ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Standard v otázkách a odpovědích

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Standard v otázkách a odpovědích

Standard v otázkách a odpovědích

Pokud se chcete zapojit do veřejné diskuse o standardu, doporučujeme vám přečíst si nejprve následující otázky a odpovědi.    

Odpovědi, které na položené otázky nabízíme, se mohou stát předmětem diskuse - jsou otevřené Vašim námětům, podnětům, pochybnostem, jiným názorům a budou se vyvíjet. Přispějte svými názory, obavami, návrhy, dotazy. Každý příspěvek má vliv.

Standard v otázkách a odpovědích.pdf Standard v otázkách a odpovědích.pdf (137,43 KB) - verze ke stažení a tisku
Standard v otázkách a odpovědích Standard v otázkách a odpovědích (166,00 KB) - prezentace

  1. Co je standard - obecně  

  • Standard je nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality. Umožňuje rozpoznání kvality a tedy i její ocenění.

2. Co je standard kvality profese učitele?  

  • Standard je popis žádoucích kompetencí a činností učitele ve zvolených ukazatelích.
  • Standard  vystihuje takovou úroveň kvality, kterou by měli dosahovat všichni učitelé po několika letech praxe.
  • Standard je základním kamenem pro systém profesního růstu.
  • Standard popisuje žádoucí stav, který je reálně dosažitelný za předpokladu, že bude vytvořena systémová podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce

3. Jak a komu standard prospěje?  

Učitelé

  • získají spravedlivější ocenění dobré práce
  • získají perspektivu profesního růstu spojeného s platovým postupem
  • získají vodítko pro cílené zlepšování vlastní práce (sebereflexe)
  • získají odbornou pomoc a podporu pro zlepšování (např. mentory)
  • získají jistotu ohledně toho, co se od nich očekává
  • navzájem si v profesi lépe porozumí (společný jazyk uvnitř profese)
  • objasní snáze vlastní práci veřejnosti (zejména rodičům a zřizovatelům), obhájí ji s oporou ve standardu

Ředitelé

  • budou mít oporu pro spravedlivější rozhodování o finančním ohodnocení kvality práce učitelů
  • snáze udrží začínající učitele ve škole
  • získají vodítko pro pedagogické vedení učitelů ve sboru
  • získají rámec pro rozvojové plány školy

Děti

  • získají učitele, kteří se stále učí a zlepšují
  • zlepší se učení žáků i jeho výsledky

Fakulty připravující učitele

  • získají oporu pro žádoucí proměnu učitelského vzdělávání vzhledem k potřebám kurikulární reformy - obsah studijních programů s důrazem na profesionalizaci učitelství, účinné metody a formy výuky
  • získají společný rámec pro definování profilu absolventa v souladu s cíli vzdělávací politiky
  • přípravné vzdělávání bude provázáno s celoživotním profesním růstem učitele
  • o studium se budou ucházet  motivovanější uchazeči o profesi učitele, protože profese bude atraktivnější
  • budou moci popsat a získat podmínky, které jsou nezbytné pro odpovídající přípravu studentů učitelství

Společnost

  • ve školách budou vyučovat motivovaní a spravedlivě ohodnocení učitelé
  • zájem o učitelské povolání se zvýší, to povede ke zvyšování kvality vzdělávání
  • zvýší se spravedlivost v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a vzdělání bude více odpovídat potřebám společnosti i jednotlivce
  • veřejnost získá jasnou představu o nutných vnějších podmínkách pro systémovou  podporu učitelů vlastních dětí
  • veřejnost bude mít příležitost vyjádřit se, jaký význam přikládá kvalitní výuce a jakou podporu je ochotna učitelům poskytnout

4. Bude dobrá práce oceněna finančně?

  • standard pomůže odlišit dobrou práci od nekvalitní s oporou o doklady (důkazy)
  • MŠMT pracuje na systému profesního růstu, který bude propojen s platovým postupem

5. Co je profesní růst?

  • postupné zvládání požadovaných profesních činností na vyšší úrovni
  • postupné zvládání nových profesních činností
  • postupné prohlubování kompetencí
  • postupné prohlubování pochopení podstatných souvislostí profese

6. Čím motivuje systém profesního růstu učitele?

  • nastupující učitelé usilují o to, aby jejich práce dosahovala standardu

→ seberealizace, povinnost, finance

  • zkušení učitelé se snaží dosáhnout vyšších úrovní (pokud budou definovány)

→  seberealizace, prestiž, finance

7. Je standard nástrojem kontroly nebo podpory?

  • standard v první řadě slouží jako nástroj podpory (profesní růst, sebereflexe, kolegiální podpora)
  • „kontrola" spočívá v dokumentování vlastního profesního vývoje
  • ve zlomových bodech profesní dráhy učitel prokazuje, že standard splňuje
  • ředitel se zajímá o doklady o plnění profesního plánu rozvoje podle stanovených pravidel

8. Kdo bude posuzovat učitelovu práci a jak?

  • sám učitel - sebereflexe, sebehodnocení, shromažďování dokladů o plnění standardu
  • učitel se svým mentorem (zkušeným kolegou) - zpětná vazba od mentora, doporučení pro zlepšení
  • ředitel - vyžaduje doklady o učitelově profesním růstu shromažďované k jednotlivým ukazatelům ve standardu podle předem známých pravidel, pozoruje výuku, vede rozhovory s učiteli

9. Jak bude učitel dokazovat, že standard plní? Bude to nějaká zkouška?

  • rozpoznání kvality učitelovy práce bude výsledkem dlouhodobého procesu spolupráce mezi učitelem, jeho mentorem a ředitelem
  • dokazování bude založené na shromáždění důkazů v učitelově portfoliu
  • důkazy v portfoliu budou vycházet z běžných materiálů, které učitel vytváří při své práci: např. roční plány výuky, plány hodin, reflexe proběhlé výuky, kopie dětských prací s učitelovým hodnocením, mentorovy a ředitelovy záznamy z hospitací, zpětné vazby od žáků i rodičů, fotky či jiné záznamy z výuky žáků (DVD), osobní plán učitelova profesního rozvoje
  • v tom, jak využívat externí hodnotitele,  není shoda - právě toto může být předmětem diskusních příspěvků

10. Co když učitel bude pořád chodit na školení, získá body, splní standard, a jeho kolega, který za něj vše odučí, nebude chodit na školení, nebude mít body a nesplní standard?

