1. Úvodní informace
MŠMT předkládá informace pro postup v případě záměru uskutečnění změn v projektech programu INTER-EXCELLENCE (I) (LT).
V letech 2020 a 2021 byla předkládána analogická informace s ohledem na obtíže globálního charakteru způsobené pandemií covid-19. Individuální obtíže projektů na samém počátku roku 2022 nejsou v tomto roce důvodem k předložení obecných řešení a budou již řešeny standardními mechanismy, které má projekt k dispozici.
S ohledem na povinnosti udané Smlouvou o poskytnutí podpory (dále jen „Smlouva“) očekává MŠMT jako poskytovatel, že skutečnosti se závažnými dopady na řešení projektu v letech 2020 a 2021 (tj. i pandemie) již do řešení projektu formou případných úprav na základě žádosti byly promítnuty; pod tímto úhlem bude nahlížet na případné žádosti na konci roku 2022.
Příjemce projektu má právo navrhnout formou žádosti změnu v projektu (tedy i změny právního aktu v oblasti např. doby řešení projektu, rozložení nákladů projektu a podpory atd.) s respektem k termínům udaným Smlouvou, platí nicméně vždy, že žádosti budou posouzeny individuálně a na vyhovění těmto žádostem není právní nárok. MŠMT zamítne všechny žádosti v rozporu se platnou právní úpravou, se Smlouvou a s podmínkami (např. zadávací dokumentací) konkrétního výběru (např. veřejné soutěže).
2. Žádosti o změnu
Žádosti o jakékoliv změny skrze změnu právního aktu doplněné o podrobné zdůvodnění potřeby provedení úpravy (tj. obsahující nejen příčiny, ale též návrh a zdůvodnění budoucího stavu, využití času, prostředku atp.) a podepsané statutárním zástupcem budou doručeny poskytovateli prostřednictvím datové schránky vidaawt. V poli „Věc“ bude uveden kód projektu, v položce „K rukám“ potom Oddělení 33.
Termín pro podání žádosti o změnu je do 17. října 2022.
3. Postup v případě žádosti o převod nevyčerpaných prostředků
V oblasti finančního řízení projektu MŠMT naléhavě doporučuje příjemcům včasné plánování dalšího kalendářního roku a předchozí zvážení ostatních možností v nakládání s nespotřebovanými prostředky tohoto roku, a to především –
▪ prosté vrácení nespotřebovaných prostředků poskytovateli podle čl. 6 Smlouvy;
▪ převod do FÚUP instituce podle § 18 odst. 10 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), resp. § 26 odst. 2 zákona č. 341/2005 Sb. o veřejných výzkumných institucích (platí pro VVS, resp. VVI);
▪ převod mezi položkami do udaného limitu a za blíže specifikovaných podmínek v daném kalendářním roce podle čl. 5 odst. 3 Smlouvy.
Převod nespotřebovaných prostředků do dalšího roku skrze změnu právního aktu (Smlouvy) by měl být volen výhradně jako POSLEDNÍ MOŽNOST.
K převodu nespotřebovaných prostředků skrze změnu právního aktu MŠMT upozorňuje, že tento postup je chápán jako výjimečný nástroj a je určen výhradně ke kompenzaci dopadů závažných a nezaviněných okolností na individuální projekt, nikoliv ke kompenzaci neúspěšného řešení projektu.
Pro tento mechanismus platí následující postup –
▪ ŽÁDOST – příjemce podá žádost (podle bodu 2.).
▪ ROZHODNUTÍ - MŠMT posoudí žádost a vyrozumí příjemce o výsledku (vyhovění, zamítnutí, částečné vyhovění a zároveň ve zbytku zamítnutí). Tím samým dokumentem vyzve příjemce k provedení vratky v bodech žádosti, kterým bylo vyhověno.
▪ VRATKA – příjemce zašle příslušnou na výdajový účet MŠMT (821001/0710), s avízem o vratce (vždy zaslat na:
hana.lukavcova@msmtcz A ZÁROVEŇ aviza@msmt
cz). Avízo obsahuje vždy název příjemce; kód projektu; částka vratky; druh
vratky (v tomto případě: převáděné prostředky letošního roku - 2022). Vratka nesmí být sloučena s jinými
případnými vratkami v projektu.
▪ DODATEK – v případě pozitivního a bezchybného naplnění předchozích bodů bude s příjemcem uzavřen změnový právní akt – dodatek ke Smlouvě.