SKAV vítá zahájení diskuse o standardu učitelské profese. Smysl standardu vidíme v tom, že jasně definuje roli, funkci a činnost učitele vzhledem k potřebám společnosti a transformaci vzdělávání.
Standard by měl podle SKAV sloužit především:
- k definování státní zakázky pro přípravné vzdělávání učitelů
- k cílené odborné i finanční podpoře učitelů v jejich profesním rozvoji
- k účinnému vykonávání profese a k profesní sebereflexi
- ke koncipování účinného systému DVPP
- k pochopení smyslu a přijetí cílů transformace učiteli i veřejností
SKAV zdůrazňuje podpůrnou funkci standardu pro učitele v praxi. S jeho pomocí učitel hledá cestu zlepšování a může se opírat o cílenou metodickou podporu.
SKAV trvá na tom, že standard může pozitivní úlohu sehrát jen v případě, že budou splněny podmínky pro jeho užitečné fungování. Nebudou-li podmínky zajištěny, standard může naopak působit negativně.
Které podmínky musejí být zajištěny:
- Standard bude považován za nástroj podpory učitelů, a ne za nástroj kontroly. Jako s takovým se s ním bude
zacházet na všech úrovních systému. Učitelé ho budou využívat k sebezlepšování a k hledání cílené podpory
v něm, ředitelé ho budou využívat jako pomůcku pro pedagogické vedení sboru, vysoké školy připravující učitele
ho využijí k formulování profilu absolventa, poskytovatelé dalšího vzdělávání se zaměří na dovednosti
popsané ve standardu. Vedení resortu vytvoří finanční a organizační podmínky pro využití standardu k profesnímu
růstu učitelů.
- Standard bude vyvinut s pomocí veřejné diskuse o něm, v níž bude brán vážně každý hlas.
- Standard bude vycházet z obecnějšího popisu nových rolí učitele a žáka, nového pojetí profese učitele ve
změněných společenských podmínkách.
- Standard bude formulován co nejsrozumitelněji.
- Standard bude formulován na takových úrovních náročnosti, které jsou reálně dosažitelné.
- Standard nebude považován za hotový dokument, ale bude se pravidelně revidovat podle potřeb společnosti a
profesních poznatků.
- Učitelé budou mít k dispozici potřebnou podporu na cestě k dosahování standardu. Bude to především
další vzdělávání včetně systémové individuální kolegiální podpory ve škole, začínající učitelé získají provázející
učitele, rozvinou se další formy metodické podpory.
- V budoucnu se standard stane základem pro systém profesního růstu na několika úrovních. Profesní růst bude
pevně propojen s odměňováním podle kvality vykonávané práce. Dojde k celkovému zásadnímu navýšení platů
učitelů a výdajů na školství obecně.
- Tvorba a zavedení standardu bude v souladu s ostatními opatřeními vzdělávací politiky (např. systém DVPP, pravidla hodnocení ČŠI, výše normativu na ONIV, vzdělávání ředitelů škol).
Jaroslava Simonová
předsedkyně SKAV, o. s.
www.skav.cz
ČLENSKÉ ASOCIACE SDRUŽENÉ VE SKAV:
- AISIS
- Asociace pedagogů základního školství ČR
- Asociace pro domácí vzdělávání
- Asociace předškolní výchovy
- Asociace waldorfského školství
- Česká sekce DCI - Sdružení zastánců dětských práv
- JOB
- Kritické myšlení
- PAU
- Program „Škola podporující zdraví"
- Projekt ODYSSEA
- Sdružení pro výchovu k občanství a demokracii
- Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina
- Sdružení TEREZA
- Skupina NEMES
- Společnost Montessori
- Společnost pro mozkově kompatibilní vzdělávání
- Step by Step ČR
- Čestný člen - Zdena Vildová
- Čestný člen - Jana Hrubá