ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Příklady slovní zpětné vazby z dílny Učitelské platformy
    • Informace pro školy a školská zařízení o řešení situace vyplývající ze zvýšení platových tarifů v oblasti regionálního školství

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Aktuality ⁄ Příklady slovní zpětné vazby z dílny Učitelské...

Příklady slovní zpětné vazby z dílny Učitelské platformy

UP
Tisková zpráva Učitelské platformy ze 7. ledna 2021: Vzhledem k nestandardnímu průběhu školního roku vyzvalo ministerstvo školství učitele, aby první pololetí ukončili místo známek slovní zpětnou vazbou. Učitelská platforma proto pro inspiraci zveřejnila přehled různých druhů slovních hodnocení, které lze kombinovat s tradičním známkováním. Tyto příklady zveřejnilo na svém portálu i ministerstvo školství a rozeslalo je do škol.    

Na začátku tohoto týdne rozeslalo ministerstvo školství do datových schránek škol příklady slovní zpětné vazby, které vytvořili pedagogové Učitelské platformy. Učitelé ostatních škol tak v metodice najdou řadu doporučení k blížícímu se pololetnímu hodnocení. Pololetní vysvědčení se letos uskuteční v situaci, kdy kvůli opakovanému uzavření škol většina žáků absolvovala převážnou část pololetí různými formami distanční výuky. Proto ministerstvo v metodice učitelům doporučuje, aby kvůli nedostatku výstupů a známek hodnotili žáky slovně nebo kombinací známky a slovní zpětné vazby. Žáci by vzhledem k nezvyklému průběhu výuky neměli být hodnoceni jen za plnění běžných školních výstupů, ale například i za to, jak byli aktivní při distanční výuce, jak si dokázali osvojit digitální kompetence nebo jak při distanční výuce pomáhali svým spolužákům.

„Hodnotíme kladně, že ministerstvo nic nepřikazuje, ale jen doporučuje a dává školám velkou volnost, jakou formu hodnocení si zvolí. Přestože si mnoho učitelů postupy slovního a formativního hodnocení teprve osvojuje, je ve využívaných formách hodnocení mezi jednotlivými školami stále velmi velký rozdíl,“ komentuje metodiku Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy. Podle ní řada škol však zřejmě zůstane u klasického známkování i v tomto pololetí. Tato forma učitelům i rodičům totiž dlouhodobě nejvíce vyhovuje. Vytvoření správného slovního hodnocení je taktéž komplexní činnost, která má svá pravidla a metodiku, se kterou se učitelé teprve seznamují. Slovní hodnocení je taktéž mnohem časově náročnější nežli běžné známkování.

Učitelská platforma se přesto rozhodli připravit podpůrný materiál pro ty, kteří budou chtít  v pololetí slovní hodnocení využít. Čtyřiadvacetistránkový souhrn přináší ukázky 12 druhů slovní zpětné vazby, které vznikly na školách z různých částí republiky. Materiál obsahuje širokou škálu – od průběžných hodnocení na čtvrtletí přes slovní hodnocení na vysvědčení až po osobní dopisy, které učitelé píšou svým žákům jako doplněk k oficiálnímu vysvědčení v pololetí či na konci školního roku.

„Napsat kvalitní slovní hodnocení není jednoduché. Vydávat ho za příklad dobré praxe je pak ještě náročnější. Materiál, který jsme se rozhodli v rámci Učitelské platformy zpracovat a nabídnout jako inspiraci, vznikl proto, abychom se od sebe v této náročné disciplíně dokázali učit,“ uvádí autorka souhrnu Pavlína Loňková. 

Podle dat České školní inspekce z roku 2018 využívalo k hodnocení pouze známky 52 procent českých základních škol, pouze 6,5 procent škol hodnotilo jen slovně. Ostatní školy využívaly kombinaci obou forem nebo jiné způsoby hodnocení.

Celý materiál Slovní zpětná vazba nejen na vysvědčení (Učitelská platforma, 2020) je ve formátu PDF ke stažení ZDE.

Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.

Nahoru

Navigace v sekci

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací