Jak vypadá ideální učitel? Komunikuje a spolupracuje s kolegy i vedením školy, využívá všechny možné výukové metody, respektuje individuální tempo učení u žáků a má kvalitní mluvený projev.
Takto si představuje ministerstvo školství, jak by mohl kvalitní učitel v českých školách vypadat. Realita ale může být jiná. Ministerstvo sice včera představilo dokument s názvem Standard kvality učitele, nicméně nechá na samotných učitelích, jaká pravidla si určí.
"Nechceme, aby si učitelé mysleli, že jim něco nařizujeme, proto se na pravidlech budou podílet," řekl náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Včera proto byly spuštěny internetové stránky www.standarducitele. cz, kde je celý dokument k dispozici a zde se k němu mohou učitelé i veřejnost vyjadřovat. K tématu standardů učitele bude i několik diskusí. Ty by měly skončit před letními prázdninami. Ministerstvo by pak na podzim mělo představit první oficiální verzi standardu kvality učitele. Pak bude školám doporučeno, aby se jím začaly řídit. Jejich plné uplatnění by však mělo nastat až za dva tři roky.
"Kvalita výuky má vliv na chování žáků při výuce, na jejich pracovní disciplínu a výsledky," vysvětlila důvody vzniku dokumentu Hana Košťálová, která se na přípravě stávajících standardů podílela.
Zpočátku by pravidla měla učitelům posloužit hlavně jako vodítko k tomu, jak má "správná" hodina vypadat a jak má vypadat "správný" učitel. Postupem času by se však standard měl stát samozřejmostí. "Představujeme si to tak, že když učitel nebude dosahovat standardu, neměl by ve škole co dělat," řekla Košťálová.
Do každé školy mentor Se vznikem standardů by se v budoucnu také mohla jednodušeji, a hlavně jasněji hodnotit práce učitelů. Napomoci ke kvalitní výuce by měl učitelům i takzvaný mentor. Tedy zkušený pedagog, který má autoritu a měl by reagovat na klima ve škole. Mentor by pomáhal nezkušeným pedagogům vést výuku. "Ideální by bylo, aby byl na každé škole alespoň jeden mentor," řekla Košťálová.
Ministerstvo si od zavedení požadavků slibuje také to, že se zvedne prestiž učitelského povolání. Kromě standardů učitele by ale časem měly vzniknout i standardy absolventa. Ty by zase měly jasně určovat, jak budou vypadat budoucí pedagogové. Na vzniku těchto pravidel se teprve bude ministerstvo s vedením fakult a vysokých škol domlouvat.
Součástí standardů by mohly být i atestace. Podle prvotních nápadů by první atestaci učitel povinně skládal po šesti letech praxe. Další by již povinná nebyla. S úspěšným absolvováním atestace by se učiteli zvedal i plat.