Metodické kabinety jsou členěny podle jednotlivých oblastí v souladu s rámcovými vzdělávacími programy. „V první fázi projektu pilotujeme kabinety Matematika a její aplikace, Informatika a ICT a právě Český jazyk a literatura. Účelem pilotáže je ověřit, že navrhovaný koncept kabinetů bude přínosný a hlavně v praxi využitelný,“ upřesnil týmový manažer klíčové aktivity Kabinety Josef Slovák, přičemž dalších devět kabinetů bude implementováno ve druhé polovině realizace projektu SYPO.
V únoru proběhlo setkání Národního kabinetu Matematika a její aplikace, v březnu první jednání Národního kabinetu Informatika a ICT a Národního kabinetu Český jazyk a literatura. Členové Národních kabinetů se budou mimo jiné podílet na tvorbě Modelu systému profesní podpory, webinářů a doporučených tématech pro podporu škol.
Mezi hlavní úlohy národního kabinetu bude patřit:
- sdílení klíčových informací a postupů v oblasti rozvoje daného předmětu nebo oboru s důrazem na didaktiku daného předmětu nebo oboru,
- reflexe a tvorba strategických dokumentů pro danou oblast,
- reflexe a sdílení mezioborových novinek, které mohou být přínosem pro daný předmět nebo oblast,
- tvorba Modelu systému profesní podpory pro jednotlivé metodické kabinety,
- reflexe a diskuze mezipředmětových vazeb,
- identifikace, komunikace a sdílení problémových míst daného předmětu/oboru na národní úrovni,
- reflexe vývoje didaktiky daného předmětu/oboru a podněty ke zlepšení,
- podněty ke sdílení kvalitních podpůrných výukových prostředků a dalších zdrojů vhodných pro daný předmět/obor,
- doporučení pro rozvoj DVPP v daném předmětu/oblasti,
- reflexe celostátních soutěží, olympiád a jiných klíčových akcí daného předmětu/oboru,
- reflexe zahraničních zkušeností v oblasti didaktických postupů v daném předmětu/oboru,
- analýza a reflexe dostupných informačních zdrojů daného oboru/předmětu,
- reflexe podnětů ze stran krajské a oblastní úrovně kabinetů,
- přenos informací a podnětů z národní úrovně na krajskou, a naopak reflektovat podněty z krajské úrovně, případně oblastní úrovně,
- podněty pro tvorbu metodik a webinářů pro krajskou a oblastní úroveň kabinetů.
Další informace:
Mgr. Josef Slovák, týmový manažer klíčové aktivity Kabinety: slovak.j@nidvcz
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO):
SYPO je projekt, který byl zahájen 1. 1. 2018 a je realizován za podpory Národního institutu pro další vzdělávání
(NIDV). Cílem projektu je nabídnout pedagogickým pracovníkům – učitelům a ředitelům škol v České republice -
možnost rozvoje v každé fázi jejich kariéry: od začínajících po zkušené, s ohledem na jejich potřeby. SYPO je
řešením současného stavu, kdy neexistuje žádný ucelený systém profesní podpory pedagogických pracovníků. Další
vzdělávání učitelů a ředitelů je v současné době až na výjimky nesystematické a nekoncepční, stávající systém
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je podle některých učitelů zastaralý a v některých ohledech
nevyhovující. Proto chce SYPO komplexně podpořit odborný růst s důrazem na kvalitu, a to za pomoci těchto
nástrojů:
- metodické kabinety na národní, krajské a vybrané oblastní úrovni;
- komplexní a systematická podpora digitálního rozvoje škol,
- Stálá konference ředitelů (kabinet vedení);
- podpora začínajících učitelů;
- transformace systému DVPP.
Na spolufinancování projektu SYPO se podílí MŠMT a EU. Projekt SYPO je pětiletý, ukončen bude k 31. 10. 2022.Více informací: www.projektsypo.cz
Národní institut pro další vzdělávání (NIDV):
NIDV je příspěvková organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále MŠMT) s celostátní garancí dalšího vzdělávání a profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení i školských zařízení pro zájmové a další vzdělávání. Jako přímo řízená organizace MŠMT je NIDV současně zařazen do rejstříku škol a školských zařízení. Vzdělávací projekty a programy realizuje podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
NIDV je partnerem na cestě profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení a institucí působících v oblasti volného času dětí a mládeže, garantuje dostupnost, kvalitu a komplexnost metodické podpory a vzdělávacích a konzultačních služeb a vytváří platformu pro sdílení informací, názorů a zkušeností mezi veřejností, regionálním školstvím, ministerstvem školství a dalšími subjekty v oblasti vzdělávání a výchovy.