Zvyšující se požadavky společnosti na kvalitu školy a kvalitu profese učitele vyvolávají potřebu zavedení profesního standardu. Standard by měl definovat klíčové profesní kompetence učitele (znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty), které jsou nezbytné pro kvalitní naplňování učitelské profese. Profesní standard tvoří rámec pro profesní rozvoj učitelů a tím i pro rozvoj školy jako celku. Profesionalita učitele se projevuje zejména v kvalitní pedagogické práci, která přispívá ke zvyšování kvality vzdělávacích výsledků žáků, posiluje prestiž českého učitele a jeho postavení ve společnosti. APU podporuje zvyšování profesionality učitelů, zkvalitňování jejich pregraduální i postgraduální přípravy a tím chce přispět i ke zvyšování úrovně vzdělávání v ČR. Vytvoření profesního standardu a vytvoření podmínek pro jeho naplňování by se tak mělo stát významnou součástí státní vzdělávací politiky.
Nutné podmínky k zavádění standardů
- Standard učitele je východiskem pro kvalitní pregraduální učitelskou přípravu a tím se stává základním kritériem pro posuzování učitelských studijních programů pro Akreditační komisi vlády ČR.
- Standard je východiskem k tvorbě koncepce dalšího vzdělávání učitelů a systému odborného růstu učitele, včetně jeho kariérního postupu.
- Pro naplňování standardu je klíčová systémová podpora učitelů a učitelského vzdělávání, zejména vytvoření ekonomických podmínek pro zajišťování kvalitního zavádění Standardu a pro jeho dlouhodobou udržitelnost.
- Vytvoření národního standardu s definovanými kritérii a konkrétními indikátory formulovanými ve spolupráci se školou se může stát konsensuálně přijatelným nástrojem k zajišťování kvalitativní úrovně profesních činností učitele včetně mechanismů hodnocení kvalitní práce učitele.
- Vymezit subjekty, které se budou podílet na hodnocení standardu (míra, kompetence aj.). Výraznou roli musí hrát ředitel školy a instituce (VŠ připravující budoucí učitele a další akreditovaná pracoviště poskytující DVPP).
Další doporučení k zavedení profesního standardu do života škol
- Doporučujeme optimální časový prostor k zajištění široké diskuze a pozitivní medializace vysvětlení profesního standardu učitele, které bude zaměřené na odbornou, pedagogickou i rodičovskou veřejnost.
- Doporučujeme tvorbu a zavádění standardů provádět postupně a rozdělit je do logických etap, které budou vázány na pevně stanovené termíny. To umožní reálnou dlouhodobou finanční analýzu tohoto projektu, jehož realizace je bez odpovídajících finančních prostředků neuskutečnitelná.
S postupným zaváděním, resp. uzákoněním standardu předpokládáme současně paralelní systémovou podporu učitelů (vzdělávací nabídky, vytváření podmínek pro zkvalitňování práce, např. zavedení systému mentorů).