně prospěšné činnosti.
- Působení na rodiče, aby se ke svým potomkům chovali odpovědně a vedli je k aktivnímu a zodpovědnému životu, dokázali pro dítě vybrat vhodné výchovné aktivity ve volném čase, byli si vědomi svého přínosu pro rozvoj dětí.
Další témata vyplynou z 3 kulatých stolů pořádaných za tímto účelem Českou radou dětí a mládeže. Jedno kolo (projekt) bude financováno z prostředků MŠMT v rámci kampaně „Evropa mladýma očima“, další 2 z prostředků programu „Mládež v akci“.
O5: Můžete určit, které z těchto výzev mají evropský rozměr? Jaké by měly být priority budoucího rámce spolupráce EU v oblasti mládeže tak, aby se tyto výzvy mohly řešit?
Podle našeho názoru mají z výše uvedených výzev evropský rozměr zejména participace a dobrovolnictví, do určité míry pravděpodobně i problematika rozvoje hodnotové orientace mladých lidí. K řešení s nimi spojených problémů by přispěla např. výměna osvědčených nástrojů (a jejich standardizace na evropské úrovni) sloužících k uznávání kompetencí získaných dobrovolnou činností ve sdruženích dětí a mládeže a podpora dobrovolnictví a praktické uznávání kompetencí jím získaných. Nezbytné je další využívání existujících evropských programů, zejména „Mládež v akci“ a prostředků evropských strukturálních fondů pro práci s dětmi a mládeží.
O6: Jaká zlepšení nebo inovace by na základě vaší analýzy minulých let a budoucích výzev byla v nadcházejících letech nejvhodnější z hlediska nástrojů? Jaké nástroje by vyhovovaly konkrétním prioritám? Jaké mechanismy by zlepšily efektivitu spolupráce?
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Česká rada dětí a mládeže podporují rozvoj strukturovaného dialogu mezi tvůrci politik a mladými lidmi. Tento dialog by měl přispět k vytvoření evropské, průřezové strategie pro mládež, kterou navrhla Komise ve svém sdělení ze září 2007. Strukturovaný dialog s mladými lidmi by měl také řádně využít existujících prostředků, zvláště akcí mládeže v rámci předsednictví EU a Evropských týdnů mládeže. Tyto akce by měly být využity pro diskuse o pokroku dosaženém v evropské průřezové strategii pro mládež, nikoliv k vytváření často se opakujících deklarací.
K lepší vzájemné informovanosti o fungování státní správy a prostředí nestátních neziskových organizací dětí a mládeže by mohly přispět workshopy a stáže. Využití dobrovolníků z nestátních neziskových organizací ve státní správě a samosprávě umožňuje zákon o dobrovolnictví (v tomto případě mají příslušné orgány postavení přijímající organizace), podle našich informací však není tato možnost zatím využívána.
Doplňující otázky:
- jakým způsobem probíhaly konzultace s mladými lidmi v obecném rámci spolupráce; MŠMT zapojuje zástupce mladých lidí do všech rozhodovacích procesů, které se jich týkají. Hlavní platformou pro konzultace s mladými lidmi je poradní orgán ministra - Komora mládeže. Činnost tohoto orgánu však není primárně zaměřena na hodnocení témat v rámci spolupráce, ale např. otázky poskytování dotací sdružením dětí a mládeže a v poslední době rovněž příprava novely zákona o dobrovolnické službě a příprava českého předsednictví v Radě EU. Konzultace k některým tématům rámce spolupráce proběhly rovněž v rámci 2. Národní konference o mládeži, která se uskutečnila v listopadu 2007 v Praze.
- jak probíhaly tyto konzultace při naplňování společných cílů v rámci priority lepší znalost mládeže;
Česká rada dětí a mládeže připravila (dosud nerealizovaný) koncept výzkumu hodnotových orientací mladých lidí. Předseda ČRDM se na jaře 2007 zúčastnil jednání expertů v Bruselu, po tomto jednání připravil spolu s expertkou Národního institutu dětí a mládeže návrh opatření k implementaci, který byl zahrnut do Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na léta 2007-13.
- jak probíhaly konzultace s mladými lidmi, když jste zpracovávali zprávy v souvislosti s tímto dotazníkem.
MŠMT oslovila se žádostí o příspěvek ČRDM; její vyjádření bylo následně zapracováno do zpráv.