Výsledky průzkumu ukazují, že více než 80 % učitelů se cítí na rozvoj digitálních kompetencí žáků připraveno. Lépe jsou na tom mladší učitelé, překvapivě je však následují i ti nejzkušenější. Klíčovou úlohu hrají ICT koordinátoři, bez kterých by podle ředitelů škol bylo zavádění digitálních inovací mnohem složitější.
Zásadní rozdíly panují i podle aprobace. Pouze 7 % učitelů informatiky se označuje za spíše nepřipravené. Mezi hlavní překážky, které učitelé v zavádění digitálních technologií pociťují, patří nedostatek školení, technologická omezení škol a nedostatek času na přípravu výuky.
Připravenost základních škol na výuku nové informatiky komentuje vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání NPI Ondřej Neumajer: “Zatímco v roce 2022 odpovědělo kladně 77 %, v roce 2023 87 % a loni 91 % účastníků šetření. To svědčí mimo jiné o tom, že široká podpora od NPI směrem ke školám v oblasti ICT revizí je užitečná a funkční.“
Umělá inteligence proniká do škol
Možnosti práce s AI ve výuce aktivně využívá asi pětina učitelů, většina ji však zatím používá hlavně k přípravě na
hodiny nebo jako digitálního asistenta.
„Ministerstvo v posledních letech významně podpořilo školy tak, aby pořizovaly pokročilé digitální učební pomůcky a rozvíjely u žáků i vyučujících digitální kompetence a informatické myšlení. Výsledky šetření jsou pro nás potvrzením, že jdeme správným směrem. Jednou z rolí školy je naučit žáky i pedagogy reagovat na technologie v tom smyslu, aby byly tím správným pomocníkem, a to se týká také nástupu umělé inteligence,“ uvádí vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT Jan Mareš.
Školy mohou i nadále čerpat podporu zdarma
Pedagogové oceňují krátké online kurzy a metodické materiály, které jim pomáhají efektivně zařazovat digitální
technologie do výuky. Většina služeb NPI je pro školy a učitele zdarma až do konce roku 2025, přičemž mohou tuto
podporu využívat pravidelně.
O šetření
Sběr dat probíhal od 29. srpna do 30. září 2024 a zúčastnilo se ho 950 zástupců vedení škol a 1 449 učitelů ze
základních, středních odborných škol a gymnázií. Cílem bylo zjistit, jak školy implementují revidovaný RVP v oblasti
informatiky a digitálních kompetencí a jaké postoje mají učitelé k digitálním technologiím ve výuce.