V kontextu pandemie COVID-19 mohlo i v roce 2021 dojít k objektivním obtížím v plnění věcných cílů projektu, které zakládají potřebu úpravy některých parametrů běžícího projektu (především dílčího členění uznaných nákladů v kalendářních rocích řešení či doby řešení).
Změna rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory (dále jen „Rozhodnutí“) může být učiněna v souladu s § 14o zákona č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla); kdy na základě ŽÁDOSTI příjemce dotace může být rozhodnuto o úpravě některých práv a povinností uvedených v § 14 odst. 4 písm. c), e) až j) téhož zákona (mj. doby řešení či dílčího členění dotace v letech).
Postup při prodloužení běžících projektů či v případech převodu nevyčerpaných prostředků tohoto kalendářního roku (2021) do dalších let (změnou právního aktu, tj. Rozhodnutí) obsahuje tyto dva současně provedené kroky –
1. Žádost o změnu
Žádosti o prodloužení doby řešení projektu v souvislosti s pandemií COVID–19, event. žádosti o případný převod nevyčerpaných prostředků do následujícího roku/roků řešení projektu doplněné o podrobné zdůvodnění a podepsané statutárním zástupcem budou doručeny poskytovateli prostřednictvím datové schránky vidaawt. V poli „Věc“ bude uveden kód projektu, v položce „K rukám“ potom Oddělení 33. Dovolujeme si upozornit, že na přesun prostředků, na související úpravu dílčího členění položek uznaných nákladů; stejně jako na prodloužení doby řešení projektu není právní nárok. Každá žádost bude individuálně posouzena poskytovatelem.
2. Provedení vratky
Související vratka bude zaslána na výdajový účet MŠMT (821001/0710). Maximální výše této vratky je rovna výši letos poskytnuté dotace.
Každá provedená vratka musí být doprovázena avízem o vratce zaslaným Ing. Haně Lukavcové hana.lukavcova@msmtcz a zároveň do e-mailové schránky aviza@msmtcz
AVÍZO O VRATCE vždy obsahuje –
název příjemce
kód projektu
částka vratky
DRUH VRATKY v tomto případě pouze převáděné prostředky letošního roku (2021)
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ. Upozorňujeme, že vratka převáděných prostředků letošního roku (2021) nesmí být sloučena s případnou vratkou jiného druhu, např. s vratkou nespotřebovaných prostředků fondu účelově určených prostředků (FÚUP) či s vratkou minulých let (2020 a starší). V případě potřeby vrácení prostředků jiného druhu tak bude učiněno další samostatnou vratkou, přičemž její druh bude v avízu vratky zřetelně popsán.
Termín pro podání žádosti o změnu a provedení vratky je do 15. října 2021.
Změna oproti roku 2020. Z administrativních důvodů je v roce 2021 nezbytné zaslat vratku převáděných prostředků SOUČASNĚ se zasláním žádosti o změnu právního aktu (tj. žádosti o převod prostředků do dalšího roku).
V případě, že žádosti poskytovatel (zcela či částečně) vyhoví; bude poskytovatelem vydán příslušný právní akt (Rozhodnutí o žádosti o změnu), který bude odrážet schválené skutečnosti (např. členění dílčích položek uznaných nákladů projektu či dobu řešení projektu).
Jakákoliv navržená úprava musí být v souladu s pravidly 8J, 8X a příslušných výzev. Upozorňujeme dále příjemce, že s ohledem na plnění cílů aktivity Mobility (8J) a Programu pro financování projektů mnohostranné vědeckotechnické spolupráce v Podunajském regionu (8X) budou poskytovatelem při posuzování žádostí uplatněny následující principy –
1) Projekty 8J19 nebudou nad rámec roku 2021 prodlužovány.
2) Projektům 8J20 a 8X20 bude v odůvodněných případech umožněno prodloužení doby řešení do 31. 12. 2022.
3) Projektům 8J20 a 8X20 bude v odůvodněných případech umožněn převod nespotřebovaných prostředků do r. 2022 (pokud bude projekt řešen i v r. 2022).
4) Současná žádost podle bodu 2. a 3. je přípustná.
5) Projektům 8J21 bude v odůvodněných případech umožněn převod nespotřebovaných prostředků r. 2021 do roku 2022.
6) Projektům 8J21 nebude v roce 2021 umožněno prodloužení doby řešení nad rámec původního projektu. V závislosti na vývoji pandemické situace bude tato možnost znovu uvážena v r. 2022.