  • splnění standardu bude záviset na tom, jaký výkon ve výuce učitel odvádí
  • učitel se bude školit,  pokud to bude potřebovat cíleně ke zlepšení výkonu, ale „body" za absolvované školení nebudou rozhodující pro uznání kvality učitelovy výuky
  • školení bude důležité jen tehdy, když učitel využije to, co se na školení naučil, ve své praxi

11. Proč standard nezformuluje MŠMT nebo ČŠI nebo VÚP nebo pedagogické fakulty?

  • standard vyjadřuje očekávání společnosti od práce učitelů, ne pouze řídících nebo kontrolních resortních orgánů
  • standard vyjadřuje nároky, které na sebe klade sama profese
  • všichni příslušníci profese mají mít příležitost formulovat profesní standard
  • experty na výuku a učení jsou především učitelé ve školách

12. K čemu je dobrá veřejná diskuse pro učitele?

  • učitelé si navzájem vyjasní, co považují za dobrou výuku, a najdou přijatelnou shodu 
  • učitelé se mohou doopravdy zapojit a jejich hlas bude slyšet
  • díky diskusi, do níž přispějí, si mohou standard osvojit (= vzít za svůj)
  • během diskuse se shodnou na terminologii, které budou společně rozumět
  • diskuse zprostředkuje veřejnosti větší vhled do profese učitele, a tím pádem i podporu

13. Kde je veřejný prostor pro diskusi?

www.standarducitele.cz

14. Kdo se zapojí do diskuse? 

  • učitelé (jednotlivci, sbory, asociace)
  • ředitelé (jednotlivci, asociace)
  • studenti
  • fakulty
  • veřejnost

15. Jak dlouho diskuse potrvá?

  • I. etapa 16.3. - 18.5.
  • II. etapa 1.6.. - 15.7.
  • zveřejnění první dokončené verze standardu do konce října 2009
  • harmonogram různých diskusních seminářů naleznete na internetu

16. Jak mohu přispět k formulaci standardu? 

Zapojit se do veřejné diskuse

  • samostatně jako učitel, rodič, ....
  • jako člen sboru (diskutovat s kolegy a výstupy zaslat do veřejné diskuse)
  • jako člen asociace (diskutovat s kolegy a výstupy zaslat do veřejné diskuse)

Zapojit se do veřejné diskuse na webu

  • prostřednictvím strukturovaného diskusního příspěvku (dotazníku)
  • prostřednictvím diskusního fór na dílčí otázky

Zapojit se do veřejné diskuse

  • vlastními návrhy
  • připomínkami k předloženému návrhu
  • reakcemi na uveřejňované návrhy ostatních diskutujících
  • kladením otázek

17. Jak se budou zpracovávat diskusní příspěvky?

  • zpracování usnadní strukturovaný dotazník
  • bude provedena a zveřejněna obsahová analýza průběžná a závěrečná
  • analýzu zpracuje expertní tým
  • budou zveřejňovány odpovědi na často kladené dotazy
  • vše bude dokumentováno
  • konečná verze standardu bude vycházet z provedených analýz a bude směřovat k širokému konsensu

18. Bude práce na standardu končit s koncem diskuse?

  • výstupy z veřejné diskuse budou postoupeny k dalšímu zpracování v následných projektech MŠMT
  • standard bude cyklicky revidován - bude to živý materiál

19. Jak bude standard legislativně ukotven?

  • bude, ještě není zcela jasné jak
  • v zákoně nebude plné znění standardu (standard bude upravován vyhláškou)

20. Existují standardy v zahraničí?

  • ano, například ve Velké Británii, Nizozemí, Finsku .. připravují se na Slovensku
  • příklady budou doplňovány na webové stránce v sekci „inspirační zdroje"

21. Proč mají učitelé společně přemýšlet o své profesi a formulovat standard učitelovy práce? 

  • bez popisu očekávané kvality učitele není možné vytvářet a financovat nezbytné podmínky pro její dosahování
  • standard potřebuje každá profese, která chce kvalitu zohledňovat při odměňování
  • ministerstvo bude hledat cesty, jak potřebné podmínky zajistit
  • strukturovaný popis žádoucí kvality práce pomůže učitelům uskutečňovat reformu

22. Další otázky, na které budeme hledat společnou odpověď v diskusi:  

  • Pro jakého učitele je standard určený? Pro začínajícího? Jak tedy budou motivováni učitelé po dosažení standardu? Má mít standard více úrovní?
  • Kolik času bude mít učitel na to, aby dosáhl standardu?
  • Co když učitel standardu nedosáhne - bude muset odejít ze školy? Bude to nějak ošetřeno v pracovní smlouvě?
  • Jakou roli bude hrát Česká školní inspekce?
  • Jaký vliv bude mít standard na vztahy mezi učiteli? Posílí kolegialitu nebo rivalitu?
  • Jak  bude standard propojen s DVPP?
  • A další otázky, které do diskuse vnesete Vy během diskusních seminářů nebo na www.standarducitele.cz

 

 

 

Nahoru

Navigace v sekci

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací